Page 16 - Chytrý Zpravodaj - Dačice leden 2021
P. 16
www.dacice.cz DAČICKÝ ZPRAVODAJ 1/2021
informace ze sŠto Dačice
Výuka se zkušenými odborníky z praxe ale seznamovali jsme je i s postupy činností, které zatím sami ne-
Coronavirová epidemie dočasně zastavila realizované projekty. prováděli. Důležité pro nás bylo, aby se žáci dověděli vše důležité
V pondělí 23. listopadu 2020 se díky rozvolňujícím opatřením vrátili a přitom je výuka i bavila. Proto jsme pro ně připravovali názorná
studenti závěrečných ročníků do školy, a mohly se tak opět rozběh- výuková videa, s jejichž pomocí si pak mohli nové postupy sami
nout alespoň některé připravované akce. Na naší škole jde například vyzkoušet. Vyučujícímu pak žáci zasílali fotografie s výsledky sa-
o setkávání žáků s odborníky z praxe v rámci projektu Prohlubování mostatné práce.
pedagogických kompetencí pedagogů SŠTO Dačice 2. Žáci závěrečných ročníků si během distanční výuky opakovali
Pro žáky 4. ročníku oboru Ekonomika a podnikání jsou v rám- vše, co budou potřebovat k úspěšnému absolvování závěrečných
ci předmětu Marketing a prodejní dovednosti připraveny bese- zkoušek, a dokonce si vyzkoušeli, jak bude vypadat ústní závěrečná
dy s panem Marianem Štumarem, majitelem reklamní agentury zkouška z odborných předmětů. Cílem bylo naučit žáky souvisle
suNEXO, zabývající se grafickou prací i např. reklamní výrobou razí- mluvit o zadané otázce a pružně reagovat na doplňující otázky
tek a vizitek. Naplánováno je celkem 6 dvouhodinových setkání, při zkoušejícího. Žáci absolvujícího ročníku během distanční výuky
nichž si žáci osvojí některé praktické dovednosti ze svého oboru. také trénovali na závěrečnou samostatnou práci, a to alespoň pod
Dosud proběhly 2 zajímavé besedy, zaměřené na hlavní zásady fi- „odborným dálkovým dohledem“ vyučujících.
remní propagace a důležitost sebeprezentace a klientského přístu- Po návratu žáků zpět do školy jsme se jich zeptali, zda jim dis-
pu k zákazníkům. Během dalších setkání budou žáci zpracovávat tanční výuka něco dala. Když odpověděli, že jednoznačně „ano“,
reklamní materiály v programu Corel Draw. měli jsme opravdu velkou radost.
Žáci 2. ročníku maturitního oboru Podnikání se účastní setkání Ludmila Andělová
s dlouholetým pracovníkem Finančního úřadu v Dačicích panem On-line výuka odborného výcviku u strojírenských oborů
Ing. Janem Jakubcem. Obsahem besed je daňová problematika, Pro zahájení online výuky bylo velmi důležité, aby si všichni stu-
tedy téma, které je pro potenciální podnikatele opravdu velmi denti ještě před uzavřením škol nainstalovali do vlastního komuni-
důležité. Po skončení každé besedy si žáci ověřují získané znalosti kačního prostředku simulátor programu Sinumerik Operate. Ško-
formou testu. la ochotně zapůjčila notebooky těm, kteří je dosud neměli, příp.
Setkávání studentů s odborníky z praxe považujeme za velmi pomohla všem, kteří potřebovali pomoc s instalací potřebného
přínosné a obohacující jak pro žáky, tak pro nás, vyučující odbor- softwaru.
ných předmětů. Zpočátku byla výuka složitější, a to proto, že bylo třeba nasta-
Milena Dvořáková vit pevná pravidla, jak bude vyučování na dálku vlastně vypadat.
Distanční výuka žáků oboru Kadeřník Zhruba po týdnu již vše probíhalo hladce a v přátelské atmosféře.
Od poloviny října 2020 mohla probíhat praktická výuka budou- Žáci se snažili zadané úkoly plnit průběžně, některé nejasnosti jsme
cích kadeřnic a kadeřníků pouze online. Vyučovalo se vždy od 8 do se společně snažili řešit. Chtěl bych touto cestou pochválit všechny
12 hodin s 15 minutovými přestávkami mezi jednotlivými lekcemi. žáky, kteří se pravidelně účastnili online vyučování a vypracovávali
I v odpoledních hodinách se však žáci mohli individuálně spojit se i zasílali zpracované úkoly včas.
svým vyučujícím v případě, že s ním chtěli probíranou látku dále Na závěr je třeba dodat, že přes veškerou snahu nelze praktickou
konzultovat, popř. ji potřebovali ještě blíže objasnit. výuku plnohodnotně nahradit výukou online. Je to docela prosté:
Vyučovat odborný výcvik na dálku – to byla pro nás vyučují- pokud žák nebude stát přímo u stroje a řešit problémy přímo u něj,
cí opravdu velká výzva a zcela nová zkušenost. Během výuky na nemůže být efektivita výuky stoprocentní. Praxi teorií nenahradíš.
dálku jsme s žáky nejen opakovali učivo odborných předmětů, Jiří Kelbler
Vánoční projektový den „české tradice a zvyky“
V pátek 11. 12. 2020 to v MŠ B. Němcové u Kytiček vonělo Vánocemi už od rána.
Děti se střídaly u rozválení perníkového těsta od paní kuchařek,
vykrajovaly formičkami a pomáhaly plechy plné perníčků odnášet
do kuchyně. Čekání na upečené cukroví si krátily čichovými, slu-
chovými a chuťovými hádankami. Poznat vánoční koření se zavá-
zanýma očima, rozeznat zvuk zvonečku, trianglu a rolničky, nebo
mlsným jazýčkem poznat čokoládu a pomeranč – to byla pro děti
hračka. Mezitím nám paní kuchařky dopekly perníčky a ochutnáv-
ka mohla začít.
Dočkali jsme se i návště-
vy z muzea. Pan ředitel
s asistentkou dětem donesli
na ukázku papírový Betlém
a adventní věnec. Povyprá-
věli o starých vánočních tra-
dicích a zvycích a děti sdílely
zážitky z dodržování zvyků
ve svých rodinách.
Když pan ředitel zahrál vyzkoušely – házení střevícem, lití olova, pouštění lodiček ze sko-
první akordy vánočních koled na kytaru, vánoční atmosféra byla řápek, rozkrojení jablíčka a také chytaly neposedné zlaté prasátko.
dokonalá. Děti si zazpívaly, poděkovaly za besedu přáníčkem Vánoční těšení jsme završili ozdobením stromečku, pošeptáním
a upečenými perníčky a s návštěvou se rozloučily. přáníčka Ježíškovi a teď už zbývá čekat, jestli se nám vyplní…
Slavnostní dopoledne ale pokračovalo… Děti si některé tradice Hana Mocharová, učitelka
16