Page 29 - Chytrý zpravodaj - Broumov 04/2024
P. 29

Různé



          rodinách opětovně. Sama příslušnice vietnamské komu-  bychom jim mohli sdělit, že ten jejich „newspeak“ a ří-
          nity uváděla, jak při rozdílných kulturních představách   dící a plánovací systém by jim někdejší soudruzi mohli
          o výchově  dochází  často  k nepochopení,  rozepřím   leckdy  už  i závidět.  „Nevermore!“  věřili  jsme  naivně
          a k nezdaru. Paní Mitce, Dennymu a jeho rodičům to kla-  v devadesátkách.
          plo, pěkné, ne však zcela samozřejmé, tečka.         Měl  bych  prý  otevřít  oči,  abych  uzřel,  že  není  pravda,
          Ano, napsal jsem, že my zde v Sudetech obzvláště víme,   že  u nás  „vůbec  nikoho  nikdy  nediskriminujeme“.
          zač  je  integrace  loket.  Oponentka  zjevně  nechápe   Kdyby  je  měla  otevřené  i oponentka,  viděla  by  stejně
          význam tohoto idiomu, když mi podsouvá, že se jím po-  jako já, že jsem se takového tvrzení jednoduše nedopus-
          kouším cosi bagatelizovat. Zlehčuje ona, já jím naopak   til. Taktéž, že slušného a pracovitého člověka poznáme
          upozorňuji, v kontextu současné Evropy obecně řečeno,   na  první  pohled,  jsem  neřekl.  Ovšem  z desáté  praktic-
          na  nutnost  plně  chápat  složitost  každého  daného  pro-  ké  zkušenosti  si  už  přeci  jen  leccos  odvodit  troufáme.
          blému v kombinaci s vědomím náročnosti úsilí a objemu   Připouštím jen, že u té pracovitosti jde o hrubší zkratku
          prostředků, které k jeho vyřešení budu muset vynaložit.   –  nenarážel  jsem  tím  na  nezaměstnané.  Slušný  je  u mě
          Opakem je „nevědět, zač je toho loket“ – tzn. předešle   už  jen  ten,  kdo  si  například  před  vstupem  do  domov-
          uvedené  si  plně  neuvědomovat.  Jde  tedy  o střet  mezi   ní  chodby  očistí  boty;  pracovitý  je  pak  v případě,  kdy
          přístupem  realisticky  odpovědným  a přístupem  ideali-  coby  nájemník  tu  chodbu  pravidelně  a pečlivě  uklízí.
          sticky neodpovědným. O tom by šlo napsat samostatné   Pokud neuklízí a ještě vám, když stíráte v přízemí, flus-
          pojednání, ale takto aspoň náznakem.                 ne z prvního patra před hadru a sklepne popel z cigarety

          A my zde v Sudetech opravdu speciálně víme, zač je toho   (osobní zážitek – a nešlo o Roma, dodám pro jistotu), pak
                                                               je to člověk nepracovitý, neslušný, ba hovado. Ano, tak-
          např. historický „loket“ německý a zač český – skončilo   to  „prosťáčkovsky“  jednoduché  rozpoznávání  tu  u nás
          to vyhrocením až do pověstných hrdel a statků. Napsat   většinově  máme,  paní  Chuchmáková.  Vám  je  slušnost
          „Sudety  jsme  kolonizovali“  je  prý  ode  mne  „perla“.
          Dovoluji  si  podotknout,  že  termíny  kolonizace  a kolo-  a pracovitost „nic neznamenající obezličkou, za kte-
          nisté  se  v roce  1945  běžně  užívaly,  přičemž  já  jsem  po   rou se jen schováváme“? Hmm. Shodou okolností jsem
          nich sáhnul v souvislosti s porotou vyjádřenou potřebou   v době psaní těchto řádků narazil na erb průmyslnické-
          „zkoumání tématu postkolonialismu“. Což mi tedy ve   ho rodu Pollacků, který provozoval jednu ze svých fabrik
          spojitosti s českými kandidáty na EHMK připadne jako   i Broumově. Měli na něm uvedeno rodové heslo „Arbeit
          „perla“ daleko větší. Při vzniku ČSR sice vzduchem jakési   und Ehre“ (Práce a čest), obezličkáři jedni!
          velikášské „vlhké“ sny o koloniích poletovaly, ale nako-  Uvádíte,  že  bychom  měli  usilovat  o „společnost,  ve
          nec (řečeno s nadsázkou) zůstalo jen u těch Sudet roku   které se všichni tak nějak sneseme, a je nám celkem
          1945. A víme zde lépe než jiní, kdo a odkud sem po válce   jedno,  odkud  kdo  je  a jakou  má  barvu  pleti“.  Jsem
          dorazil, jak obtížné bylo sžití se rozdílných mentalit jak   v souhlasu,  toliko  se  snažím  upozornit  na  riziko,  že
          mezi  sebou  navzájem,  tak  i všech  dohromady  s „cizác-  společenský smír (ono vzájemné snesení se) je křehkou
          ky“ vnímaným prostředím, kolik nepochopení, antipatií,   záležitostí, a když se nerozumně přepíná jako drát, pak
          zmaru… - dodnes to prosakuje, známe zač loket. A díky   také jako drát může prasknout. Záleží při tom na chování,
          početné místní komunitě víme, i zač je „loket“ romský:   nikoli na barvě pleti. A jakže ovšem zněla otázka poradce
          počátky  integrační  snah  sahají  už  do  první  republiky,   Maussena:  „Jsou  kompletně  všichni  v té  skupině
          a přesto ani po zhruba století, přes značný pokrok a díl-  bílí?“  Trvám na tom, že takto nepátral po valérech, že se
          čí  úspěchy,  stále  nemůžeme  zahlásit:  hotovo,  splněno,   nepoptával po našich Romech. Požadoval něco ve smyslu
          zdařilo se! To není kritika toho ani onoho, to je prosté   ideálního (ideového, ba ideologického) multikulturního
          konstatování faktu: jde o obtížnou, někdy se může zdát   obrazu – asi jako na fotografii vlevo. Takovýchto obrázků
          až neřešitelnou záležitost.                          „progresivního, multietnicky rozjásaného nekonečného
                                                               štěstí“  najdete  na  internetu  na  stovky.  Jsou  vytvářeny
          A o tom  by  se  k nám  možná  měli  jezdit  poučit  (tedy   programově,  a jde  tedy  o propagandu  mající  za  cíl
          nikoli  nás  poučovat)  „progresivní,  sociálně  inženýr-  lakovat  realitu  na  růžovo,  respektive  zobrazovat  ideál,
          ské  kartely  EU“  –  tak  mě  alespoň  rádoby  cituje  paní   který je ale pouhou iluzí, vysněnou představou Ráje na
          Chuchmánková.  Já  ovšem  o kartelech  nepsal,  já  psal   Zemi.  My  starší  pak  máme  pocit  „déjà  vu“,  viz  dobový
          o karatelích.  No,  zřejmě  kartel  jako  kotel,  nebo  kos-  sovětský propagandistický plakát vpravo. A z falešnosti
          tel, hlavně že si rozumíme. Ale možná ví o bruselských   obojího nám naskakují pupínky.
          strukturách více než já, tedy dobrá, zapisuji si nový po-
          znatek: karatelé se tam sdružují v kartelech! Měl jsem už                                  Karel Franze
          delší  dobu  podezření.    A kdyby  se  „karteloví  karatelé“   Jak vidno, komunistická propaganda trpěla ještě
          přijeli  poučit,  pak  my  starší,  co  jsme  prožili  budování   šovinistickými nedostatky: přes veškerou všebratrskou
          komunismu na vlastní kůži (a víme tak, zač ho byl loket),   multietnicitu byl ústřední postavou „sovjetskij arijskij
                                                               tovaryšč“.

















                                                                                                              29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34