Page 19 - Chytrý Zpravodaj - Čáslav květen 2021
P. 19

Historie          19




       OSOBNOSTI ČÁSLAVSKA NAROZENÉ V KVĚTNU                                                                    AJ
       Eva Pavelková (rozená Marková) (12. 5. 1952)
                                           nací.  Na  scéně  Divadla  J.  K.  Tyla  v  Plzni   Zúčastnila  se  konkurzu  na  uvolně-
                                           odehrála nespočet hlavních a velkých rolí   né místo sólistky v Plzni. Zazpívala části
                                           českého i světového operetního repertoá-  partů  Lauretty  z  Pucciniho  jednoaktovky
                                           ru a strávila zde neuvěřitelných dvacet let   Gianni Schicchi, Rusalky a Mařenky z Pro-
                                           (1979–1999). Zakotvila zde natrvalo poté,   dané nevěsty, načež byla přijata do angaž-
                                           co se provdala za operetního dirigenta Iva   má.
                                           Pavelku.                                Po  ne  zcela  dobrovolném  odcho-
                                             Přestože neznala žádnou operetu,   du  z  divadla,  kdy  klasickou  operetu  po-
                                           stala se operní subretou             stupně  vytlačoval  do  ústraní  muziká-
                                                                                lový  boom,  vystupovala  Eva  Pavelková
                                                                                koncertně. Spolupracovala zejména
                                                „Nastupovala  jsem  do  pl-     s  Plzeňským  smyčcovým  orchestrem
                                              zeňské  operety  na  základě  kon-  a Plzeňským orchestrálním sdružením, za
                                              kurzu,  jehož  součástí  byl  zpěv,   jejichž doprovodu  interpretovala  známé
                                              tanec  i  mluvené  slovo,  ale  para-  písně i operetní, operní a muzikálové árie.
                            Slavná operní     doxně  jsem  si  nepřipravila  ani
                       a operetní zpěvačka    jednu  operetní  píseň.  Vlastně     V rodné Čáslavi
                        narozená v Čáslavi.   jsem  se  stala  operetní  subretou   Své rodné město naposledy navštívila
                                              (v operách je to sopránová nebo   12. 4. 2018 jako host Kavárničky (Kavárna
         Operní a operetní zpěvačka                                             Diakonie)  při  příležitosti  připomenutí  vý-
      a pedagožka                             mezzosopránová  ženská  posta-    ročí 50 let od atentátu na Martina Luthera
         Eva  Pavelková  vystudovala  operní   va, která je mladá, živá, komická   Kinga.
      zpěv  původně  jako  mezzosopranistka    a  často  i  zamilovaná),  aniž  bych
      a  své  první  angažmá  našla  po  konzerva-  vlastně nějakou operetu znala.“  My  přejeme  Evě  všechno  nejlepší  k  je-
      toři  v  operním  sboru  Národního  divadla                               jím  69.  narozeninám  a  doufáme,    že  se
      v Praze, kde zpívala první alt. Jako subre-            –Eva Pavelková     brzy  naskytne  příležitost  opět  ji  přivítat
      ta  patřila  k  ozdobám  operetních  insce-                               v našem městě.



       Jan Kašpar (20. 5. 1883 – 2. 3. 1927)                                                                    AJ

         Dne  21.  května  1911  uskutečnil  Jan   Ve stejném roce začal pracoval v mladobo-  Základní milník české aviatiky
       Kašpar v Čáslavi veřejný vzlet, při kterém   leslavské  automobilce  Laurin  &  Klement,   Dne  19.  června  1910  se  uskutečnil
       byla  pořízena  pravděpodobně  jediná  jeho   kde se sešel se svým bratrancem Evženem   Kašparův  první  veřejný  vzlet  v  Pardubi-
       barevná  fotografie.  Poté  provedl  přelet     Čihákem.  Ale  ani  zde  dlouho  nezůstal     cích.  Další  následovaly  i  na  jiných  mís-
       z Čáslavi do Pardubic.              a roku 1909 on i jeho příbuzný automobilku   tech  republiky.  O  necelý  rok  později,
                                           opustili. Koncem roku 1909 začal pracovat   13.  května  1911,  uskutečnil  první  dálkový
         Poprvé se proletěl vzduchem v     na letadle a letadlovém motoru. První zprá-  let Pardubice–Praha. Letadlo, kterým letěl,
       baloně                              vy  o  Kašparových  leteckých  pokusech  se   daroval  Kašpar  po  dvou  letech  do  sbírky
         Po  absolvování  reálné  školy  zahájil   objevily v roce 1910.        Technického  muzea  Království  českého,
       roku  1901  studia  na  české  vysoké  ško-                              dnešního  Národního  technického  muzea
       le  technické.  Dokončil  je  v  roce  1907.     První Čech, který vzlétl  v Praze. Zde je jedním z nejvýznamnějších
       O  rok  později  nastoupil  u  německé  firmy,   Kašpar ale brzy uznal, že letadlo, kte-  exponátů  dokumentujících  dějiny  letectví
       která  mimo  jiné  vyráběla  součásti  pro   ré vyrobil, není pro létání vhodné. Ukázala   v  Českých  zemích.  Letoun  byl  roku  1966
       vzducholodě. Zde se poprvé ocitl ve vzdu-  se  řada  potíží  plynoucích  z  nezkušenos-  kompletně zrenovován. Tento den lze bez
       chu – podnikl let balonem.          ti,  ale  hlavně  ze  značné  hmotnosti  leta-  nadsázky označit za základní milník české
                                           dla  a  malé  výkonnosti  motoru.  Překonal     aviatiky. 6. prosince téhož roku se uskuteč-
                                                    v  sobě  konstruktérskou  ctižá-  nil první přelet s pasažérem na trase Měl-
                                                    dost  a  rozhodl  se,  že  si  vhod-  ník–Praha.
                                                    ný  letoun  zakoupí.  Odjel do   Kašparův poslední veřejný let se datu-
                                                    Paříže, kde se mu to podařilo.     je do roku 1912. Tehdy s létáním skončil,
                                                    V  Pardubicích  poté  do  letadla   k  čemuž  ho  donutila  řada  okolností.  Nej-
                                                    namontoval  motor  (Anzani),   podstatnější  zřejmě  byla  skutečnost,  že
                                                    rovněž zakoupený ve francouz-  po smrti svého otce, který ho podporoval,
                                                    ské metropoli. S tímto strojem    měl  nedostatek  finančních  prostředků  na
                                                    12.  dubna  provedl  dva  velké   nákupy letadel a jejich součástí. Po skon-
                                                    skoky do vzduchu a 16. 4. 1910   čení  první  světové  války  pracoval  krát-
                                                    jako první Čech skutečně vzlétl.  ce  jako  státní  úředník,  poté  podnikal  se
                                                                                dřevem.  O  letectví  zájem  neztratil,  ale  už
                                                                                v něm nehrál aktivní roli.
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24