Page 22 - Chytrý zpravodaj - Čáslav leden 2022
P. 22

Kultura
         22



       ČTYŘI OTÁZKY PRO ČÁSLAVSKOU VÝTVARNICI



       MGA. KATEŘINU STRACH TICHOU


       Kateřina  Strach  Tichá  odešla  po  maturitě  na  čáslavském  gym-
       náziu studovat do Prahy na Akademii výtvarných umění (2007);
       absolvovala v ateliéru Intermediální tvorby prof. Milana Knížáka.
       Stala se členkou Spolku sochařů České republiky, zvítězila v sou-
       těži o portrét Elišky Junkové (2017) a v soutěži o portrét Františka
       Janečka (2019). V loňském roce vytvořila pro zdejší gymnázium
       pamětní desku prof. Bohumila Böhma.

          Kdo a jaké okolnosti formovaly tvoje rozhodnutí stát se
       výtvarnou umělkyní?
          Nejsem  si  jistá,  zda  jsem  se  někdy  vůbec  rozhodla  stát  se
       „výtvarnou  umělkyní“,  dodnes  mám  z  označení  „umělkyně“  ve
       spojení  se  svojí  osobou  divný  pocit.  Od  malička,  co  si  pamatu-
       ji,  mě  bavilo  kreslit  a  vůbec  nějak  něco  vytvářet,  bylo  mi  v  tom
       dobře.  Takže  jsem  se  tomu  přirozeně  v  rámci  možností  věnova-
       la a s přibližující se maturitou jsem si víc a víc přála moct něco
       výtvarného  studovat  na  vysoké  škole.  Že  mě  vzali  na  Akade-
       mii,  a  k  tomu  napoprvé,  to  byl  zázrak,  ve  který  jsem  tehdy  reál-
       ně  nevěřila.  Ještě  několik  dalších  let  mi  trvalo  pochopit,  že  tam
       nejsem  nedopatřením.  Nakonec  se  mi  myslím  podařilo  najít,
       v čem je moje síla, a chtěla jsem a chci se výtvarnému umění pro-
       fesionálně věnovat, i když to dodnes není můj hlavní zdroj obživy.

          Tvoříš a žiješ v Čáslavi. Zůstala jsi „doma“ a máš tedy možnost
       dobře vnímat kulturní život kolem sebe. Proč je kultura i na malém
       městě důležitá?
          Když  jsem  ještě  pobývala  v  Praze,  bylo  pro  mě  samozřejmé
       moct si denně vybírat z nekonečné nabídky kulturních možností.
       Vyrazit na vernisáž, koncert, do divadla, na přednášky… a také se
       setkávat s lidmi, kteří cítí a smýšlejí podobně jako já. Pražská forma
       zábavy, jakou jsem zažívala já, člověka přirozeně kultivovala jakoby
       „do šířky“. Život na malém městě je v mnohém klidnější a poetič-
       tější, ale také dokáže nenápadně ukolébat do takové trochu lenivé
       stejnotvárnosti a možná uzavřenosti vůči vnějšímu světu. Proto je
       potřeba vnášet sem aspoň „ostrůvky“ kultury, které mohou v klid-
       ných vodách malého města představovat nové podněty, jak o živo-
       tě i o sobě přemýšlet. Našeho dvouletého syna často bereme na
       různé kulturní akce nejenom proto, aby například viděl dobrý obraz
       a odmala kultivoval svůj vkus, ale také aby nasával atmosféru lidí,
       kteří vědomě vystupují z každodenního koloběhu a chtějí se něco
       dozvědět, pocítit. To je myslím strašně důležité a přála bych si ne-
       jen kvůli němu, aby těch příležitostí bylo víc.



          Platforma NOVA FORMA pořádá projekt mycelium/NOVA FOR-
       MA 2. Jeho první část bude zahájena 23. dubna příštího roku v in-
       dustriálním prostoru Gumárny v Čáslavi, jeho druhá část 7. května
       v multifunkčním kulturním centru Pragovka. Projekt je jiný než běž-
       né kolektivní výstavy. Jsi jednou z jeho účastnic, čím je pro tebe
       zajímavý?
          Tematické výstavy, které jsem dosud zažila, byly většinou za-
       střešené společným názvem, ke kterému se přizvaní autoři více či
       méně vztáhli – vybrali nějaké již existující dílo ze svého portfolia
       nebo vytvořili něco nového – bez významnější vzájemné interak-
       ce. Umělci na kolektivních výstavách se mnohdy osobně neznají
       a soudržnost výstavního projektu se utváří velkou měrou až pod
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27