Page 28 - Chytrý zpravodaj - Broumov 05/2022
P. 28

Zprávy ze škol a školek


       Rozhovor



       s ředitelem školy


       Štěpánem Přibylem










       Pane řediteli, jakých kvalit by měl ucha-  Mohou se ke studiu přihlásit i dospělí?  Jaké jsou Vaše vize pro ZUŠ Broumov?
       zeč o studium dosahovat?
                                           No, je fakt, že ojedinělé programy pro stu‑  Má hlavní vize na ředitelském postu v po‑
       Pokud budeme hovořit o talentu, tak jsem   dium dospělých vzdělávací systém České   sledních letech je přivést ZUŠ Broumov
       přesvědčen, že talent má každý. Je však   republiky umožňuje (například Univerzity   do nových prostor, které budou sami
       důležité talent a předpoklady včas začít   třetího věku, kde je studium věnováno   o sobě napomáhat procesu vzdělávání
       rozvíjet. U přijímacího pohovoru zjišťujeme  především seniorům). Zpravidla se tak   svou estetikou, funkčností a čistotou.
       právě předpoklady pro obor, na který se   ale děje v rámci různých dotačních titulů   Moc si přeji, aby nám tento společný sen
       žák prostřednictvím podané přihlášky jeho  a grantů nad rámec hlavní činnosti umě‑  v blízké době vyšel. Pak bych si moc přál,
       rodiči hlásí.                       leckých škol. Pokud je člověk starší 18 let   aby společnost rozvíjela touhy a snažila
                                           a je studentem SŠ, či VŠ, je možné takové
       Platí se za studium školné a za zapůjčení   žáky do ZUŠ přijímat takřka bez omezení.   samu sebe motivovat k zájmu o umění
       školního nástroje půjčovné?         Pokud je starší 18 let a nestuduje, začíná   a o umělecké vzdělávání. Aby lidé ‑
       Ano. ZUŠky jsou příspěvkové organizace   být problém zejména v oblasti individuální   obecně vzato ‑ více zpívali, muzicírovali
                                                                                a vůbec tvořili a aby se scházeli na tanco‑
       zřízené obcemi a o provozní rozpočet školy   výuky, kde na hodinu takového žáka stát
       se dělí zřizovatel (obec/město) s rodiči, kte‑  již nepřispívá a tím pádem jsou ZUŠky mo‑  vačkách, koncertech, v divadlech aj. Aby
                                                                                lidé, kteří sami umělecky netvoří, umělce
       ří přispívají prostřednictvím tzv. úplaty za   tivované se takovým situacím vyhýbat.
       vzdělávání na energie, vodu a teplo a pak   Jak často žáci vystupují na školních   podporovali bez závazků.
       i na nákup, opravy pomůcek a hudebních   akcích?                         Co byste vzkázal uchazečům o studium?
       nástrojů. Mzdy zaměstnanců pak hradí stát.  2 krát i vícekrát za pololetí. Záleží také   Pojďte a umění se nebojte! Talent má každý.
       Jsem rád, že zmiňuješ zapůjčení nástrojů.   na dané situaci a možnostech žáka. Další   Čím dříve jej začneme společně rozvíjet,
       Je třeba tučně podtrhnout unikum ZUŠek,   oblast prezentace uměleckého konání žáků   tím dříve budete tvořit – hrát na nástroj,
       protože podobný systém uměleckých   ZUŠ Broumov jsou kulturní aktivity jiných   tančit, zpívat, malovat a kreslit, moderovat
       škol nemá v celém světě obdoby a moc si   institucí, spolků, firem a obcí.  a hrát divadlo apod. Uměleckou tvorbu
       všichni uvědomujeme, jak je tento okruh   Co Vás jako kantora a ředitele školy těší   vám už pak nikdo nikdy nevezme. A vlast‑
       vzdělávání pro společnost velmi důležitý.   a co Vám ztrpčuje úsilí?     ně nejde až tak o to být v daném umělec‑
       Součástí této vyjímečnosti je fakt, že na   Těší mne, že umění je svobodomyslné. Baví   kém oboru co nejlepší, ale jde především
       podstatnou část studia (např. 4‑5 let) hu‑  mne vymýšlet a udávat směr a způsoby   o vztah a cit ke všemu kolem a k životu,
       dební nástroje žákům zapůjčujeme a stejně   výuky. Někdy mne netěší práce s lidmi,   který v nás umělecké vzdělávání probouzí
       tak i např. taneční kostým, či materiál pro   ale kdo se pohybuje v prostředí, kde je   a kultivuje. Pak je to veliká radost.
       výtvarný obor, který samozřejmě dětem   třeba hlavně komunikovat s lidmi a utvářet
       pro jejich tvorbu v ZUŠ věnujeme.   s nimi společné, jistě dá za pravdu.


       Spolupráce ZUŠ Broumov                                ZUŠ Broumov spolupracuje
       s Věznicí Odolov




       Přemýšleli jste někdy, jak tráví čas vězni? Ve věznici v Odolově   Norská skladatelka a zpěvačka Tereza Auna, skladatel Aleš Březina
       v rámci dřevomodelářského kroužku mohou vězni opravovat   a Klášter Broumov oslovili náš sbor Amicitia a přizvali jej ke
       a vyrábět dřevěné nástroje ‑ např. housle a violy. Díky bohulibé   spolupráci na projektu Hortus Musicalis Broumov – rezidence,
       činnosti nástrojařů a dlouholeté spolupráci s věznicí se k nám tak   kulturní výměna, komunita; tento projekt byl podpořen grantem
       dostávají tyto nástroje, které jsou dále používány pro výuku.  v rámci Fondů EHP 2014‑2021 – program Kultura.
       Návštěva z Odolova se uskutečnila ve čtvrtek 17. března. Naší   Koncert se uskutečnil 27. 3. v Opatských sálech Kláštera Broumov.
       škole bylo poskytnuto pět houslí, jedna viola a stojánky s motivy
       zvířátek. Delegace se zúčastnil pan Pavel Staněk, který pracuje ve   Tereza Auna zkomponovala dvě písně Seen/unseen a Broken Bird;
       věznici a který působil jako profesionální violista, jeho zkušenosti   sbor pod vedením paní učitelek Romany Roškové a Míši Jeklové
       z praxe jsou tak využity při opravě a stavbě nástrojů, dále   skladby nacvičoval při pravidelných zkouškách sboru.
       pedagog volného času Zdeněk Hetflejš společně s odsouzeným   V kompozicích sbor zpíval trojhlasy; naši žáci se takto seznámili
       Davidem Giňou, kteří se na výrobě nástrojů podíleli. Předání bylo   s dalšími hudebními žánry a tato spolupráce pro ně byla jistě
       obohaceno krátkým koncertem našich žáků a učitelů.    obohacující.
       Spolupráce si velmi vážíme a vřele děkujeme za nástroje.                                          Martin Ptáček
       28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33