Page 23 - Chytrý zpravodaj - Frýdek-Místek 05/2022
P. 23
23
V květnu 1940 skončily pod vodou
Spořilov i Koloredov a domy na frýdec-
kém břehu v místě dnešního soudu.
Větším škodám zabránily regulační
úpravy na Ostravici a Morávce, ochran-
ný val ochránil i železniční trať.
Po silných deštích se první červen-
cový den 1949 rozvodnily Ostravice
a Olešná, voda strhla dřevěný most ze
Sviadnova do Karlovy huti i železnou
sviadnovskou lávku. Podobně silná
povodeň postihla město o necelých 20
dní později.
Bazén na hřišti
Vydatné záplavy přišly po průtržích
mračen v červenci v letech 1958
a 1960. Rozvodnily se všechny tři řeky,
Ostravice stoupla o čtyři metry a strhla
všechny lávky pro pěší od Pržna až po SLEZANSKÝ STADION SE OCITL POD VODOU V ROCE 1972.
Sviadnov. Řeka se i přes protipovodňo-
vé hráze přelila do Smetanových sadů, ULICE SE V ROCE 1960 PROMĚNILY V ŘEKY.
zaplavila ředitelství Slezanu ve Frýdku,
cesta od nádraží k mostu, vyplavila
podniky v Místku na Koloredově i lís-
kovecký areál Válcoven plechu.
V roce 1972 povodňové přívaly zachy-
tily beskydské přehrady a ochranné
hráze podél Ostravice, jenže rozvodnily
se frýdecké potoky Panský, Bílý, Černý
a zejména Vlčok. Protože Vlčok nemo-
hl volně odtékat do vzduté Ostravice,
zaplavil frýdecké předmostí, cestu
k vlakovému nádraží a také hřiště TJ
Slezan ve Frýdku. Tento rok přišly ještě
další tři povodně, které přerušily želez-
niční dopravu na tratích do Českého
Těšína a Ostravy.
Velký sesuv
Začátkem července 1997 po intenziv-
ních deštích postihly Moravu a Slezsko
katastrofální povodně, které zapla-
vily 290 obcí a 50 měst. Silný průtok
v korytech znamenal rozsáhlou erozi.
Nejvýraznější bylo sklouznutí vrstev
ROZBOUŘENÁ OSTRAVICE V ROCE 1997.
na ploše 230 x 230 metrů nad řekou hradních nádržích voda přetékala přes
Morávkou ve Skalici. Silný proud odne- bezpečnostní přelivy. V Kunčičkách
sl starší naplaveniny, a dokonce odkryl u Bašky nevydržel prostřední pilíř mos-
flyšový podklad, který vznikl před tu přes Ostravici a posunul se o 30 cm.
NÁPOR VODY V ROCE 1936 vrcholem poslední doby ledové. Po povodních musel být uzavřen, zbo-
ZNIČIL ŽELEZNIČNÍ TRAŤ.
Naposledy záplavy ohrozily město řena a na jeho místě byl postaven nový
v květnu 2010. Na všech okolních pře- most otevřený následujícího roku.