Page 27 - Chytrý zpravodaj - Hodkovice nad Mohelkou říjen 2021
P. 27

27
      Kulturní kalendář                                                       27
        Vraťme se ještě k našemu křížku na Záska-  barvou. Možná by to také mohlo vysvětlovat
      lí. Dalším střípkem k jeho poznání by mohla   záhadu nepodepsaného díla. Sochaři Jan Ze-
      být jeho původní podoba. Dnešní vzhled je to-  man ze Žernova a jeho syn Josef Zeman z Ta-
      tiž důsledkem tzv. moderního purismu, který   tobit, kteří přicházejí s největší pravděpodob-
      převládl v  první  polovině 20.  století a  klade   ností v úvahu jako autoři křížku, totiž svá díla
      důraz na co nejjednodušší vzhled uměleckého   signovali a  datovali. Pokud by byl nápis jen
      díla. To znamená, že podstavec není nijak zdo-  namalován, mohl být v průběhu času přetřen
      bený a je tvořen pouze prostým kamenem.  a nakonec smazán.
        V polovině 19. století však bylo zvykem so-  Bohužel se nedochovalo dostatek barev-
      chy okrášlit malbou – říkalo se tomu štafírová-  ných vzorků pro případnou vědeckou rekon-
      ní (nověji polychromie). Barevný nátěr měl ně-  strukci, jak mohl čerstvý křížek vypadat. Ale je
      kolik úloh – kromě estetické také náboženskou   jich dost pro uplatnění fantazie. Při porovnání
      (např.  zlacení  jako  výraz  úcty)  a  ochrannou   s existujícími vyobrazeními jiných soch, jsem
      (proti  povrchovému  poškození  a  povětrnost-  se pokusila vyzkoušet, jak mohl polychromo-
      ním vlivům). Paní restaurátorka Nováková   vaný reliéf naší svaté Ludmily vypadat. Upo-
      k tomu říká, že sochy byly při náboženských   zorňuji, že to není realita, opravdu pouze do-
      poutích „dotýkané“, přičemž se dotykem pře-  mněnka vytvořená v grafickém editoru. Pozor
      nášela jejich síla a ochrana, ale bylo pak nutné   – neberte to jako inspiraci a nepokoušejte se
      malbu obnovovat. Aby se nezaslepovaly detai-  žádnou sochu nabarvit, znamenalo by to ne-
      ly reliéfu, bylo běžnou praxí odstraňovat staré   vratné poškození památky!
      nátěry a to by vysvětlovalo, proč se nám do-  Výsledek působí poněkud rozporuplně,
      chovalo tak málo vzorků.              i když konečně dává vyniknout detailům. Mož-
        Paní MgA. Hana Nováková provedla v roce   ná je to tím, že sochařské ztvárnění postavy je
      2019 restaurátorský průzkum, při kterém   v naivním stylu lidového baroka, který je pro
      z dochovaných fragmentů odebrala jeden vzo-  Zemany typický. Možná je to proto, že nejsme
      rek na čelní straně podstavce z  oblasti šatů   zvyklí na barevnou minulost – jednak se ta-
      a analyzovala jej metodou stratigrafie. Vypadá   kových památek moc nedochovalo, případně
      to, že první dochovaná vrstva byla zelenobílá,   jejich barvy časem zešedly, a pokud se je et-
      další vrstva byla barvy bílé kávy, další pak sta-  nografové pokusili ještě v  padesátých letech
      rorůžová a poslední byla šedá.        zachytit, měli k dispozici především černobílé
        Pan BcA. Jan Fedorčák, který památku   fotografie. Ale je faktem, že dříve byla zdobená
      v roce 2020 restauroval, ve své restaurátorské   většina soch a kamenných děl. Přitom pestře
      zprávě popisuje další provedený makrosko-  malované historické sochy vyřezávané ze dře-
      pický průzkum stratigrafie barevných vrstev   va ani dnes nikoho nepřekvapují. Mimocho-
      u vzorků odebraných ze tří míst na čelní straně   dem, zajímavým náhledem na pestrobarevnou
      podstavce (horní část niky, horní část plochy   minulost je také rekonstrukce gotické skříně
      mezi květinami a horní hrana nad květinou).   a šablonová malba v podkroví muzea v Čes-
      Na všech zjistil stejné barvy – bílou podkladní,   kém Dubě.
      světlou modro-šedou a tmavou hnědo-okrovou   Až tedy někdy půjdete na procházku třeba
      vrstvu. Dále nechal provést materiálovou ana-  právě kolem tohoto křížku na Záskalí, můžete
      lýzu ze spodní části květiny a zde se vyskytuje   si zkusit představit, jak „svítil“ do všech stran
      světle žlutá, bílá s příměsí pruské modři, plát-  a každý vozka jej už zdálky viděl, takže před
      kové zlato (mikroskopické množství), několik   křižovatkou staré a nové cesty včas zpozorněl.
      vrstev okrové barvy a světle šedá vrstva.
        Zdá se, že původně byl každý detail reliéfu                Martina Pelantová
      vybarven, či dokonce pozlacen, a až v pozdější     Spolek rodáků a přátel Hodkovic
      době byl podstavec kompletně natřen jednou             https://pratele–hodkovic.cz
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32