Page 22 - Chytrý zpravodaj - Fryčovice 02/2025
P. 22

Ekonomická olympiáda

        Soutěž  přinesla  mnoho  zajímavých  podnětů  k  zamyšlení  a  ukázala  důležitost  finanční
        gramotnosti v každodenním životě.
        V březnu se naši osmáci a deváťáci zapojili do prestižní Ekonomické olympiády pro základní
        školy, která prověřuje znalosti finanční gramotnosti a základů ekonomie. Soutěž organizuje
        Institut  ekonomického  vzdělávání  (INEV)  ve  spolupráci  s  Českou  národní  bankou  (ČNB)
        a na základních školách probíhá teprve čtvrtým rokem.
        Naše škola se finanční gramotnosti věnuje v hodinách pracovních činností a občanské výchovy,
        a tak měli žáci možnost své znalosti uplatnit v praxi. V soutěžním testu museli během 40 minut
        odpovědět na 25 otázek, které se zaměřovaly na důležitá ekonomická témata. Otázky se týkaly
        například  úroků  a  spoření,  kde  žáci  museli  prokázat  porozumění  bankovním  vkladům,
        složenému  úročení  a  rozdílům  mezi  jednotlivými  spořicími  produkty.  Dalším  klíčovým
        tématem bylo hospodaření domácnosti, kde soutěžící řešili otázky o tvorbě rozpočtu, příjmech
        a výdajích a efektivním nakládání s financemi. Důležitou součástí testu byly také daně a odvody,
        kde se žáci setkali s pojmy jako DPH, daň z příjmu či sociální a zdravotní pojištění. Velkou roli
        hrály i otázky zaměřené na inflaci a kupní sílu peněz, tedy na to, jak růst cen ovlivňuje hodnotu
        peněz  a  reálnou  kupní  sílu  obyvatel.

        Nechyběla       ani     témata      spojená
        s finančními produkty, například běžné
        a  spořicí  účty,  úvěry,  hypotéky
        a  investice.  Test  prověřoval  také
        znalosti o podnikání a trhu práce, kde
        žáci  odpovídali  na  otázky  týkající  se
        zaměstnání,  podnikání,  mezd,  platů
        a nezaměstnanosti.

        V soutěži dosáhli naši žáci  výborných
        výsledků.  Nejlépe  si  vedly Žaneta
        Krpcová  z  8.  třídy  a  Gabriela
        Pilárová  z  9.  třídy,  které  shodně
        získaly 19  bodů a  staly  se  vítězkami
        školního  kola.  Na  druhém  místě
        skončil Lukáš Knebl z 9. třídy, který
        získal 18     bodů a       díky     rychleji
        vyplněnému  testu  předstihl Veroniku
        Žabenskou, která se stejným bodovým
        ziskem  obsadila  třetí  místo.  I  zde
        děkujeme žákům za reprezentaci školy
        a držíme pěsti k postupu do celostátního
        kola.







                    FRYČOVICKÝ ZPRAVODAJ  č. 2/2025                                                          22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27