Page 23 - Chytrý zpravodaj - Čáslav 4 2022
P. 23
ORP a Okolní obce 23
ZŠ Bílé Podolí – naše škola
Mgr. Stanislava Šindelářová, ředitelka školy
Pod Železnými horami stojí už 120 let v srdci městysu Bílé Po- a nabízí formou otevřených hodin možnost seznámit je s naším
dolí okenatá budova ve žlutavém kabátě. Každé ráno vítá s otevře- způsobem výuky. Poskytujeme jim příležitost zúčastnit se sou-
nou náručí malé človíčky. Svými zdmi chrání rozlehlou travnatou běžně probíhajících vzdělávacích činností více ročníků najednou
plochu s hřištěm a venkovním odpočinkovým respiriem před po- a zhlédnout efektivnější metody a formy práce, které se mnohdy
hledy zvědavců. Školní zahradu prozrazuje pouze dětské výskání. liší od věkově homogenních tříd v běžných základních školách.
Naši malotřídní základní školu pravidelně navštěvuje do Nelze opomenout ani individuální řešení vzdělávacích zvláštnos-
30 žáků. Podle ročníků jsou rozděleni do dvou tříd. Složení tříd se tí. Pro školní rok 2022/2023 je určen termín zápisu na čtvrtek
každoročně upravuje v závislosti na individuálních potřebách dětí. 7. dubna 2022 a bude opět probíhat v pohádkovém duchu se zapo-
Nižší počet školáků v hodinách umožňuje pedagogům přistupovat jením všech současných žáků.
ke každému z nich individuálně. Díky tomu dochází k brzkému od- V posledních dvou letech vyvolala pandemie covidu-19 reformu
halení nadání či specifických poruch učení nebo chování a včasné- školství. Slovní spojení „distanční výuka“ se stalo velmi často sklo-
mu nastavení vhodných podmínek. ňovaným. Ve společnosti vyvolává velké emoce. V praxi vypadá růz-
Výchovně-vzdělávací proces uskutečňujeme dle školního vzdě- ně, ne vždy bývá zcela funkční, a zejména proto se část lidí staví do
lávacího programu Naše škola. Vzdělávání žákům pomáhá utvářet opozice. Distanční výuku mají lépe zvládnutou menší školy. Díky niž-
si a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytuje jim spoleh- šímu počtu žáků ve třídách jsou pedagogové zvyklí pracovat s nimi
livý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situa- dle jejich individuálních potřeb, schopností a dovedností a zároveň
ce blízké životu a na praktické jednání. Umožňujeme jim osvojit si častěji využívají individualizovanou práci se vzdělávacím obsahem.
strategie učení a motivujeme je pro celoživotní vzdělávání. V tomto Na zmíněné výuce jsme maximalizovali kontakt s žáky a eliminova-
školním roce také prostřednictvím ročního projektu „Díky, už vím, li zapojení rodinných příslušníků. Z toho důvodu jsme se také před
čím můžu být“. Jedná se o pravidelné besedy s odborníkem. Do samotným začátkem důsledně věnovali tréninku žáků v samoob-
besed o vlastním povolání jsou zapojeni bývalí žáci, rodinní přísluš- sluze školní IT techniky. Pracovali jsme s nimi na tvorbě přihlašova-
níci i široká veřejnost. Díky nim získají žáci větší povědomí o náplni, cích údajů, zasvětili je do problematiky hesel, učili je zorientovat se
povinnostech a kompetencích různých profesí. Cílem projektu je v novém online prostředí a v neposlední řadě trénovali pořizování
podpora profilace a budoucí volby povolání u malých školáků. Do a vkládání příloh. Cílem bylo připravit žáky na distanční výuku, aby
projektu se již zapojila redaktorka TV Nova, autorka dětských knih, bez ohledu na věk nebyli při plnění školních povinností závislí na
zdravotní sestra nebo muzejník-archivář. pomoci rodičů. Díky Šablonám (dotaci EU) disponuje škola 30 table-
Podněcujeme žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování ty, což je při počtu žáků 24 vysoký nadstandard. Vyhověno tak bylo
i k řešení problémů. Vedeme je k všestranné, účinné a otevřené ko- všem zájemcům o zapůjčení školní IT techniky na distanční výuku.
munikaci. Rozvíjíme u nich schopnost spolupracovat a respektovat Dá se říct, že právě změna pojetí výuky a rozšíření obzorů v ob-
práci a úspěchy vlastní i druhých. Připravujeme je na to, aby se proje- lasti vzdělávání v období pandemie nám otevřela možnost zúročit
vovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali zkušenosti a aplikovat osvojené dovednosti v implementování další
svá práva a plnili své povinnosti. V této snaze nám pomáhá řada formy vzdělávání, jakou je individuální vzdělávání, které školský zá-
projektů nebo bloků tematického vyučování, které do výuky pravi- kon umožňuje od září 2016. Nejen ze zpráv České školní inspekce
delně zapojujeme. Neméně důležitou složkou jsou skupinové práce, vyplývá, že v posledních letech stále narůstá počet žáků, kteří jsou
ranní komunitní kruhy nebo činnosti v centrech aktivit (inspirace pro- vzděláváni v domácím prostředí. Nejčastější důvody pro tuto vol-
gramem Začít spolu). Základem je fungující kooperace a malotřídní bu bývají zdravotní stav žáka, který nedovoluje pravidelnou řádnou
škola pro ni vytváří optimální podmínky. Uplatňujeme princip otevře- docházku do školy, časté pracovní cesty rodičů, mimořádné nadá-
né třídy, kde mohou vznikat skupiny s rovnocennou úrovní vědomos- ní nebo speciální vzdělávací potřeby. Takzvaní „domškoláci“ se učí
tí a dovedností v některém předmětu, a to bez ohledu na věk nebo doma dle vlastních potřeb, tempa a zájmů asynchronně se školou,
ročník. Přirozeně se tak žáci mohou učit společně, což má výrazně avšak v souladu s ŠVP školy. Ta dle zájmu rodiny poskytuje učebni-
pozitivní vliv na vzájemné vztahy. Posilujeme u nich větší sounáleži- ce, výukové materiály, metodické vedení a vzdělávací podporu. Sle-
tost, toleranci a ohleduplnost k ostatním. dování a průběžná kontrola plnění individuálního vzdělávání probíhá
Velký důraz klademe rovněž na přirozený přechod dětí před- v rámci konzultací a posezení nad vytvářenými portfolii.
školního věku do prvního ročníku. Druhým rokem naplňujeme pro- Od následujícího školního roku rozšíří řady našich prezenčně
gram pro předškoláky a jejich rodiče. Ten zahrnuje cyklus pravi- vzdělávaných žáků i domškoláci. V současné době se chystáme
delných prožitkově interaktivních setkání s názvem Školákův den. na zápis do 1. ročníku, který proběhne 7. dubna 2022, rozšiřujeme
Z malého předškoláka se na den stává aktivní žáček, který poznává školní webové stránky o interaktivní výukové materiály, které tvoří-
nové kamarády, seznamuje se s prostředím, programem a aplikuje me nejen pro naše školáky, a připravujeme další příměstský tábor,
již získané dovednosti. Druhá část programu cílí na jejich rodiče tentokrát s názvem Cykloprázdniny.