Page 42 - Chytrý zpravodaj - Broumov 05/2022
P. 42
Různé
Létání jako totální svoboda
„Pozor na hlavu, tam bych si nestoupal,“ kde se lze naučit úplně nové dovednosti, aerodynamika, mechanika letu, letecký
upozorňuje mě náčelník letiště Broumov rozvíjet se nejen učením, ale jde i o „život“ předpis a znalost motorů u motorových
Michal Janda, když se obří vrata hangáru v kolektivu. Všichni piloti si navzájem po‑ letadel. Poté následuje praktický výcvik
se skřípěním sunou vzhůru. Odhalí se tím máhají a tráví spolu i večery, kde probírají létání s instruktorem. Ten zahrnuje několik
pohled na bílá a štíhlá těla elegantních letecké zážitky. letů s instruktorem na klubových letadlech.
letadel, která dnes uvnitř čekají na lepší Broumovský aeroklub je otevřen k výcho‑ Zhruba po šedesáti startech může adept
počasí. Příchod studené fronty zrovna vě nových pilotů. Co to obnáší? Létání na začít létat sám tzv. sóla v okolí letiště, kdy je
dneska létání znemožnil, venku se pova- větroni není nijak omezené věkem, začít neustále na příjmu na rádiu a pod dozorem
lují nízká oblaka, mrholí a začíná foukat. může kdokoli, nebojí se a chce zkoušet zkušeného instruktora. Po tomto zaučova‑
Namísto leteckého zážitku nezbývá, než netradiční věci. Musí samozřejmě projít cím období následují pilotní zkoušky, tedy
je obdivovat pod střechou. Stojí tu malé zdravotní prohlídkou. „Máme tu i pětase‑ licence opravňující k samostatným letům
motorové letadlo, díky němuž se bezmo- dmdesátileté piloty, ne každý začne létat ve i mimo prostor aeroklubu. Výcvik vyjde
toroví větroni mohou dostat do vzduchu, čtrnácti. Spousta lidí začne třeba v šedesáti, něco mezi 20 a 30 tisíci, lze ho stihnout
ostatní jsou vesměs kluzáky. až když je načase začít si plnit sny, na které za rok, nebo se může rozprostřít do dvou
dříve nebyl prostor,“ říká Jarda Šefc. Že let. Záleží na tom, jak intenzivně pilot létá.
Začít může kdokoli létat může téměř každý, potvrzuje i patnác‑ Výcvik si lze udělat také na ultralight, tedy
tiletý Filip Riabec, který se rozhodl udělat malé motorové letadlo. „Je to jiný druh svo‑
Historie letiště na Broumovsku by vydala si pilotní licenci ve 14 letech. Po ročním body, nepotřebujete k tomu jiné lidi. Mů‑
na samostatný článek. Létat se začalo už na výcviku už létá sám nad Broumovskem. žete si přijít zalétat, kdykoli se vám chce,“
letišti v Ráji kolem roku 1945, vždy tu byli „Je trochu paradox, že větroně i motorové říká Michal. Janda. Výcvik na ultralight je
nadšenci, kteří chtěli létat. Za komunismu letadlo může člověk sám pilotovat od 15 let, dražší, vyjde na 40 až 50 tisíc. Podle něj je
prošel aeroklub několika přestávkami, kdy zatímco auto až od 18,“ říká. Všichni piloti nejlepší mít výcvik na kluzák i na motoro‑
místní letci museli létat pod hronovským potvrzují, že létání není nebezpečné, jak vé letadlo.
aeroklubem. Obecně to tu však vždycky by se mohlo zdát. „Řízení auta je mnohem Další náklady na létání jsou různé, podle
žilo. rizikovější,“ doplňuje náčelník a instruktor toho, jak často pilot létá. Podle slov pilotů
V současnosti má Benediktinský aeroklub létání Michal Janda. „Nejtěžší pro mě bylo může někdo utratit osm tisíc za rok, někdo
Broumov 27 členů, aktivních je však zhruba naučit se vzlétnout. Měl jsem problém udr‑ padesát. Aeroklub Broumov každopádně
15. Vesměs se zaměřují především na žet se za motorovým letadlem při výcviku nemá pro své členy žádné podmínky, jak
plachtění, tedy létání na kluzácích. Podle na zemi. Jinak nic extra těžkého ve výcviku často musí chodit létat. „Pravdou ale je,
pilota Jardy Šefce má aeroklub nejvíce nebylo,“ říká Filip, kterého okouzlila letecká že když se nelétá pravidelně, zkušenost se
letadel v historii aeroklubu. Aeroklub má akrobacie v dokumentu o stíhačích ve pomalu vytrácí. Je potřeba pravidelně tré‑
dnes celkem tři klubová letadla, další čtyři 2. světové válce. novat,“ vysvětluje Michal Janda. Stejně tak
jsou soukromá, ale členům jsou k dispo‑ Základem je zvládnutí teoretické průpravy. není podmínkou vlastní letadlo, lze létat na
zici. Létání je finančně dostupný koníček, Její součástí je meteorologie, navigace, klubových. Pokud by si někdo chtěl pořídit
42