Page 31 - Chytrý zpravodaj - Chýně 2/2025
P. 31
ZPRÁVY Z CHÝŇSKÉ ŠKOLY 31
Naše škola získala ocenění za mezinárodní
projekt – demokracie začíná už v dětství
Velký úspěch pro naši školu, která byla oceněna v prestižní soutěži Ceny DZS 2024, která
oceňuje inspirativní mezinárodní projekty v oblasti vzdělávání. Na slavnostním ceremoniálu
v pražském Rudolfinu jsme převzali Ocenění za úspěšný počin v oblasti mezinárodního
vzdělávání. Byli jsme nominováni mezi šest nejlepších institucí v kategorii Participace za
projekt, který jsme realizovali ve spolupráci s partnery z Islandu v rámci programu EHP.
Oceněný projekt s názvem „Imple- konference a dnes slouží jako inspira- převzít odpovědnost a stát se partne-
mentace demokratického prostředí ce pro další školy v České republice ry ve vzdělávání.
a kompetencí pro demokratickou i na Islandu. Velkou zásluhu na tomto výsledku
kulturu v mateřských a základních Ocenění, které jsme obdrželi, je mají naši islandští partneři, týmy ze
školách v Česku a na Islandu“ trval krásným završením společného úsilí, škol Leikskólinn Rjúpnahæð a Salas-
dva roky a měl jasnou vizi – posilo- které nás obohatilo nejen o nové zku- kóli a pochopitelně projektový "island-
vat demokratické principy a občan- šenosti, ale také o hlubší porozumění ský" tým, složený z pedagogů naší
skou angažovanost už od předškol- tomu, jak mohou i malé děti hrát aktiv- školy a školky. Děkujeme všem, kteří
ního věku. ní roli ve společnosti. Ukázalo se, že nás podporovali na této cestě.
Ve spolupráci s islandskými ško- když jim dáme prostor, děti dokážou Tereza Čápová
lami Leikskólinn Rjúpnahæð a Sa-
laskóli jsme hledali cesty, jak děti
vést k odpovědnosti, samostatnosti
a aktivnímu zapojení do života ško-
ly. Děti se učily používat myšlenkové
mapy, rozhodovat o denním progra-
mu a seznamovaly se se základní-
mi principy demokracie. Projektu se
zúčastnilo 35 pedagogů a 275 dětí
z partnerských škol.
Jedním z hlavních výstupů je příruč-
ka pro učitele, která nabízí konkrétní CHÝŇSKÝ ZPRAVODAJ
metodiky a aktivity pro rozvoj demo-
kratické kultury ve výuce. Výsledky
projektu byly sdíleny prostřednictvím
workshopů, sociálních sítí i závěrečné