Page 42 - Chytrý zpravodaj - Broumov 05/2022
P. 42

Různé







































       Létání jako totální svoboda










       „Pozor na hlavu, tam bych si nestoupal,“   kde se lze naučit úplně nové dovednosti,   aerodynamika, mechanika letu, letecký
       upozorňuje mě náčelník letiště Broumov   rozvíjet se nejen učením, ale jde i o „život“   předpis a znalost motorů u motorových
       Michal Janda, když se obří vrata hangáru   v kolektivu. Všichni piloti si navzájem po‑  letadel. Poté následuje praktický výcvik
       se skřípěním sunou vzhůru. Odhalí se tím   máhají a tráví spolu i večery, kde probírají   létání s instruktorem. Ten zahrnuje několik
       pohled na bílá a štíhlá těla elegantních   letecké zážitky.              letů s instruktorem na klubových letadlech.
       letadel, která dnes uvnitř čekají na lepší   Broumovský aeroklub je otevřen k výcho‑  Zhruba po šedesáti startech může adept
       počasí. Příchod studené fronty zrovna   vě nových pilotů. Co to obnáší? Létání na   začít létat sám tzv. sóla v okolí letiště, kdy je
       dneska létání znemožnil, venku se pova-  větroni není nijak omezené věkem, začít   neustále na příjmu na rádiu a pod dozorem
       lují nízká oblaka, mrholí a začíná foukat.   může kdokoli, nebojí se a chce zkoušet   zkušeného instruktora. Po tomto zaučova‑
       Namísto leteckého zážitku nezbývá, než   netradiční věci. Musí samozřejmě projít   cím období následují pilotní zkoušky, tedy
       je obdivovat pod střechou. Stojí tu malé   zdravotní prohlídkou. „Máme tu i pětase‑  licence opravňující k samostatným letům
       motorové letadlo, díky němuž se bezmo-  dmdesátileté piloty, ne každý začne létat ve   i mimo prostor aeroklubu. Výcvik vyjde
       toroví větroni mohou dostat do vzduchu,   čtrnácti. Spousta lidí začne třeba v šedesáti,   něco mezi 20 a 30 tisíci, lze ho stihnout
       ostatní jsou vesměs kluzáky.        až když je načase začít si plnit sny, na které   za rok, nebo se může rozprostřít do dvou
                                           dříve nebyl prostor,“ říká Jarda Šefc. Že   let. Záleží na tom, jak intenzivně pilot létá.
       Začít může kdokoli                  létat může téměř každý, potvrzuje i patnác‑  Výcvik si lze udělat také na ultralight, tedy
                                           tiletý Filip Riabec, který se rozhodl udělat   malé motorové letadlo. „Je to jiný druh svo‑
       Historie letiště na Broumovsku by vydala   si pilotní licenci ve 14 letech. Po ročním   body, nepotřebujete k tomu jiné lidi. Mů‑
       na samostatný článek. Létat se začalo už na   výcviku už létá sám nad Broumovskem.   žete si přijít zalétat, kdykoli se vám chce,“
       letišti v Ráji kolem roku 1945, vždy tu byli   „Je trochu paradox, že větroně i motorové   říká Michal. Janda. Výcvik na ultralight je
       nadšenci, kteří chtěli létat. Za komunismu   letadlo může člověk sám pilotovat od 15 let,   dražší, vyjde na 40 až 50 tisíc. Podle něj je
       prošel aeroklub několika přestávkami, kdy   zatímco auto až od 18,“ říká. Všichni piloti   nejlepší mít výcvik na kluzák i na motoro‑
       místní letci museli létat pod hronovským   potvrzují, že létání není nebezpečné, jak   vé letadlo.
       aeroklubem. Obecně to tu však vždycky   by se mohlo zdát. „Řízení auta je mnohem   Další náklady na létání jsou různé, podle
       žilo.                               rizikovější,“ doplňuje náčelník a instruktor   toho, jak často pilot létá. Podle slov pilotů
       V současnosti má Benediktinský aeroklub   létání Michal Janda. „Nejtěžší pro mě bylo   může někdo utratit osm tisíc za rok, někdo
       Broumov 27 členů, aktivních je však zhruba   naučit se vzlétnout. Měl jsem problém udr‑  padesát. Aeroklub Broumov každopádně
       15. Vesměs se zaměřují především na   žet se za motorovým letadlem při výcviku   nemá pro své členy žádné podmínky, jak
       plachtění, tedy létání na kluzácích. Podle   na zemi. Jinak nic extra těžkého ve výcviku   často musí chodit létat. „Pravdou ale je,
       pilota Jardy Šefce má aeroklub nejvíce   nebylo,“ říká Filip, kterého okouzlila letecká   že když se nelétá pravidelně, zkušenost se
       letadel v historii aeroklubu. Aeroklub má   akrobacie v dokumentu o stíhačích ve   pomalu vytrácí. Je potřeba pravidelně tré‑
       dnes celkem tři klubová letadla, další čtyři   2. světové válce.         novat,“ vysvětluje Michal Janda. Stejně tak
       jsou soukromá, ale členům jsou k dispo‑  Základem je zvládnutí teoretické průpravy.   není podmínkou vlastní letadlo, lze létat na
       zici. Létání je finančně dostupný koníček,   Její součástí je meteorologie, navigace,   klubových. Pokud by si někdo chtěl pořídit
       42
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47