Page 13 - Chytrý zpravodaj - Čerčany 04/2025
P. 13

www.cercany.cz                                                                                    Ze škol


      Investice do budoucnosti: Nástavba odborných učeben pro

      kvalitní vzdělání našich dětí na Základní škole Čerčany


      Vážení rodiče, občané, vážení zastu-  Pokud tento projekt nebude podpořen,   jeme si důležitost takové investice do kva-
      pitelé,                             mohou nastat vážné důsledky:         litního vzdělávání pro budoucnost Čerčan.
      Školství je základním pilířem pro roz-  • Omezení kvalitní výuky: Bez odborných   Děkuji za vaši pozornost a podporu.
      voj každé společnosti a jeho kvalita   učeben nebudeme moci efektivně využí-                     S pozdravem,
                                          vat moderní metody výuky.
      přímo ovlivňuje budoucnost našich                                                     Miroslav Král, ředitel školy
      dětí. Na Základní škole Čerčany, kde   • Ztráta motivace žáků: Nedostatek prak-
      se denně vzdělává více než 500 žáků,   tických zkušeností může způsobit ztrátu
      máme nyní jedinečnou příležitost    zájmu o přírodní vědy nebo techniku.
      posunout úroveň výuky na novou,     •  Zpoždění ve vývoji školy:  Škola, která
      moderní  úroveň.  S nadějí  se dívá-  nebude schopna modernizovat své pro-  Pod QR kódem naleznete
                                                                               prezentaci k projektu ná-
      me na  projekt nástavby odborných   story, zaostane za konkurencí a může   stavby ZŠ na webu školy
      učeben, který má potenciál zásadně   ztratit žáky.
      změnit podmínky výuky v naší škole.
      Tento projekt, který je klíčovým kro-                                    Nové třetí patro ZŠ Čerčany: Co si o
      kem k rozvoji kvalitního vzdělávání   III. Význam projektu pro celou obec  něm myslí žáci
      nejenže zlepší podmínky pro naše    Tento projekt není jen o škole, ale i o
      děti, ale i pro celou naši obec.    celé naší obci. Kvalitní vzdělání je zá-  Nové učebny a laboratoře
                                          kladem pro rozvoj celé komunity. Pokud   „Ve třetím patře by měla být laboratoř
                                          investujeme do dětí, investujeme do bu-  na pokusy z fyziky, chemie a přírodo-
      I. Situace a důležitost projektu    doucnosti Čerčan.  Když budou  naše děti   pisu,“ říká jeden žák. „Bylo by skvělé
      V současné době čelí naše škola mnoha   vybaveny moderními dovednostmi a zku-  mít odborné učebny pro různé před-
                                          šenostmi, zlepší to nejen jejich budoucí
      výzvám, které jsou  často  způsobeny  ne-  šance na pracovním trhu, ale i konkuren-  měty, které nás budou víc bavit.“ Ně-
      dostatkem vhodného zázemí. Kromě zá-  ceschopnost celé naší obce. Kvalitní škola  kteří žáci si přejí také více tříd, protože
      kladních učeben a tělocvičny postrádáme   přitahuje  nové  rodiny  a  podnikatele,  což  školních místností není dost.
      odborné učebny, které jsou nezbytné   pozitivně ovlivní ekonomiku obce a okolí.
      pro  efektivní výuku technických a příro-                                Společenské prostory a odpočinkové
      dovědných předmětů. Pro výuku chemie,   IV. Ekonomické a sociální přínosy  zóny
      fyziky, přírodopisu, informatiky, jazyků
      nebo zeměpisu bychom potřebovali mo-  1. Zlepšení místní ekonomiky: Investi-  „Myslím si, že by tam měla být spole-
      derní, plně vybavené prostory, kde by žáci   ce do vzdělání se dlouhodobě vyplácejí.   čenská místnost, kde bychom mohli
      mohli realizovat praktickou výuku a expe-  Zlepšení infrastruktury školy může přitáh-  trávit volný čas, hrát deskové hry nebo
      rimenty.                            nout nové rodiny a zlepšit hodnotu nemo-  si číst,“ přidává další žák. Tato my-
                                          vitostí.
      Pokud tento projekt získá podporu, ote-  2. Vytváření pracovních míst: Projekt   šlenka se líbí i dalším, kteří si přejí,
      vřou se nám nové možnosti:          přinese nové pracovní příležitosti, nejen   aby mělo nové patro i místo, kde by si
      •  Moderní učebny pro praktickou výuku,   pro učitele, ale i pro technický a administ-  mohli odpočinout, nebo si užít chvilku
                                                                               klidu mezi hodinami.
      které umožní kvalitní výuku technických a   rativní personál školy.
      přírodovědných předmětů.
                                          3. Zajištění rovnosti příležitostí: S odpo-  Vybavení a komfort
      • Lepší podmínky pro odborný růst učite-  vídajícím vybavením budou mít všechny   „Doufám, že nové patro bude mít mo-
      lů, kteří budou mít k dispozici odpovídající   děti, bez ohledu na jejich sociální a eko-  derní vybavení a více prostoru na cho-
      vybavení.                           nomické pozadí, stejnou šanci na kvalitní   dbách. Určitě by to mělo být místo, kde
                                          vzdělání.
      • Rozšíření vzdělávacích programů, které                                 se bude dobře učit i odpočívat,“ říká
      budou odpovídat aktuálním potřebám                                       žákyně. Další žáci dodávají, že by bylo
      moderní ekonomiky.                                                       fajn, kdyby nové židle byly pohodlněj-
                                          V. Vize do budoucnosti
      Co konkrétně přinese nástavba odbor-  Investice do odborných učeben není   ší, protože současné dřevěné židle ne-
      ných učeben?                                                             jsou příliš komfortní. „Mě třeba pořád
                                          pouze investicí do infrastruktury školy, ale   tahají za vlasy,“ dodává jeden z nich.
      •  Laboratoře pro chemii, fyziku a příro-  i do budoucnosti našich dětí. Tato moder-
      dopis: Žáci budou mít možnost provádět   nizace přinese přípravu na profesní život  Zlepšení pro učitele a školní vybavení
      experimenty a získávat praktické doved-  ve stále se vyvíjejícím světě, kde jsou do-
      nosti.                              vednosti v oblasti IT, přírodních věd a ja-  „Také  by  se  hodilo,  kdyby  byla  něja-
      •  Jazykové učebny: Moderní prostory   zyků naprosto nezbytné. Podporou tohoto  ká sborovna pro učitele s moderní
                                          projektu podpoříme nejen vzdělávání, ale  technikou,“ navrhuje žák, „a dokon-
      pro výuku cizích jazyků, vybavené techno-  i rozvoj celého našeho regionu.  ce automaty, aby nemuseli chodit až
      logiemi pro efektivní výuku.                                             do spodního patra, třeba na kávu nebo
      • Učebna informatiky: Kvalitní výuka digi-                               nějaké drobnosti.“
      tálních dovedností, které jsou nezbytné   Závěr
      pro budoucí profesní úspěch.                                             Krámek a školní potřeby
                                          Tento projekt je příležitostí, jak zajistit,
      •  Učebna pro zeměpis:  Praktická výuka   aby naše děti měly k dispozici to nejlep-  „V našem školním krámku je málo
      s důrazem na porozumění geografickým a   ší vzdělání, které jim pomůže uspět nejen  věcí. Jsou tam hlavně sladkosti, ale
      environmentálním problémům.         na trhu práce, ale i v osobním životě. Vě-  nic k jídlu,“ dodává jiný žák. „Bylo by
                                          říme, že podpora modernizace školy pro-  super, kdyby tam byly i nějaké potravi-
                                          střednictvím odborných učeben bude   ny, co člověka zaplní, když třeba nemá
      II. Rizika a důsledky případné ne realiza-  investicí, která se vrátí ve formě kvalitní a   svačinu.
      ce projektu                         konkurenceschopné komunity. Uvědomu-                       žáci ZŠ Čerčany
                                                                                                                  13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18