Page 15 - Chytrý Zpravoda - Hodkovice březen 2021
P. 15
Kulturní kalendář 15
15
tvořeny výhybky. Na některých místech repub- plno lidí, ale mnohdy nadarmo, neboť zásoby byly
liky zapadly celé domy a lidé museli vyhrabávat vyčerpány a nové nepřicházely. Uhlíři ani lid nebyli
komíny, aby mohli topit, a tunely, aby se dostali připraveni – a tak se situace stávala katastrofální.“
k sousedům. /ČMK/
„V měsíci lednu napadlo hojně sněhu, kterýž vy- „Vlakové soupravy přimrzaly ke kolejím seřadišť
tvořil návěje, jež zejména na železnicích a silnicích a musely být uvolňovány pochodněmi, parou nebo ná-
působily často i nepřekonatelné potíže; husté mlhy silím. Ve strojích tuhl olej a voda mrzla v led, takže
tyto potíže ještě zvětšovaly a byly příčinou i mnohých potrubí praskala. Tak se stalo, že se zastavila veške-
železničních katastrof a omezení vozové dopravy.“ / rá železniční doprava a cestující se dostali na místo
ČMK/ s ohromným zpožděním. Šťastný byl ten, kdo teď ne-
„Přitom bylo mnoho sněhu, zvláště po 21. [lednu], musel jezdit vlakem, když navíc nefungovalo ve vlacích
takže například silnice na Záskalí byla opakovaně tak topení a lidé hodiny mrzli v nevytopených vozech. (…)
zasněžena, že musela být vyhrabána. Nepřetržitě po Vznikla bída o uhlí. Na šachtách bylo sice uhlí víc než
8 dní byla uzavřena pro provoz aut. Řidič, který si jed- dost, ale odvoz drahou vázl tak, že skladištní plochy
nou večer chtěl vynutit průjezd, pykal za svou odvahu byly brzy přeplněny a bylo nutno propouštět pracovní-
tím, že musel nechat auto trčet ve sněhu, až mohlo ky. Nedostatek uhlí byl cítit všude, takže ministr škol-
být příštího rána vyhrabáno. Odházené masy sněhu ství zavřel školy, aby se ušetřilo uhlí pro jiná zařízení,
tvořily zdi dosahující místy výšky 2 m. (…) Záskalská která bylo nutno udržet v provozu. Brzy chybělo i prů-
silnice zůstala v tomto měsíci [únor] po týdny uzavře- myslové uhlí, anebo si ho jako v dobách po převratu
na, protože vyhrabaná místa byla brzy zase zaváta. brala železnice, takže bylo ochromeno mnoho podni-
Do výše metrů se tyčily masy sněhu a závěje dosa- ků. (…) Nakonec dopravovala železnice už jen náklady
hovaly místy dokonce ke střechám. Vojsko z Turnova potravin, takže trpěl i obchod. (…) S nedostatkem uhlí
přivážené každé ráno auty uvolňovalo silnici do Boh- v městečku to bylo tak: Kupecké sklady byly prázdné
dánkova, zatímco vyhrabávání říšské silnice [Liberec a když přijel vagón, byl v okamžiku vyprodán, v Liber-
– Turnov] zajišťovala ve svém úseku obec Záskalí, což ci už na nádraží.“ /NMK/
stálo tisíce korun.“ /NMK/ Zmíněné problémy s vodou se týkaly i vodovo-
Železniční doprava byla paralyzována z ně- du s pitnou vodou.
kolika důvodů. Zaváté tratě, mrazem popraskané „V našem městě zvláště se situace stala krutou.
kolejnice, zamrzání brzdových systémů, tuhnutí Voda ve vodovodech zamrzla, potrubí popraskalo, tak-
mazadel v ložiscích vozů, nemocní železničáři že ve většině domů voda vůbec netekla, ačkoliv vodní
(asi čtvrtina drážního personálu onemocněla nádrž ve „Skalním údolí“ byla plna. Bylo pouze málo
kvůli dlouhým službám v mrazech, které přišly šťastných obyvatelů v domech, kde voda tekla; do
v období každoročních chřipek), atd. Navíc se ne- těch pak přicházelo množství lidí s konvemi, káděmi
dostávalo uhlí a vody, které parní lokomotivy po- a sudy, aby si načerpali vodu; když byla nouze největ-
třebovaly k provozu. Vodovodní potrubí zamrzala ší, otevřelo město každodenně od 10 hod. do 12 hod.
od vodojemů až k vodním jeřábům. Tam, kde se dopoledne na náměstí hydrant, aby si tak lidé mohli
voda doplňovala do lokomotiv, byla zem pokrytá opatřiti vodu (fotografii přikládám). Roury vodovodu
ledem. Pokud natekla do výhybek, vlaky přimrz- byly zahřívány, ale vše bylo marno.“ /ČMK/
ly ke kolejím, odkud se musely dlouze vysekávat. „Také naše město pocítilo následky mrazů. Přede-
Uhlí se z dolů přepravovalo po železnici, takže vším byl velmi nepříjemný nedostatek vody. Ke konci
souvislost byla jasná – nejezdí-li vlaky, nevozí se měsíce fungoval už vodovod jen v několika málo do-
uhlí a tak nejezdí další vlaky. Domácnosti byly až mech. Tak musel od 19. února převzít zásobování vo-
na konci uhelného řetězce a lidé vzpomínali na dou hydrant u Černého orla na tržním náměstí. Jako
obdobný nedostatek, který zažili před lety během za války [1. světové] stáli lidé od 10–12 h s konvemi,
1. sv. války. džbery, sudy, hrnci apod., aby tu získali vodu potřeb-
„Vlaky následkem závějí a nesmírných mrazů nou pro den, zatímco jiní si donášeli vodu z nádraží,
měly často i tříhodinové zpoždění a na mnohých tra- z rybí sádky, dokonce až ze mlýna „Karleimühle“ nebo
tích byly i mnohé vlaky restringovány [= omezeny], od sousedů. Za těchto okolností by byl boj s požárem
takže vázla doprava. Následek toho byl, že všude byl hašením vodou nemožný.“ /NMK/
nedostatek uhlí a koksu. V prodejnách uhlí stále bylo