Page 38 - Chytrý zpravodaj - Broumov 04/2024
P. 38

Školy



         ZUŠ Broumov představuje: Zdeněk Záliš


          Pan  učitel  Záliš  pochází  z Olešnice,  jeho  kariéra  je   bicích nástrojů, různých perkusí (bonga, konga, tambu-
          vskutku  bohatá.  Na  naší  škole  vyučuje  hru  na  bicí   rina, cowbel a další) až po nástroje melodické jako jsou
          nástroje, což zahrnuje výuku nejen na bicí soupravu,   tympány,  xylofon,  marimba  či  vibrafon.  V naší  ZUŠ  se
          ale také další rytmické i melodické bicí.            však nejvíce zaměřuji na výuku hry na soupravu bicích
                                                               nástrojů,  jejíž  uplatnění  lze  najít  v různých  hudebních
          O jeho  životě,  muzikantských  zkušenostech  a pohledu   žánrech.
          na řemeslo se dočtete v následujícím rozhovoru.
                                                               V čem jsou pro Vás bicí jedinečné?
                                                               Bicí  nástroje  jsou  jedinečné  právě  ve  škále  uplatně-
                                                               ní.  Najdete  je  v malých  souborech,  různých  kapelách
                                                               všech žánrů až po velké dechové i symfonické orchestry.
                                                               Vytváří neskutečné plejády barev a dynamiky, a oboha-
                                                               cují tak hudbu jako takovou. Skrz bicí nástroje pomáháte
                                                               vytvořit v hudbě vnímání citů jako je radost, smutek či
                                                               naděje.
                                                               Nehrál jste jen na soupravu v kapele, ale také na
                                                               další  bicí  nástroje  v symfonických  orchestrech.
                                                               Který  bicí  nástroj  považujete  z hlediska  hry  za
                                                               nejlehčí a nejtěžší?
                                                               Myslím, že není možno určit jaký nástroj z oboru bicích
                                                               je lehký a který těžký. Mohlo by se zdát, že například hra
                                                               na triangl je hračka, jak se uvádí i v některých vtipech
                                                               o bubenících.  Zkuste  se  však  vžít  do  situace,  kdy  po
                                                               250 taktech pauz máte zahrát na triangl, a vy se netrefíte!
                                                               Které bubeníky řadíte mezi špičku?
                                                               Bubeníci jsou dobří a špatní, tak jako ve všech lidských
                                                               činnostech. V životě jsem se potkal s řadou vynikajících
                                                               hráčů z různých žánrů. Nerad bych někoho upřednost-
                                                               ňoval. Někteří hráči na bicí jsou zcela univerzální. Takto
                                                               jsme byli ve vojenské škole vedeni i my – jak se lidově
                                                               říká „hrát hudbu od Bacha po Vlacha“. A potom jsou špič-
                                                               koví bubeníci, kteří se celý život věnují jednomu žánru
                                                               a v něm absolutně vynikají, mezi takové se řadí třeba jaz-
                                                               zový bubeník Buddy Rich.
          Jaký je Váš vztah k hudbě?                           Čím Vás hudba naplňuje?
          Ačkoliv  jsme  v rodině  neměli  žádné  muzikanty,  tak  si
          tatínek  usmyslel,  že  to  změní.  Zakoupil  starší  pianino   Hudba je celý můj život a neumím si představit, že bych
          a odvedl mě k místnímu muzikantovi na soukromé hodi-  někdy  dělal  něco  jiného.  I když  dnes  nejsem  aktiv-
          ny. O pár měsíců později jsem již docházel do zdejší LŠU   ním  hráčem,  své  poslání  se  snažím  naplňovat  výukou
          v Červeném  Kostelci.  Můj  vztah  k hudbě  se  začal  zcela   mladých  lidí  a vytvářením  jejich  vztahu  ke  hře  na  bicí
          naplňovat při studiu Vojenské hudební školy v Roudnici   nástroje  i hudbě  jako  celku.  Není  nic  krásnějšího,  než
          nad Labem, kde jsem byl přijat v oboru harfa-bicí. Hra   když se vám pod rukama vyvíjí zapálený hráč na bicí ná-
          na bicí nástroje mě tak zaujala, že již při studiích jsem   stroje, který má zájem o hraní v kapelách a orchestrech
          vystupoval  jako  sólista  na  xylofon  s velkým  školním   a zkrátka vám dělá radost.
          orchestrem.  Po  ukončení  této  školy  jsem  nastoupil   Jaký hudební žánr je Váš oblíbený?
          k Hudbě  hradní  stráže  a Policie  ČR  (tehdy  Ústřední   Mám rád jakoukoliv dobrou muziku různých žánrů. Rád
          hudba  federálního  ministerstva  vnitra  –  Hudba  hradní   si poslechnu vážnou hudbu, dobře šlapající big band či
          stráže).  Hlavní  město  pro  mě  znamenalo  spoustu  mož-  rockovou kapelu.
          ností a nových hudebních příležitostí, jak se angažovat.
          Mimo  hlavní  zaměstnání  u Hradní  hudby  jsem  účinko-  Co byste vzkázal mladému člověku, který se roz-
          val  s různými  orchestry  všech  žánrů  včetně  pražských   hodl umění věnovat?
          big bandů, malých dechovek až po symfonické orche-   Každý, kdo se rozhodne pro jakýkoliv hudební nástroj,
          stry. V této době jsem si, lidově řečeno, své bubenické   musí  počítat  s tvrdou  dřinou,  pokud  chce  něco  doká-
          řemeslo zdokonaloval studiem na Pražské konzervatoři   zat. I na bicí nástroje se musí pravidelně cvičit. Jen tak
          u profesora Miloše Veselého, přičemž mým velkým vzo-  lze  získat  potřebnou  rutinu  a technickou  vybavenost.
          rem  byl  americký  bubeník  Dave  Weckl.  Hru  na  bicí   Důležitá je též motivace a vytrvalost.
          nástroje vyučuji od roku 1997.                       Panu učiteli děkujeme za milý rozhovor a přejeme jemu
          Výuka  bicích  nástrojů  nezahrnuje  jen  hru  na    i jeho žákům mnoho radosti a zdaru.
          bicí  soupravu;  které  všechny  hudební  nástroje                            Martin Ptáček, ZUŠ Broumov
          vyučujete?
          Tento obor zahrnuje spoustu nástrojů patřících do sku-
          piny  bicích.  Počínaje  malým  bubnem,  přes  soupravu


         38
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43