Page 15 - ckzp-2021-03
P. 15
SPOLKY A ORGANIZACE
Chovatelé holubů
Poštovní holubi
Dovolte, abych vás seznámil s méně známou zájmovou činností
jakou je chov poštovních holubů. Nejdříve vás musím upozor-
nit, že holubi, které vídáte na náměstích, parcích a střechách,
nemají s poštovním holubem kromě společného předka nic spo-
lečného. Noe byl asi prvním holubářem na světě, když vypustil
holubici z archy. Čingischán využíval holuby pro komunikaci
přes moře. I Napoleon využíval holubích služeb. Poštovní
holub se vždy jen vrací do svého holubníku.
Poštovní holub: vyšlechtěn na začátku 18. století v Anglii a Bel-
gii z holuba skalního. Bylo vyšlechtěno několik kmenů. Holubí
srdce bije asi 600 x za minutu, 20 až 30% těla tvoří masivní svaly
připojené k hrudní kosti, křídly dokážou mávnout až 10 x za 1 s.,
váha cca 450 g, průměrná závodní rychlost je 80 - 100 km/h a holub
touto rychlostí dokáže letět hodiny, jeho oko vidí až do vzdálenosti
80 km, na sobě má cca 10.000 pírek. Holubice obvykle snáší dvě
vejce, holoubata se líhnou 18. den, 5. až 8. den po vylíhnutí jsou
okroužkována, kroužek mají po celý život a obsahuje údaje: stát,
rok narození, příslušnost ke spolku, pořadové číslo. Barva kroužku v různých kategoriích až po olympijské podmínky. Poštovní holubi
se každý rok mění podle FCI. Součástí kroužku je karta vlastníka. jsou na závod připravováni jako vrcholoví sportovci - pravidelná
Dožívá se až 15 let. Vhodný pro závody je asi do 8 let. Holubáři koupel, očkování proti nemocem, speciální krmné směsi, kondiční
svým holubům dávají i jména. To, jak se poštovní holubi orientují, přípravky, motivace. Již v roce svého narození létají závody asi do
ještě není zcela objasněno. Poslední výzkumy zjistily, že je na 300 km, v testovacích stanicích i přes 500 km. OS sdružující MS
úrovni asi 4letého dítěte, má výbornou paměť, je schopný si pama- jsou, aby vzdálenosti na holubníky chovatelů nebyly příliš rozdílné
tovat pevné body v krajině, velkou roli při jeho orientaci tvoří mag- a mají vlastní závodní plány podle stanovených podmínek svazu
netické pole Země, které díky magnetickým krystalům v oku vnímá a FCI. Na závod chovatel holuby dopraví do „nasazovacího stře-
a roli hraje i poloha Slunce. Při prvních proletech kolem holubníku diska“, kde komise zapíše údaje na kroužku, pohlaví, nasadí zá-
si ukládá jeho pozici a má k němu silnou vazbu. Cizí holubi musí vodní označení, umístí holuba do přepravního závodního koše
být většinou trvale uzavřeni, jinak se i po více letech vrací do svého a zapíše ho do protokolu. Nyní již většina chovatelů používá čipový
rodného holubníku. kroužek. Po nasazení všech holubů se koše vloží do přepravního
Největší využití měli PH v první světové válce, kde bylo použito auta a to zajede do všech středisek v OS. Chovatelé mají speciální
asi 200 000 holubů pro přenášení zpráv. Ve druhé světové válce po- holubářské hodiny a ty se spustí s denním časem nebo elektronické
kračovalo využívání PH v bombardérech RAF jako jediný způsob konstatování. Přepravní auto odjede na schválené místo startu, kde
komunikace při zřícení letadla. Nejznámější je příběh holubice následující den v ranních hodinách za asistence startovacího komi-
Winkie, která, ač mokrá od mořské vody, znečištěná benzínem saře je proveden start. Každý holubník chovatele v OS má přesně
a olejem letěla v naprosté tmě 190 km do svého holubníku a za- změřenou vzdálenost. Po příletu holuba na holubník se sejme zá-
chránila tak posádku zříceného bombardéru. Holub G. I. Joe donesl vodní označení, vloží se do holubářských hodin, které zaznamenají
včas zprávu a zachránil více než 1000 spojeneckých vojáků. čas příletu, nebo se přílet zaznamená pomocí čipového kroužku do
V bitvě u Arnemu po selhání všech radiostanic holub Viliem Oranž- elektronického systému. Pouze 20 % nasazených holubů se dostane
ský zachránil přes 2000 vojáků včasným doručením zprávy při do výsledkové listiny. Vítězí holub s nejvyšší rychlostí. V součas-
vzdálenosti 420 km a rychlosti ca 100 km/h. Byl to nejvyšší počet nosti je možné na holuba umístit GPS záznamník, kde si chovatel
vojáků zachráněných jediným holubem. Proti těmto holubům cvi- pomocí počítače nahraje trasu letu se zaznamenanou rychlostí, výš-
čili Němci sokoly a jestřáby. Pro zvířata v boji byla vytvořena Brit- kou, naletěnými km atd. Největším nepřítelem poštovních holubů
ská válečná Dickinova medaile, která je obdobou Kongresové jsou zvětšující se počty pernatých dravců. Z tohoto důvodu je volný
medaile cti a Viktoriina kříže. Psi obdrželi 18, koně 3 a holubi 32 prolet holubů v zimních měsících prakticky nemožný a i v ostatních
medailí. V současné době se s PH jen závodí, a to ze vzdáleností dochází k velkým ztrátám.
od 100 do 1000 km. Tuto vzdálenost je PH schopný urazit za jediný V Červeném Kostelci a okolí je evidovaných 7 chovatelů poš-
den. Při dnešních technologiích sledování a odposlechů možná ještě tovních holubů. Jedny z nejlepších závodních výsledků ve výkonu
poštovní holubi neřekli poslední slovo. dosahuje dlouhodobě p. Václav Vlček z Horního Kostelce. Více o
Za kolébku moderního poštovního holubářství je považována poštovních holubech se můžete dozvědět na stánkách ČMS CHPH
Belgie. První závod se uskutečnil v Belgii v roce 1818. V ČR jsou www.postovniholub.cz ,OS Náchod http://osnachod.pecos.cz/ , MS
chovatelé sdruženi v Českomoravském svazu chovatelů poštovních Náchod http://www.msnachod0132.pecos.cz/ nebo navštivte cho-
holubů, ten se dělí na Český a Moravský svaz, který tvoří oblastní vatele ve svém okolí. Pro zajímavost, poštovního holuba “Ar-
spolky (OS). Oblastní spolky se skládají z místních spolků (MS). mando“ od chovatele Werschoot BE zakoupil v roce 2019 čínský
Chovatelé z Červeného Kostelce a okolí jsou členy MS Náchod chovatel za 1.252.000 EUR a v roce 2020 se vydražila holubice
a začleněni do OS Náchod. Oficiální závody začínají poslední ví- „New Kim“ Kurta Van de Wouwer BE za rekordní částku
kend v dubnu a končí 30. září, probíhají převážně v sobotu a ne- 1.600.000 EUR.
děli. Chov poštovních holubů je náročný jak časově, tak i finančně.
Základním rozdělením jsou závody krátkých tratí 100 - 400 km, Tímto bych chtěl poděkovat všem partnerům a městu Červený Kos-
středních tratí 300 - 600 km a dlouhých tratí nad 500 km. V sou- telec za finanční podporu MS Náchod. Tyto partnery najdete na
časnosti nejdelším závodem je start z belgického Knoke (do Č. web. stránkách MS Náchod.
Kostelce měřeno přímkou je vzdálenost 935 km). Soutěže probíhají Děkuji. Jiří Vik, tajemník OS a MS Náchod
ČERVENOKOSTELECKÝ ZPRAVODAJ / BŘEZEN 2021 13