Page 18 - Chytrý zpravodaj - Čáslav listopad 2021
P. 18
18 Život ve městě
ROZHOVOR S MALÍŘEM JOSEFEM NOVÁKEM IM
Malíř Josef Novák se narodil v Čá- Mohou za to, že se věnujete pře-
slavi 19. října 1951, nedávno tudíž oslavil vážně krajinomalbě?
70. narozeniny. Při té příležitosti jsme Ano. Oba prošli stejnou školou, kde
s ním udělali následující bilanční rozhovor. téma krajiny hrálo prim. Nejspíš se to odvíjí
Josef Novák od jedenácti let navště- už od impresionismu. Myslím, že krajino-
voval výtvarný obor LŠU v Čáslavi pod malba byla nejméně zasažena literárním
vedením profesora Zdeňka Sejčka. Na obsahem, to figurální tvorba přináší více
SVVŠ (dnešní gymnázium) navštěvoval příběhu. Středověké i novověké obrazy
výtvarnou výchovu profesora Bedřicha vyprávějí, krajina tam byla popelkou; v mo-
Saxla. Maturoval v Čáslavi v roce 1970 derní době od 19. století se krajina na ně-
a dalších pět let studoval učitelské obory kolik desetiletí stala hlavním tématem. Je
výtvarná výchova a čeština na Filozofické to doba tzv. moderního malířství, které nás
fakultě Univerzity Karlovy. Před vojnou nepřestává fascinovat. Lze dodat, že kraji-
učil půl roku na LŠU (dnes ZUŠ) v Čásla- na pózuje bez dohadování a bez honoráře.
vi. Od roku 1977 strávil 43 let jako učitel A pokud se brání světelnou proměnou, vy-
výtvarné výchovy a češtiny na Gymnáziu tváří z jedné své podoby jen další možnos-
a SOŠPg Čáslav. V rodném městě několi- ti.
krát prezentoval své obrazy, řadu výstav
zde zahajoval jiným umělcům. Které čáslavské lokality jsou vám
le, ještě tápete. Pak se musíte rozhodnout, největší inspirací?
Nejprve mi dovolte, abych vám a něco se stane: přemýšlel jsem o historii, Na rovině bohužel mnoho vzrušujících
za celou redakci Čáslavských novin ale v sedmdesátém roce ten obor v kombi- kompozic neobjevíte a u Žižkovy brány je
pogratuloval ke kulatému životnímu naci s češtinou na fakultě neotevřeli. Zprvu nával. Přesto v historickém centru nebo
jubileu. Působíte na mě jako člověk, jsem si poplakal, ale za rok jsem byl šťast- v Koželuhách s jejich vesnickým charakte-
který svůj věk až tak neřeší, je to prav- ný. Ve škole jsme měli i teorii, ale museli rem pár motivů využijete. Všude tam jsme
da? jsme hodně kreslit a malovat… A mě vůbec často chodili se žáky trénovat vidění po-
Děkuji. Není co řešit, buď můžete, nenapadlo, že můžu po škole přestat. Čili mocí kresby. Kreslit a malovat se dá skoro
nebo nemůžete. Když můžete, pudí vás můj vývoj byl pozvolný a racionální. všechno, podle založení umělce. Naším
to k činnosti. Před desítkami let jsem cílem není motiv jen zobrazit, leč spíše
si postupně uvědomoval, že mě baví subjektivními prostředky vyjádřit cha-
všechno, stačí si každé ráno vybrat rakter zvoleného tématu.
a rozhodnout se. Jen když vás chytne
zub, nebaví vás nic… Tvrdíte, že obraz musí na člo-
věka zapůsobit na první pohled.
Co děláte pro to, abyste se Můžete to trochu rozvést?
udržoval v dobré psychické kon- To mám od Paula Gauguina. Jde
dici? o zvláštní křehký vztah mezi prvním
Mám rád lidi. A to bez iluzí. Když pohledem a setrvalým zájmem. Člověk
se daří, jste v dobré psychické kondici, se musí hodně dozvědět, aby byl scho-
když ne, jste v horší. Prášky neberu, to pen prvního dojmu.
radši popadnu motyku.
Ví se o vás, že kladete důraz na
Vzpomenete si, kolik vám bylo, barevnou stránku obrazu. V tako-
když jste poprvé držel v ruce ště- vém kontextu je to možná trochu
tec? A jak dlouho poté nastal oka- nemístná otázka, ale máte mezi
mžik, kdy jste si řekl, že se chcete barvami svou oblíbenou?
malování věnovat takříkajíc napl- Autor: J. Novák: Vlčí u Loun, 2015 Víte, že jo? Až jsem (si) protivný.
no? Fialová a nesladké růžové nesou ta-
Asi jako každý, ve škole. Máte-li na jemství. Každou sušinu vidím růžově.
mysli „ten okamžik“, tak třeba když jsem Často vzpomínáte na své učitele A zelená… Ta je barvou barev! Umožňuje
v patnácti letech (nebylo to ve třinácti? Zdeňka Sejčka a Zdeňka Sýkoru. Do- úžasné množství odstínů, na vegetaci i jin-
nebo v sedmnácti??) dostal od tety k Vá- kážete v krátkosti definovat vliv, který de, od téměř žluté po téměř modrou. Cézan-
nocům pár tub olejových barev. Neodola- na vás měli? novy krajinomalby jsou zelené, lidská pleť
telně voněly. Odešel jsem o svatvečeru od Panu profesoru Sejčkovi vděčím za i obloha se zelenají jemným valérem. Mě
televize a zkusil nějakou malou krajinku na začátky, za nasměrování, za celoživotní odstíny fascinují od rané mladosti, v malbě
měkký papír. Na jeho rub prosákly mastné přízeň a za školení v kresbě jako základu i v životě, je to propojené.
skvrny a s dojetím vzpomínám, jak jsem každé malby. Panu docentu Sýkorovi pře-
jednu tubu téměř celou bez užitku vymačkal vážně za schopnost vidět barevné odstíny, Kolik času v poslední době trávíte
v očekávání, kdy se špína změní na čistou jejich formální hru i schopnost konstruovat uměleckou tvorbou?
barvu. Člověk může v životě naplno dělat to tvar a prostor. Vděčím také mnoha dalším Méně, než bych si přál. Život je samé
i ono, v jistém věku, obvykle na střední ško- lidem, přímo i nepřímo. starání. Je odvážné to přiznat, ale posled-