Page 16 - Chytrý zpravodaj - Chomutov 03/2025
P. 16
školství
Bohatý život družiny na základní škole v Hornické Základní škola Zahradní slaví 40 let
Školní družina hraje nezastupitelnou roli ve vzdělávacím a výchovném a zve absolventy na Zahradní slavnost
procesu školy. Poskytuje účastníkům bezpečné a podnětné prostředí pro
rozvoj jejich schopností, dovedností a zájmů. Její činnost úzce doplňuje Základní škola Zahradní si v le- stavy, zábavné aktivity či kulturní
školní vzdělávací program a přispívá k celkovému rozvoji žáků. tošním školním roce připomíná vystoupení.
významné jubileum – 40 let od „Chtěli bychom, aby se z této
jejího programu. Ve spolu- svého založení. Při této příleži- akce stalo milé setkání napříč ge-
práci se Střediskem volného tosti zve s předstihem všechny své neracemi. Doufáme, že se sejde
času Domeček v Chomutově bývalé žáky, rodiče i přátele školy mnoho absolventů a společně si
se podařilo vytvořit alterna- na Zahradní slavnost, která se usku- připomeneme, co jsme společně
tivu, která zajistí péči o děti teční v sobotu 24. května 2025. zažili a co pro nás škola znamená, “
i po vyučování. Zde je pro ně Škola otevře své dveře veřejnosti uvedla jedna z koordinátorek akce
připraven program zaměřený a nabídne zajímavý program plný Markéta Moravcová Raušová.
na volnočasové aktivity. Ty vzpomínek. Návštěvníci si budou Zveme všechny výše jmenované,
mohou zahrnovat tvořivé čin- moci prohlédnout školní budovu, aby s námi oslavili toto významné
nosti, sportovní aktivity, hry zavzpomínat na svá školní léta, výročí. Přijďte si užít tak trochu
nebo vzdělávací programy, setkat se s bývalými spolužáky retro odpoledne plné vzpomínek,
které rozvíjí jejich schopnosti i pedagogy a připomenout si, jak se potkávání se a zážitků. Aktuality
Jedním z klíčových přínosů školní • Vykreslená věda si mohou naši a zájmy. V rámci mimořádných akcí škola v průběhu let proměňovala. sledujte na školním webu a face-
družiny je nabídka volnočasových žáci prvního stupně vyzkoušet, • Rozvoj čtenářské gramotnosti jsme zorganizovaly celodenní vý- Chybět nebudou ani tematické vý- bookovém profilu. �
aktivit prostřednictvím kroužků, které jaké je to objevovat svět kolem a komunikačních dovedností let za tvořivou dílničkou spojenou
vedou k rozvoji fyzických, tvořivých nás očima vědců, a přitom zapo- – zaměřený na rozvoj správné s minizoo do Šestajovic u Prahy.
i sociálních dovedností dětí. V tomto jit svou představivost a kreati- výslovnosti, komunikace a jazy- Děti zde měly možnost vyzkoušet Děti se projížděly na lyžích
školním roce jsme ještě nabídku vitu. Cílem projektu je ukázat, kových dovedností, které přispí- si různé techniky a obohatit své zá- Žáci chomutovských škol změřili
rozšířili o kroužek Vykreslená věda že věda může být zábavná vají ke zlepšení vyjadřovacích žitky o nové poznatky.
a Družinka ve spolupráci se SVČ a snadno pochopitelná i pro nej- schopností a sebevědomí dětí. Dalším důležitým prvkem naší síly na veslařských trenažerech
Domeček Chomutov: mladší. Děti se prostřednictvím Probíhá pod vedením školské práce byla podpora polytechnic-
• Plavání – prohlubování pla- jednoduchých pokusů, ilustrací logopedky, logopedickými asis- kého vzdělávání a rukodělných Jízdy byly od začátku až do
veckých dovedností a zdravého přírodních jevů, her a výtvar- tenty prevence. činností. Věnovali jsme se zde vý- konce plné adrenalinu, kdy se me-
pohybu. ných aktivit seznámí s různými robě ptačí budky. Součástí byl roz- dailové pozice střídaly s každou
• Sportovní hrátky – rozvoj po- vědeckých tématy, jako je pří- Každý kroužek probíhá pravi- voj manuální zručnosti, trpělivosti, předávkou. O vítězství často rozho-
hybových schopností formou her roda, vesmír, fyzika, chemie delně jednou týdně v šesti oddělení schopnosti plánovat. S velkým dovaly pouhé metry, což přidávalo
a soutěží. nebo lidské tělo. Spojení vědy školní družiny, v souladu s pláno- zájmem se děti také zapojily do na dramatičnosti celého závodu.
• Keramika – podpora kreativity a výtvarné činnosti pomáhá vaným rozvrhem. vzdělávacích programů spojených Celkovými vítězi meziškolského
a jemné motoriky při práci s hlí- dětem lépe porozumět složi- Součástí činnosti byly také s přírodou, které probouzely jejich zápolení se stala pořádající základní
nou a keramickými pomůckami. tým pojmům např. Jak funguje tematické výstavy v Kině Svět zájem o ekologii a ochranu život- škola Na Příkopech s počtem 57
• Basketbal – základy týmové hry duha? Proč ptáci létají? Když a Středisku knihovnických služeb. ního prostředí. Velká tělocvična Základní školy bodů, na druhém místě Gymnázium
a rozvoj sportovního ducha. děti něco nejen slyší nebo vidí, Výstavy dětských prací jsou mo- Školní družina tedy nejen pod- Na Příkopech hostila v rámci závodů Klášterec nad Ohří (51), na třetím
• Povídálek – aktivní práce ale také samy vytvoří, snad- tivací pro děti, aby se zapojily do poruje všestranný rozvoj dětí, ale Česko vesluje jedinečné sportovní místě ZŠ Školní (59), na čtvrtém
s textem v českém jazyce, něji si to zapamatují. Navíc tím tvořivých činností. také vytváří prostor pro zábavu, klání, kde se 204 žáků základních místě ZŠ Akademika Heyrovského
rozvíjí porozumění, slovní zá- rozvíjí nejen logické myšlení, Pravidelně jsme také rozšiřovali tvořivost a budování mezilid- a středních škol utkalo v indoor (40), na pátém ZŠ Hrdinů Jirkov
sobu a schopnost vyjadřování. ale i schopnost spolupracovat kulturní obzory dětí návštěvami ských vztahů. Je nedílnou součástí V době od 5. do 10. ledna 2025 Na výletě do Srní mohly děti veslování. Štafetové závody na ves- (22), na šestém Gymnázium
Formou her, diskuzí a aktivit s ostatními. v Kině Svět v Chomutově, které školního života, která obohacuje se děti z 1. stupně ZŠ Hornická v návštěvnickém centru vidět vlčí lařských trenažerech přilákaly závod- Chomutov (16).
se žáci seznamují s českou lite- • Družinka je výborným řeše- organizujeme měsíčně. Tato akti- vzdělávací program a přispívá zúčastnily výjezdu na šumavský smečku ve svém přirozeném pro- níky i fanoušky z celého regionu. „Atmosféra byla úžasná, spor-
raturou a kulturou. Kroužek je ním pro rodiče a děti, kteří vita podporuje estetické vnímání k utváření harmonické osobnosti Zadov, kde mimo jiné probíhala středí. Pro mnohé z nás to byl první Soutěž byla rozdělena podle vě- tovci daly do závodů všechno
přizpůsoben potřebám účastníků se kvůli omezené kapacitě dětí a umožnňuje jim sdílet zážitky každého žáka. i výuka lyžování. Díky příspěvku kontakt se živými vlky. Ti, jako by kových kategorií na dívky a chlapce a byla radost sledovat jejich nasa-
s různou úrovní znalosti češtiny. školní družiny nedostali do s vrstevníky. Alena Butašová, vedoucí vychovatelka Nadace ČEZ – Pomáhej pohybem to tušili, se krásně ukazovali. Běhali 6.–9. tříd základních škol a studenty zení, děkuji ZŠ Na Příkopech za
se mohly zúčastnit i děti, které kolem nás. Na Kvildě jsme navští- středních škol od 1. do 4. ročníku. špičkové zázemí,“ uvedla jedna
by jinak na hory vyjet nemohly. vili jelení výběh, ale žádného jelena Závodníci se utkali ve formátu šta- z organizátorek.
Noční orientační běh na Základní škole Kadaňská Příroda jim nadělila sníh, občas jsme neviděli. Aspoň máme důvod fety 4x1 minutu a poté následoval a týmového ducha však již nyní do-
Sportovní den plný fair play
napínavý mix 8x1 minutu. Nejlepší
i sluníčko, zkrátka pravou horskou
se tam někdy vrátit. V obou centrech
zimu. Během pobytu na horách se nám věnovaly zkušené průvod- týmy se mohly radovat z nominace kázal, že indoor veslování si mezi
Tento netradiční a vzrušující trasy. Mezi nejrychlejší patří toho děti spoustu zažily. Při ná- kyně, které nám o životech těchto na mistrovství republiky v Brandýse mládeží získává stále větší oblibu.
závod proběhl na naší škole po- v kategorii 1.–3. tříd Jindřich vštěvě Horské služby se dozvěděly zvířat prozradily mnoho zajímavostí. nad Labem. Za ZŠ Na Příkopech Martin Zvorník
prvé ve čtvrtek 13. února večer Ježil, Dorota Sauerová a Adéla o nástrahách hor, o nutnosti dodr- Před odjezdem jsme si užili
a byl skvělým zážitkem nejen Renčová, v kategorii 4.–5. tříd: žování bezpečnosti a ohleduplného krásný maškarní rej na lyžích. K ly-
pro naše žáky, ale také pro jejich Linda Palánová, Rozálie Sauerová chování na sjezdovkách, o správ- žování nám hrála hudba, masky se
rodiče, kteří se k nim přidali. a Tomáš Renč. ném oblékání na horách a práci proháněly po kopci a užili jsme si
Účastníci během noci potmě, za Děkujeme všem, kteří přišli, HS. Prohlédly si sanitku, nosítka, i společné focení.
pomoci baterky, hledali kont- a těšíme se, že tato nevšední čtyřkolku. Každý, kdo jen trochu chtěl, se
rolní body, orientovali se v terénu událost se stane další tradiční Na sjezdovce se mimo lyžo- domů vrátil jako nadšený lyžař.
školy a tím rozvíjeli orientační akcí naší školy, při níž si díky vání učily správnému chování při Řada rodičů se o tom přesvědčila
schopnosti. spolupráci dětí a rodičů všichni lyžování, navzájem si pomáhaly, hned následující den po příjezdu,
Akce probíhala v příjemné at- odnášejí společné zážitky spjaté povzbuzovaly se a postupně se protože děti jim na našich horách
mosféře a účastníci si užili nejen s „jejich“ školou. zlepšovaly. Ten, kdo chtěl, se mohl chtěly předvést vše, co se za těch
sportovní výzvu, ale i týmovou Za organizační tým zúčastnit večerního lyžování. To pár dní naučily.
spolupráci při hledání správné Radka Vaňkátová, učitelka TV byl nezapomenutelný zážitek. Martina Bejčková a Petra Brandová
16 | školství školství | 17