Page 15 - Chytrý Zpravoda - Hodkovice březen 2021
P. 15

Kulturní kalendář                                                       15
                                                                               15
       tvořeny  výhybky.  Na  některých  místech  repub-  plno lidí, ale mnohdy nadarmo, neboť zásoby byly
       liky zapadly celé domy a lidé museli vyhrabávat   vyčerpány a nové nepřicházely. Uhlíři ani lid nebyli
       komíny, aby mohli topit, a tunely, aby se dostali   připraveni – a tak se situace stávala katastrofální.“
       k sousedům.                            /ČMK/
          „V měsíci lednu napadlo hojně sněhu, kterýž vy-  „Vlakové soupravy přimrzaly ke kolejím seřadišť
       tvořil návěje, jež zejména na železnicích a  silnicích   a musely být uvolňovány pochodněmi, parou nebo ná-
       působily často i  nepřekonatelné potíže; husté mlhy   silím. Ve strojích tuhl olej a voda mrzla v led, takže
       tyto potíže ještě zvětšovaly a byly příčinou i mnohých   potrubí praskala. Tak se stalo, že se zastavila veške-
       železničních katastrof a omezení vozové dopravy.“ /  rá železniční doprava a cestující se dostali na místo
       ČMK/                                   s ohromným zpožděním. Šťastný byl ten, kdo teď ne-
          „Přitom bylo mnoho sněhu, zvláště po 21. [lednu],   musel jezdit vlakem, když navíc nefungovalo ve vlacích
       takže například silnice na Záskalí byla opakovaně tak   topení a lidé hodiny mrzli v nevytopených vozech. (…)
       zasněžena, že musela být vyhrabána. Nepřetržitě po   Vznikla bída o uhlí. Na šachtách bylo sice uhlí víc než
       8 dní byla uzavřena pro provoz aut. Řidič, který si jed-  dost, ale odvoz drahou vázl tak, že skladištní plochy
       nou večer chtěl vynutit průjezd, pykal za svou odvahu   byly brzy přeplněny a bylo nutno propouštět pracovní-
       tím, že musel nechat auto trčet ve sněhu, až mohlo   ky. Nedostatek uhlí byl cítit všude, takže ministr škol-
       být příštího rána vyhrabáno. Odházené masy sněhu   ství zavřel školy, aby se ušetřilo uhlí pro jiná zařízení,
       tvořily zdi dosahující místy výšky 2 m. (…) Záskalská   která bylo nutno udržet v provozu. Brzy chybělo i prů-
       silnice zůstala v tomto měsíci [únor] po týdny uzavře-  myslové uhlí, anebo si ho jako v dobách po převratu
       na, protože vyhrabaná místa byla brzy zase zaváta.   brala železnice, takže bylo ochromeno mnoho podni-
       Do výše metrů se tyčily masy sněhu a závěje dosa-  ků. (…) Nakonec dopravovala železnice už jen náklady
       hovaly místy dokonce ke střechám. Vojsko z Turnova   potravin, takže trpěl i obchod. (…) S nedostatkem uhlí
       přivážené každé ráno auty uvolňovalo silnici do Boh-  v městečku to bylo tak: Kupecké sklady byly prázdné
       dánkova, zatímco vyhrabávání říšské silnice [Liberec   a když přijel vagón, byl v okamžiku vyprodán, v Liber-
       – Turnov] zajišťovala ve svém úseku obec Záskalí, což   ci už na nádraží.“ /NMK/
       stálo tisíce korun.“ /NMK/                Zmíněné problémy s vodou se týkaly i vodovo-
          Železniční doprava byla paralyzována z  ně-  du s pitnou vodou.
       kolika důvodů. Zaváté tratě, mrazem popraskané   „V našem městě zvláště se situace stala krutou.
       kolejnice, zamrzání brzdových systémů, tuhnutí   Voda ve vodovodech zamrzla, potrubí popraskalo, tak-
       mazadel v  ložiscích vozů, nemocní železničáři   že ve většině domů voda vůbec netekla, ačkoliv vodní
       (asi  čtvrtina drážního personálu onemocněla   nádrž ve „Skalním údolí“ byla plna. Bylo pouze málo
       kvůli dlouhým službám v mrazech, které přišly   šťastných obyvatelů v  domech, kde voda tekla; do
       v období každoročních chřipek), atd. Navíc se ne-  těch pak přicházelo množství lidí s konvemi, káděmi
       dostávalo uhlí a vody, které parní lokomotivy po-  a sudy, aby si načerpali vodu; když byla nouze největ-
       třebovaly k provozu. Vodovodní potrubí zamrzala   ší, otevřelo město každodenně od 10 hod. do 12 hod.
       od vodojemů až k vodním jeřábům. Tam, kde se   dopoledne na náměstí hydrant, aby si tak lidé mohli
       voda doplňovala do lokomotiv, byla zem pokrytá   opatřiti vodu (fotografii přikládám). Roury vodovodu
       ledem. Pokud natekla do výhybek, vlaky přimrz-  byly zahřívány, ale vše bylo marno.“ /ČMK/
       ly ke kolejím, odkud se musely dlouze vysekávat.   „Také naše město pocítilo následky mrazů. Přede-
       Uhlí se z  dolů přepravovalo po železnici, takže   vším byl velmi nepříjemný nedostatek vody. Ke konci
       souvislost byla jasná – nejezdí-li vlaky, nevozí se   měsíce fungoval už vodovod jen v několika málo do-
       uhlí a tak nejezdí další vlaky. Domácnosti byly až   mech. Tak musel od 19. února převzít zásobování vo-
       na konci uhelného řetězce a lidé vzpomínali na   dou hydrant u Černého orla na tržním náměstí. Jako
       obdobný nedostatek, který zažili před lety během   za války [1. světové] stáli lidé od 10–12 h s konvemi,
       1. sv. války.                          džbery, sudy, hrnci apod., aby tu získali vodu potřeb-
          „Vlaky  následkem  závějí  a  nesmírných  mrazů   nou pro den, zatímco jiní si donášeli vodu z nádraží,
       měly často i tříhodinové zpoždění a na mnohých tra-  z rybí sádky, dokonce až ze mlýna „Karleimühle“ nebo
       tích  byly  i  mnohé  vlaky  restringovány  [=  omezeny],   od sousedů. Za těchto okolností by byl boj s požárem
       takže vázla doprava. Následek toho byl, že všude byl   hašením vodou nemožný.“ /NMK/
       nedostatek uhlí a koksu. V prodejnách uhlí stále bylo
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20