Page 18 - Chytrý zpravodaj - Čáslav listopad 2021
P. 18

18  Život ve městě



       ROZHOVOR S MALÍŘEM JOSEFEM NOVÁKEM                                                                       IM


          Malíř  Josef  Novák  se  narodil  v  Čá-                                 Mohou  za  to,  že  se  věnujete  pře-
       slavi 19. října 1951, nedávno tudíž oslavil                              vážně krajinomalbě?
       70.  narozeniny.  Při  té  příležitosti  jsme                               Ano.  Oba  prošli  stejnou  školou,  kde
       s ním udělali následující bilanční rozhovor.                             téma krajiny hrálo prim. Nejspíš se to odvíjí
          Josef  Novák  od  jedenácti  let  navště-                             už  od  impresionismu.  Myslím,  že  krajino-
       voval  výtvarný  obor  LŠU  v  Čáslavi  pod                              malba  byla  nejméně  zasažena  literárním
       vedením  profesora  Zdeňka  Sejčka.  Na                                  obsahem,  to  figurální  tvorba  přináší  více
       SVVŠ  (dnešní  gymnázium)  navštěvoval                                   příběhu.  Středověké  i  novověké  obrazy
       výtvarnou  výchovu  profesora  Bedřicha                                  vyprávějí, krajina tam byla popelkou; v mo-
       Saxla.  Maturoval  v  Čáslavi  v  roce  1970                             derní době od 19. století se krajina na ně-
       a dalších pět let studoval učitelské obory                               kolik desetiletí stala hlavním tématem. Je
       výtvarná výchova a čeština na Filozofické                                to doba tzv. moderního malířství, které nás
       fakultě  Univerzity  Karlovy.  Před  vojnou                              nepřestává fascinovat. Lze dodat, že kraji-
       učil půl roku na LŠU (dnes ZUŠ) v Čásla-                                 na pózuje bez dohadování a bez honoráře.
       vi. Od roku 1977 strávil 43 let jako učitel                              A pokud se brání světelnou proměnou, vy-
       výtvarné výchovy a češtiny na Gymnáziu                                   tváří z jedné své podoby jen další možnos-
       a SOŠPg Čáslav. V rodném městě několi-                                   ti.
       krát  prezentoval  své  obrazy,  řadu  výstav
       zde zahajoval jiným umělcům.                                                Které čáslavské lokality jsou vám
                                            le, ještě tápete. Pak se musíte rozhodnout,   největší inspirací?
          Nejprve  mi  dovolte,  abych  vám   a něco se stane: přemýšlel jsem o historii,   Na rovině bohužel mnoho vzrušujících
       za  celou  redakci  Čáslavských  novin   ale v sedmdesátém roce ten obor v kombi-  kompozic neobjevíte a u Žižkovy brány je
       pogratuloval  ke  kulatému  životnímu   naci s češtinou na fakultě neotevřeli. Zprvu   nával.  Přesto  v  historickém  centru  nebo
       jubileu.  Působíte  na  mě  jako  člověk,   jsem si poplakal, ale za rok jsem byl šťast-  v Koželuhách s jejich vesnickým charakte-
       který svůj věk až tak neřeší, je to prav-  ný. Ve škole jsme měli i teorii, ale museli   rem pár motivů využijete. Všude tam jsme
       da?                                  jsme hodně kreslit a malovat… A mě vůbec   často  chodili  se  žáky  trénovat  vidění  po-
          Děkuji.  Není  co  řešit,  buď  můžete,   nenapadlo, že můžu po škole přestat. Čili   mocí kresby. Kreslit a malovat se dá skoro
       nebo  nemůžete.  Když  můžete,  pudí  vás   můj vývoj byl pozvolný a racionální.  všechno,  podle  založení  umělce.  Naším
       to k činnosti. Před desítkami let jsem                                       cílem není motiv jen zobrazit, leč spíše
       si  postupně  uvědomoval,  že  mě  baví                                      subjektivními  prostředky  vyjádřit  cha-
       všechno,  stačí  si  každé  ráno  vybrat                                     rakter zvoleného tématu.
       a rozhodnout se. Jen když vás chytne
       zub, nebaví vás nic…                                                           Tvrdíte, že obraz musí na člo-
                                                                                    věka zapůsobit na první pohled.
          Co děláte pro to, abyste se                                               Můžete to trochu rozvést?
       udržoval v dobré psychické kon-                                                To  mám  od  Paula  Gauguina.  Jde
       dici?                                                                        o  zvláštní  křehký  vztah  mezi  prvním
          Mám  rád  lidi.  A  to  bez  iluzí.  Když                                 pohledem a setrvalým zájmem. Člověk
       se daří, jste v dobré psychické kondici,                                     se musí hodně dozvědět, aby byl scho-
       když ne, jste v horší. Prášky neberu, to                                     pen prvního dojmu.
       radši popadnu motyku.
                                                                                      Ví se o vás, že kladete důraz na
          Vzpomenete si, kolik vám bylo,                                            barevnou stránku obrazu. V tako-
       když jste poprvé držel v ruce ště-                                           vém kontextu je to možná trochu
       tec? A jak dlouho poté nastal oka-                                           nemístná  otázka,  ale  máte  mezi
       mžik, kdy jste si řekl, že se chcete                                         barvami svou oblíbenou?
       malování věnovat takříkajíc napl-  Autor: J. Novák: Vlčí u Loun, 2015          Víte,  že  jo?  Až  jsem  (si)  protivný.
       no?                                                                          Fialová  a  nesladké  růžové  nesou  ta-
          Asi jako každý, ve škole. Máte-li na                                      jemství.  Každou  sušinu  vidím  růžově.
       mysli  „ten  okamžik“,  tak  třeba  když  jsem     Často  vzpomínáte  na  své  učitele   A  zelená…  Ta  je  barvou  barev!  Umožňuje
       v  patnácti  letech  (nebylo  to  ve  třinácti?   Zdeňka Sejčka a Zdeňka Sýkoru. Do-  úžasné množství odstínů, na vegetaci i jin-
       nebo v sedmnácti??) dostal od tety k Vá-  kážete v krátkosti definovat vliv, který   de, od téměř žluté po téměř modrou. Cézan-
       nocům  pár  tub  olejových  barev.  Neodola-  na vás měli?               novy krajinomalby jsou zelené, lidská pleť
       telně voněly. Odešel jsem o svatvečeru od   Panu  profesoru  Sejčkovi  vděčím  za   i obloha se zelenají jemným valérem. Mě
       televize a zkusil nějakou malou krajinku na   začátky,  za  nasměrování,  za  celoživotní   odstíny fascinují od rané mladosti, v malbě
       měkký papír. Na jeho rub prosákly mastné   přízeň a za školení v kresbě jako základu   i v životě, je to propojené.
       skvrny  a  s  dojetím  vzpomínám,  jak  jsem   každé malby. Panu docentu Sýkorovi pře-
       jednu tubu téměř celou bez užitku vymačkal    vážně za schopnost vidět barevné odstíny,   Kolik času v poslední době trávíte
       v očekávání, kdy se špína změní na čistou   jejich formální hru i schopnost konstruovat   uměleckou tvorbou?
       barvu. Člověk může v životě naplno dělat to   tvar a prostor. Vděčím také mnoha dalším   Méně, než bych si přál. Život je samé
       i ono, v jistém věku, obvykle na střední ško-  lidem, přímo i nepřímo.   starání. Je odvážné to přiznat, ale posled-
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23