Page 17 - Chytrý zpravodaj - Čakovice únor 2021
P. 17

Otázky a odpovědi /// U nás                                                       Otázky a odpovědi /// U nás


 Lenka Kubcová,  Soňa Černá,  Daniel Kajpr,  Jiří Vintiška,                    Tomáš Dubský,
 V této pravidelné rubrice jsou
 zastupitelka   zástupce starosty   zastupitel   starosta                      zastupitel
 uvedeny názory zástupců po-
 MČ Praha ‑Čakovice  MČ Praha ‑Čakovice  MČ Praha ‑Čakovice  MČ Praha ‑Čakovice  MČ Praha ‑Čakovice
 litických stran, hnutí a klubů
 ČMT  Pro Prahu-Čakovice  KDU-ČSL          ODS + TOP 09                        ANO
 zvolených do Zastupitelstva
 městské části Praha-Čakovice.
 Každý měsíc postupně jeden
 zástupce politické strany,
 hnutí nebo klubu zvolený
 do Zastupitelstva městské
 části Praha-Čakovice vznese
 otázku, na kterou odpovídají
 i ostatní.
 Tuto  oblast  Čakovic  si  pamatuji  ještě   Hlavní rozvojové území podél Kostelec-  Situace  kolem  Kostelecké  je  historicky   Z  hlediska  urbanistického  rozvoje  má   Rozvoj této oblasti byl v minulosti navr-
 jako rozsáhlé zahrady s ovocnými stro-  ké  se  rozprostírá  po  obou  jejích  stra-  zanedbaná.  Problémem  největším  je   tato  lokalita  velké  rezervy.  Bývalé  za-  hován již několika urbanistickými studi-
 Tento měsíc pokládá otázku   my, s nedalekou starou usedlostí Červe-  nách  v  úrovni  od  nového  OC  Čakovice   absence  kanalizace  a  vodovodu.  Tím  je   hrádky, které pražský územní plán v roce   emi,  regulačním  plánem  rozvoje  území
 ČMT.  ný mlýnek na Mratínském potoce, oko-  (KFC apod.) po ulici U Červeného mlýn-  zóna  odkázána  na  nouzové  stavby,  za-  1999 určil k zástavbě, prošly a postupně   „Čakovice západ“ a změnami v územním
 lo jen pole. Nebyla zde žádná obchodní   ku. Na tomto území se po desetiletí na-  hradní domky a autobazary. V první řadě   procházejí různou formou transformace.   plánu hl. m. Prahy, přesto současná situ-
 Část Čakovic za obchodním   zóna,  žádná  dálnice,  žádné  autobazary,   cházely  především  zeleninové  zahrady   je  třeba  dobudovat  kanalizaci  a  vodo-  Díky tomu zde vznikla řada objektů pro   ace je od těchto návrhů odlišná.
 centrem Globus po obou   žádné kolony aut. Ulice Kostelecká byla   a  sady.  Sama  vzpomínám,  jak  jsem  na   vod,  připravit  změny  v  územním  plánu   rodinné  bydlení.  Bohužel  na  některých   Tato oblast naší MČ je komplikovaná –
 stranách ulice Kostelecká je   klidnou  spojnicí  mezi  Ďáblicemi  a  Ča-  jedné z nich jako dítě měla za úkol vybí-  podle  Metropolitního  plánu,  dobudovat   pozemcích  se  vlastníci  rozhodli  využít   například situací kolem ul. Kostelecké.
 rání mandelinek z brambor.
                                                                               Šíře pozemku neumožňuje rozšíření ko-
                                           možnosti  územního  plánu,  který  zde
       chodníky a cyklopruhy, zkrátka celou in-
 kovicemi.  Obraz  venkovské  krajiny  za-
 dotčená novou výstavbou,   nikl  a  fatálně  se  změnil.  Současný  stav,   S  přibýváním  dopravy  na  Kostelec-  frastrukturu. Potom bude možné se po-  na určitých částech definuje území jako   munikace, standardní chodníky pro pěší
 živelným prolínáním   kde  v  těsné  blízkosti  rodinných  domů   ké a s celkovou změnou životního stylu   souvat dále a oblast rozvíjet. Masová vý-  tzv. smíšené,  a  vzniklo  zde  několik  růz-  se tam také nevejdou a přilehlé soukro-
 průmyslové, obchodní   vyrůstají osvětlená parkoviště aut nebo   ubývalo zahrádek a přibývalo komerč-  stavba a fastfoody nejsou krokem vpřed.  ných skladových ploch, které jsou svým   mé pozemky jsou moc úzké a zasahují
 a obytné zóny, nárůstem   reklamní billboardy, kde není zavedena   ních služeb, především autobazarů. Tak   ///  vzhledem  typické  pro  různé  periferní   velmi hluboko. Dokud nebudou vybudo-
                                           oblasti  měst.  Je  však  pravděpodobné,
 dopravy i nedostatečnou   kanalizace a chodníkem jsou pouze po-  to  totiž  současné  funkční  využití  dané   že  s  rostoucí  cenou  pozemků,  která  je   vány nové příjezdové komunikace napo-
                                                                               jené přímo na silniční obchvat Cínovec-
 územním plánem platným od roku 1999
 skládané  panely,  připomíná  spíše  roz-
 infrastrukturou. Jak by měl   vojové země třetího světa, nikoliv území   dovoluje. Dovoluje také výstavbu pro by-  typická pro celé území města, zde bude   ká nebo na ulici Veselskou, bude vše jen
 vypadat další rozvoj této   jedné z bohatších evropských metropo-  dlení. Výstavba je ve skutečnosti omeze-  stále  častěji  docházet  k  přeměně  tako-  laciná úvaha. Rozvoj území je dán územ-
 oblasti?  lí. Příčinou je ignorování potřeb tohoto   na chybějící kanalizací a částečně i vodo-  vých ploch na bydlení nebo se tato úze-  ním plánem Prahy, nic se tedy neděje ži-
 území a umožnění živelného ničení dří-  vodní sítí a úzkými dlouhými parcelami   mí změní na podnikání „ve vyšším stan-  velně a rozvoj této oblasti bude pokračo-
 ve  kulturní  krajiny.  Jaké  je  řešení?  Pře-  původních zahrádek.  dardu“, tedy nikoliv na volných plochách   vat dál podle nastavených pravidel.
 devším  vytvoření  odborné  urbanistické   Měli  bychom  být  opatrní,  jak  bude   a  ve  staveništních  buňkách,  ale  v  běž-  MČ Čakovice může prosazovat své návr-
 koncepce.  Tato  koncepce  by  měla  řešit   s touto rozvojovou plochou, která je vět-  ných budovách.  hy rozvoje u hl. m. Prahy a tak i činí.
 území jako celek, uvažovat o této oblasti   ší  než  nové  čakovické  sídliště  a  nemá   Co ale lokalitu trápí, je veřejná infra-  ///
 jako  o  obytné  čtvrti  s  uměřeným  podí-  v docházkové vzdálenosti základní služ-  struktura.  Hlavní  město  Praha  zde  již
 lem obchodů a služeb, kterých je od ulice   by, naloženo. Chceme zde prosadit nové   roky na svých pozemcích slibuje vybudo-
 Veselská  po  nádraží  v  Čakovicích  nad-  povrchy a dokončit chybějící inženýrské   vat kanalizaci, vodovod, řádné chodníky
 bytek. Aktuálně jednáme na magistrátu   sítě.  a veřejné osvětlení. To na Kostelecké ulici
 o zahájení projektu na úpravu chybějící   Podle mého názoru by s ohledem na   v této části Čakovic zatím kriticky chybí
 infrastruktury.  Neměla  by  se  řešit  jen   již  tak  vytíženou  Kosteleckou  dávalo   a bez toho k rozumnému rozvoji lokali-
 průjezdnost  aut,  ale  zejména  příjemný   smysl mít v této oblasti řídkou zástavbu.   ty nemůže dojít. Věřme tedy, že odpověd-
 pobyt a pohyb nejen rezidentů, ale i ne-  Pomůže nám s tím metropolitní plán. Ten   ní pracovníci hlavního města Prahy brzy
 motorizovaných návštěvníků mířících do   zde navrhuje maximálně dvoupatrovou   rozhodnou,  že  i  přes  finanční  těžkosti
 volné krajiny, která naši čtvrť ještě stále   zástavbu pro bydlení s prostupnou sítí   městského rozpočtu dostane tato lokali-
 obklopuje. Abychom se nemuseli za mís-  veřejných prostranství a veřejnou vyba-  ta prioritu v rámci zásobníku městských
 ta,  která  předáváme  svým  potomkům,   veností. Součástí by měl být park o roz-  akcí.
 2
 stydět.  loze nejméně 9 500 m .           ///
 ///  ///

 14    U nás v Čakovicích /// www.cakovice.cz  02–2021 /// U nás v Čakovicích                                15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22