Page 14 - Chytrý zpravodaj - Chomutov 08 2021
P. 14
historie
Chomutovské gymnázium je
nejstarší v kraji, slaví 430 let
hanby, pro dobré žáky zase tzv. bílá počet žáků zrušeno. a studentů nesouzněla. Významným
kniha, kde byli chváleni. Zájem státu o kvalitu vzdělání milníkem se stal rok 1932, kdy se
Počátek 19. století přinesl nejis- obyvatel kladl větší a větší nároky gymnázium přestěhovalo z již dlouho
totu další existence gymnázia. Do na administrativu a finance, které za- nevyhovujících prostor do nové vlastní
Chomutova se nehlásilo tolik žáků, jišťovalo město. Z tohoto důvodu se budovy. Jednalo se o moderní stavbu
neboť fungovala gymnázia v Mostě, chomutovská radnice rozhodla převést poutající na sebe pozornost kvůli vý-
Kadani či Žatci. Roku 1806 škole znovu gymnázium od oseckých cisterci- borné lokaci. Gymnázium v ní sídlí
hrozil zánik. Pomocnou ruku znovu áků pod státní správu. Do školního dodnes. Stavbu finančně zajistilo město
podalo vedení města, které chtělo za- roku 1909/10 vstupovali studenti již Chomutov.
Pokračování z minulého čísla chovat existenci prestižní školy. Kromě na K. k. Staatsgymnasium (c. k. státní Mnichovskou smlouvou se roku
Velká změna pro školu nastala starosti o budovy na sebe převzalo gymnázium). K převratným novinkám 1938 Chomutov stal říšským městem
v důsledku zrušení jezuitského řádu i finanční zabezpečení učitelů, ale i tak patřilo také to, že do školního roku v Sudetské župě. Gymnázium se mu-
roku 1773. Gymnázium sice ve vý- byla situace nejistá. Vše se vyřešilo o tři 1911/12 nastoupily čtyři dívky. Ovšem selo zařadit do nacionálně-socialistic-
uce pokračovalo, ale o pět let později roky později, když se Chomutov do- nebyly zapsány jako řádné studentky, kého školství. Bylo přejmenováno na
bylo zrušeno také. Státní správa v čele mluvil s cisterciáky z oseckého kláštera, ale jako hospitující privátní studentky, Oberschule für Junge (vyšší škola pro
s císařovnou Marií Terezií preferovala že gymnázium převezmou pod svou tedy mohly kdykoliv odejít nebo „být chlapce). Vyučování se zaměřovalo pře-
hlavní školy (tehdejší formu základ- správu. To však s sebou přineslo i regres odejity” a na konci roku nezískaly řádné devším na tělocvik, aby budoucí branci
ních škol) zajišťující vzdělání pro široké ve vyučování oproti reformním sna- vysvědčení. byli silní a připraveni sloužit v německé
vrstvy poddaných před specializovaným hám osvícenců. Žáci skládali zkoušky Nemalý zásah do života školy před- armádě. V dalších předmětech byly zdů-
vzděláním pro úzkou skupinu obyva- pouhým opakováním obsahu, který se stavovalo vypuknutí 1. světové války. razňovány myšlenky nacistického hnutí
tel, jemuž vévodila latina a řečtina. Na museli naučit, a také se z osnov vytratily Prvotní nadšené vlastenecké projevy a vyzdvihovány přednosti německé
přímluvu kadaňského rodáka domi- předměty jako dějepis či přírodopis. o jistém konečném vítězství postupně kultury. I když název tomu nenapovídal,
nikána Wolfganga Moritze, jenž byl Velkou změnu přinesl revoluční vystřídaly starosti s totálním nedostat- do školy chodily i dívky. Jejich výuka
absolventem chomutovského ústavu, rok 1848. Státní aparát se začal více kem všeho, včetně studentů, kteří ve se však zaměřovala na vaření, starost
však bylo gymnaziální vzdělání ob- věnovat osnovám. Snahou bylo, aby se velkých počtech a ve stále mladším o dům a zahradu, případně aby se z nich
noveno pod správou dominikánského výuka více přiblížila reálným potřebám věku museli rukovat. Maturity se konaly staly dobré zdravotní sestry v nemoc-
řádu, který si k tomu přibral i výuku doby, už nestačilo pouhé memorování dříve, aby rukující studenti měli alespoň nicích nebo učitelky v mateřských
na hlavní škole. Tento stav ale opět latiny a řečtiny. Proto se opět zavedly dokončené vzdělání, případně kvůli školách. Ovšem čím více se válka pro
dlouho nevydržel. Za několik let bylo předměty biologie, zeměpis, dějepis přeměně školy v lazaret začal školní Německo vyvíjela nepříznivě, tím méně
sídlo řádu ve městě zrušeno a tím hrozil a další. Gymnázium bylo rozšířeno rok 1915/16 později. Jako symbol této času trávili studenti v lavicích. Museli
i opětovný zánik gymnázia. Do situace na osm tříd a roku 1851 získalo sta- těžké doby lze vnímat fakt, že v roce totiž pro stát zajišťovat nejrůznější
se vložilo město. Odkoupilo budovu tus Obergymnasium (vyšší gymná- 1918 odpadla výuka střelby, protože se služby (např. letecké hlídky), které se
semináře a nastěhovalo do nich gymná- zium). O dvacet let později došlo nedostávalo dostatečného počtu žáků. Ti bez nich už neobešly. Tomu odpoví-
zium i hlavní školu. O výuku se nadále k rozšíření o další – dnes bychom totiž stříleli ostrými náboji ve skutečné dala i zkrácená výuka, případně pokud
starali učitelé z dominikánského řádu. řekli – studijní program. Vedle vyššího válce, ne na cvičišti. to situace vyžadovala, místo maturity
V této době pod tlakem osvíceneckého gymnázia zaměřeného humanistic- Vznikem Československé republiky vydané osvědčení, že absolvovali daný
státu došlo i k reformám ve výuce. Mezi kým směrem bylo možno vystudovat se zpočátku mnoho věcí pro gymná- ročník. Poslední zprávy o válečné výuce
nové předměty byly zařazeny dějepis, i Komunalrealgymnasium (městské zium nezměnilo. Odpadla zkratka c. k. jsou z konce roku 1944, kdy proběhla
přírodopis či fyzika. Učitelé museli reálné gymnázium). Studium se zamě- (císařsko-královský) a dívky se mohly poslední maturita.
nově prokázat odpovídající vzdělání řovalo na technické předměty a cizí živé hlásit již jako řádné studentky, které V září 1945 se začala psát historie
a následně složit i stanovené zkoušky. jazyky (francouzština, angličtina), kte- na konci školního roku obdržely řádná českého gymnázia, kterou si ale ne-
Zároveň bylo upuštěno od ponižujících rým se klasická gymnázia tehdy nevě- vysvědčení. Později se však přidalo cháme pro další vyprávění.
či bolestivých fyzických trestů. Místo novala. Přes prvotní zájem bylo později povinné vyučování v češtině, což byla Mgr. Jiří Kopica,
nich byly zavedeny lavice a knihy reálné gymnázium pro nedostatečný okolnost, se kterou valná většina žáků Oblastní muzeum v Chomutově
TAJEMSTVÍ DEPOZITÁŘE CHOMUTOVSKÉHO MUZEA
DRŽADLO OCÍLKY železné ocílky o křesadlo vznikaly 18. století. Držadlo je zhotoveno
V etnografické podsbírce cho- jiskry, které se zachycovaly do jako plochá plastika psa, přesněji
mutovského muzea je uloženo ně- práchna, a jejich rozfoukáním bylo honícího loveckého psa v běhu s ši-
kolik držadel ocílek. možné podpálit troud. Vše trvalo roce rozevřenýma nohama. Tento
Tyto nástroje bývaly v minu- několik málo vteřin. Teprve v první typ držadla je nejběžnější. Kromě
losti nepostradatelným pomoc- polovině 19. století byly tyto ná- podoby psa mohla mít držadla ocí-
níkem každého člověka. Pomocí stroje k rozdělávání ohně nahrazeny lek ve střední Evropě také podobu
ocílky, křesadla, práchna (či hubky) novými zapalovadly – sirkami. lva, koně, hada, ptáka, kozy, zajíce,
a troudu se dříve rozdělával oheň. Ale ještě pár slov k držadlu berana či lidské postavy (vyjmeno-
Jako křesadlo sloužil pazourek nebo ocílky na fotografii: Je dlouhé 7 cm, váno dle četnosti výskytu). V cho-
jiné formy křemene, jako práchno vysoké 5 cm a bylo nalezeno v ka- mutovské sbírce je ještě zastoupeno
se užívala suchá tráva nebo jiný tastru obce Vysoká. Je vyrobeno držadlo v podobě koně.
snadno hořlavý materiál. Křesáním z bronzu. Může pocházet z 15. až Mgr. Jan Hirsch
14 | historie