Page 11 - Chytrý zpravodaj - Čáslav 07-08/2022
P. 11

Školství           11


















                                                              NÁVŠTĚVA

       CELNÍ SPRÁVA                                           PANÍ HEJTMANKY

       MEZI STUDENTY                                          NA DOPRAVCE


          Na závěr školního roku se na naší škole uskutečnila pro žáky   V úterý 24. května 2022 poctila Čáslav svou návštěvou paní
       Obchodní akademie a Ekonomického lycea přednáška s předsta-  Petra Pecková, hejtmanka Středočeského kraje. V dopoledních
       viteli Celního úřadu pro Středočeský kraj.             hodinách zavítala na Střední odbornou školu a Střední odborné
          Tisková mluvčí úřadu nprap. Yvona Matějková žákům popsala   učiliště dopravní Čáslav, jelikož kraj je zřizovatelem školy.
       nejen organizační strukturu celní správy, ale i její jednotlivé kom-  „Ukážeme paní hejtmance běžný průběh pracovního dne v od-
       petence.                                               borné výuce v našich dílnách,“ řekl před setkáním ředitel školy
          Přednáška byla doplněna praktickými ukázkami. V aule bylo   Luděk Fišera.
       vystaveno mnoho rozličných předmětů, které byly celní správou   V 9:30 dorazila delegace v čele s hejtmankou do dílen Doprav-
       zajištěny.  Jednalo  se  například  o  velmi  zdařilé  padělky  obuvi,   ky. V tuto dobu již žáci byli rozděleni pod vedením učitelů odbor-
       oblečení, parfémů, hodinek, hraček, ale i o zvířecí kůži, sloní kly   né výuky do jednotlivých pracovních skupin. V prostorách dílen
       nebo hady naložené v alkoholu. Na dvoře naší školy proběhla za-  se  soustřeďovalo  zhruba  130  žáků.  Nejprve  se  radní  zastavili
       jímavá prohlídka speciálního vozidla celní správy včetně výkladu   u pracovních skupin žáků 1. ročníku, kteří pod vedením zkuše-
       o fungování a obsluze. Ohlas zaznamenala ukázka demonstrace   ných učitelů Radka Flekala a Jaroslava Jarolíma získávají základ-
       techniky zadržení řidiče podezřelého vozu na silnici. Ovšem nej-  ní manuální dovednosti „Zde se žáci učí pilovat, řezat, vrtat,“ sdělil
       větší úspěch měla jednoznačně fenka německého ovčáka Daisy,   hejtmance pan Jarolím. „Což je nezbytné pro jejich další odborný
       která pod vedením svého psovoda předvedla fantastické kousky.   rozvoj, neboť mnozí se s touto činností setkávají až na střední
       Při ukázkách své práce vždy neomylně označila, kde se nachází   škole,“ doplnil mladší učitel (nedávný absolvent naší školy) Lukáš
       ukrytý tabák či cigarety.                              Cyrus. Žáci tyto dovednosti od druhého pololetí uplatňují na de-
          Přednáška byla nejen poutavá a nabitá informacemi, ale záro-  montáži cvičných vozidel.
       veň interaktivní. Žáci mohli celou dobu vznášet dotazy a jednotliví   Následoval rozhovor s žáky druhých ročníků, kteří se věnují
       členové týmu na ně vždy ochotně odpověděli. Nutno podotknout,   v souladu se školním vzdělávacím programem a tematickými plá-
       že otázek padlo opravdu hodně.                         ny opravám podvozků, motorů a převodových ústrojí. Tyto práce
               Ing. J. Procházková, učitelka ekonomických předmětů  jsou prováděny na autech zákazníků přidělovaných podle přesné-
                                                              ho harmonogramu sestaveného panem Miroslavem Prchalem, to
                                                              vše pod taktovkou zástupce ředitele pro odborný výcvik a praktic-
                                                              kou výuku Ladislava Šindeláře.
                                                                 Poté  se  celá  delegace  seznámila  s  prací  žáků  závěrečných
                                                              ročníků, kteří mají k dispozici nejmodernější diagnostickou tech-
                                                              niku firem Bosch, Herman ad. Vzhledem k tomu, že žáci byli těsně
                                                              před závěrečnými zkouškami, bylo se na co dívat, a tak učitelé
                                                              odborného výcviku, Miroslav Pecha, Jiří Paplhám, Pavel Štolba
                                                              a Martin Vlach, jen mírně korigovali jejich činnost.
                                                                 Chloubou dílen je i prostorná karosárna. Žáci předváděli paní
                                                              hejtmance své dovednosti, které se naučili pod vedením velezku-
                                                              šeného  učitele  odborného  výcviku  Zdeňka  Vaise.  „Jsme  maxi-
                   VODA PRO ŽIVOT                             málně vytíženi,“ povzdechl si.
                                                                 Třešničkou  na  dortu  bylo  předvedení  společné  práce  žáků
          Dne 4. 5. 2022 probíhal na Základní škole Čáslav, Masarykova   a  učitelů  –  plně  funkční  terénní  buginy,  kterou  mistrně  ovládá
       projektový den na téma Voda pro život. Jednotliví vyučující pojali   další z mladších učitelů Tomáš Profous. Paní hejtmanka si toto
       téma odlišně a připravili pro své třídy zajímavý program. V učeb-  zajímavé vozidlo s chutí vyzkoušela.
       nách si žáci 1. i 2. stupně o vodě a jejím koloběhu v přírodě po-  Hodina strávená v našich dílnách utekla jako voda, a přesto-
       vídali, kreslili na toto téma obrázky nebo měřili, za jak dlouho se   že byla nabita spoustou informací a ukázek, nebylo možné podat
       rozpustí  kostka  ledu.  Některé  třídy  navštívily  čistírnu  odpadních   vyčerpávající  přehled.  Paní  hejtmanka  se  o  vše  velmi  zajímala
       vod či čáslavské rybníky. Jiné přímo v terénu zkoumaly průtok říčky   a toto setkání určitě naznačilo, že Střední odborná škola a Střední
       Brslenky. Po návratu do školy zpracovali žáci na dané téma poste-  odborné učiliště dopravní Čáslav patří ke školám, s nimiž je mož-
       ry, které si vyvěsili ve třídě.                        né počítat a které mají budoucnost.
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16