Page 14 - Chytrý zpravodaj - Chomutov 08 2021
P. 14

historie


         Chomutovské gymnázium je



         nejstarší v kraji, slaví 430 let




                                    hanby, pro dobré žáky zase tzv. bílá   počet žáků zrušeno.  a studentů nesouzněla. Významným
                                    kniha, kde byli chváleni.   Zájem státu o kvalitu vzdělání   milníkem se stal rok 1932, kdy se
                                      Počátek 19. století přinesl nejis-  obyvatel kladl větší a větší nároky   gymnázium přestěhovalo z již dlouho
                                    totu další existence gymnázia. Do   na administrativu a finance, které za-  nevyhovujících prostor do nové vlastní
                                    Chomutova se nehlásilo tolik žáků,   jišťovalo město. Z tohoto důvodu se   budovy. Jednalo se o moderní stavbu
                                    neboť fungovala gymnázia v Mostě,   chomutovská radnice rozhodla převést   poutající na sebe pozornost kvůli vý-
                                    Kadani či Žatci. Roku 1806 škole znovu  gymnázium od oseckých cisterci-  borné lokaci. Gymnázium v ní sídlí
                                    hrozil zánik. Pomocnou ruku znovu   áků pod státní správu. Do školního   dodnes. Stavbu finančně zajistilo město
                                    podalo vedení města, které chtělo za-  roku 1909/10 vstupovali studenti již   Chomutov.
         Pokračování z minulého čísla  chovat existenci prestižní školy. Kromě   na K. k. Staatsgymnasium (c. k. státní   Mnichovskou smlouvou se roku
           Velká změna pro školu nastala   starosti o budovy na sebe převzalo   gymnázium). K převratným novinkám   1938 Chomutov stal říšským městem
         v důsledku zrušení jezuitského řádu   i finanční zabezpečení učitelů, ale i tak   patřilo také to, že do školního roku   v Sudetské župě. Gymnázium se mu-
         roku 1773. Gymnázium sice ve vý-  byla situace nejistá. Vše se vyřešilo o tři   1911/12 nastoupily čtyři dívky. Ovšem   selo zařadit do nacionálně-socialistic-
         uce pokračovalo, ale o pět let později   roky později, když se Chomutov do-  nebyly zapsány jako řádné studentky,   kého školství. Bylo přejmenováno na
         bylo zrušeno také. Státní správa v čele   mluvil s cisterciáky z oseckého kláštera,   ale jako hospitující privátní studentky,   Oberschule für Junge (vyšší škola pro
         s císařovnou Marií Terezií preferovala   že gymnázium převezmou pod svou   tedy mohly kdykoliv odejít nebo „být   chlapce). Vyučování se zaměřovalo pře-
         hlavní školy (tehdejší formu základ-  správu. To však s sebou přineslo i regres   odejity” a na konci roku nezískaly řádné  devším na tělocvik, aby budoucí branci
         ních škol) zajišťující vzdělání pro široké   ve vyučování oproti reformním sna-  vysvědčení.  byli silní a připraveni sloužit v německé
         vrstvy poddaných před specializovaným  hám osvícenců. Žáci skládali zkoušky   Nemalý zásah do života školy před-  armádě. V dalších předmětech byly zdů-
         vzděláním pro úzkou skupinu obyva-  pouhým opakováním obsahu, který se   stavovalo vypuknutí 1. světové války.   razňovány myšlenky nacistického hnutí
         tel, jemuž vévodila latina a řečtina. Na   museli naučit, a také se z osnov vytratily  Prvotní nadšené vlastenecké projevy   a vyzdvihovány přednosti německé
         přímluvu kadaňského rodáka domi-  předměty jako dějepis či přírodopis.  o jistém konečném vítězství postupně   kultury. I když název tomu nenapovídal,
         nikána Wolfganga Moritze, jenž byl   Velkou změnu přinesl revoluční   vystřídaly starosti s totálním nedostat-  do školy chodily i dívky. Jejich výuka
         absolventem chomutovského ústavu,   rok 1848. Státní aparát se začal více   kem všeho, včetně studentů, kteří ve   se však zaměřovala na vaření, starost
         však bylo gymnaziální vzdělání ob-  věnovat osnovám. Snahou bylo, aby se   velkých počtech a ve stále mladším   o dům a zahradu, případně aby se z nich
         noveno pod správou dominikánského   výuka více přiblížila reálným potřebám   věku museli rukovat. Maturity se konaly  staly dobré zdravotní sestry v nemoc-
         řádu, který si k tomu přibral i výuku   doby, už nestačilo pouhé memorování   dříve, aby rukující studenti měli alespoň   nicích nebo učitelky v mateřských
         na hlavní škole. Tento stav ale opět   latiny a řečtiny. Proto se opět zavedly   dokončené vzdělání, případně kvůli   školách. Ovšem čím více se válka pro
         dlouho nevydržel. Za několik let bylo   předměty biologie, zeměpis, dějepis   přeměně školy v lazaret začal školní   Německo vyvíjela nepříznivě, tím méně
         sídlo řádu ve městě zrušeno a tím hrozil   a další. Gymnázium bylo rozšířeno   rok 1915/16 později. Jako symbol této   času trávili studenti v lavicích. Museli
         i opětovný zánik gymnázia. Do situace   na osm tříd a roku 1851 získalo sta-  těžké doby lze vnímat fakt, že v roce   totiž pro stát zajišťovat nejrůznější
         se vložilo město. Odkoupilo budovu   tus Obergymnasium (vyšší gymná-  1918 odpadla výuka střelby, protože se   služby (např. letecké hlídky), které se
         semináře a nastěhovalo do nich gymná-  zium). O dvacet let později došlo   nedostávalo dostatečného počtu žáků. Ti  bez nich už neobešly. Tomu odpoví-
         zium i hlavní školu. O výuku se nadále   k rozšíření o další – dnes bychom   totiž stříleli ostrými náboji ve skutečné   dala i zkrácená výuka, případně pokud
         starali učitelé z dominikánského řádu.   řekli – studijní program. Vedle vyššího   válce, ne na cvičišti.  to situace vyžadovala, místo maturity
         V této době pod tlakem osvíceneckého   gymnázia zaměřeného humanistic-  Vznikem Československé republiky   vydané osvědčení, že absolvovali daný
         státu došlo i k reformám ve výuce. Mezi  kým směrem bylo možno vystudovat   se zpočátku mnoho věcí pro gymná-  ročník. Poslední zprávy o válečné výuce
         nové předměty byly zařazeny dějepis,   i Komunalrealgymnasium (městské   zium nezměnilo. Odpadla zkratka c. k.   jsou z konce roku 1944, kdy proběhla
         přírodopis či fyzika. Učitelé museli   reálné gymnázium). Studium se zamě-  (císařsko-královský) a dívky se mohly   poslední maturita.
         nově prokázat odpovídající vzdělání   řovalo na technické předměty a cizí živé   hlásit již jako řádné studentky, které   V září 1945 se začala psát historie
         a následně složit i stanovené zkoušky.   jazyky (francouzština, angličtina), kte-  na konci školního roku obdržely řádná   českého gymnázia, kterou si ale ne-
         Zároveň bylo upuštěno od ponižujících   rým se klasická gymnázia tehdy nevě-  vysvědčení. Později se však přidalo   cháme pro další vyprávění.
         či bolestivých fyzických trestů. Místo   novala. Přes prvotní zájem bylo později   povinné vyučování v češtině, což byla   Mgr. Jiří Kopica,
         nich byly zavedeny lavice a knihy   reálné gymnázium pro nedostatečný   okolnost, se kterou valná většina žáků   Oblastní muzeum v Chomutově

           TAJEMSTVÍ DEPOZITÁŘE CHOMUTOVSKÉHO MUZEA



                                     DRŽADLO OCÍLKY           železné ocílky o křesadlo vznikaly   18. století. Držadlo je zhotoveno
                                       V etnografické podsbírce cho-  jiskry, které se zachycovaly do   jako plochá plastika psa, přesněji
                                     mutovského muzea je uloženo ně-  práchna, a jejich rozfoukáním bylo   honícího loveckého psa v běhu s ši-
                                     kolik držadel ocílek.    možné podpálit troud. Vše trvalo   roce rozevřenýma nohama. Tento
                                       Tyto nástroje bývaly v minu-  několik málo vteřin. Teprve v první   typ držadla je nejběžnější. Kromě
                                     losti nepostradatelným pomoc-  polovině 19. století byly tyto ná-  podoby psa mohla mít držadla ocí-
                                     níkem každého člověka. Pomocí   stroje k rozdělávání ohně nahrazeny  lek ve střední Evropě také podobu
                                     ocílky, křesadla, práchna (či hubky)   novými zapalovadly – sirkami.  lva, koně, hada, ptáka, kozy, zajíce,
                                     a troudu se dříve rozdělával oheň.   Ale ještě pár slov k držadlu   berana či lidské postavy (vyjmeno-
                                     Jako křesadlo sloužil pazourek nebo  ocílky na fotografii: Je dlouhé 7 cm,  váno dle četnosti výskytu). V cho-
                                     jiné formy křemene, jako práchno   vysoké 5 cm a bylo nalezeno v ka-  mutovské sbírce je ještě zastoupeno
                                     se užívala suchá tráva nebo jiný   tastru obce Vysoká. Je vyrobeno   držadlo v podobě koně.
                                     snadno hořlavý materiál. Křesáním   z bronzu. Může pocházet z 15. až   Mgr. Jan Hirsch


        14 | historie
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19