Page 34 - Chytrý zpravodaj - Broumov 04 2022
P. 34

Různé




























      RETRO JANA MEIERA




       Autor této rubriky pracoval přes čtyřicet let   zrovna  slavili  konec  jedné  sezóny,  v  atriu  jedu do sběrny a hodnotili, že za tohle moc
       v knihovnách, několik roků se staral o zdejší   voněla  grilovaná  kuřata,  zvonily  skleničky  nedostanu.
       divadelní a hudební provoz, pořádal výtvar-  a pozvání, abychom zůstali, bylo opravdu sr-
       né  výstavy  a  měl  i  své  pravidelné  pořady   dečné. S povzdechem jsme začali nakládat   Teprve na místě z té směsice Karel Nepraš
                                                                                sestavil  své  hravé  objekty.  Jeho  častým
       v rozhlasových stanicích. Setkal se přitom   výstavu, převážně sestávající z litinových od-
       se spoustou zajímavých lidí a občas se oci-  litků, změti trubek či naopak drobného por-  tématem  byla  Sněhurka  a  sedm  trpaslíků,
       tal v neobvyklých situacích. O své vzpomín-  celánu. V jednu chvíli řidič zavelel: Dost! Víc   vytvořené jak z velkých armatur a trub, tak
       ky  na  ně  se  teď  v  několika  pokračováních   už se do auta nevejde a víc už ani neuveze.   z drobných izolátorů. Když jsem mu vyprávěl
       dělí se čtenáři Broumovských novin.  Vůz opravdu příslovečně „poklesl na zástěr-  o řidičově údivu, kontroval historkou o tom,
                                                                                jak  byl  jednou  nakupovat  materiál  na  své
                                           ky“.  Lokl  jsem  si  nabízeného  moravského
       Křižovnická škola čistého humoru bez vtipu,   bílého a plouživě jsme vyrazili k Broumovu.   plastiky. Vybral si nejrůznější roury, kolena a
       vzniklá v půli 60. let v pražské hospodě U Kři-                          spojky, tu z kovu, tu z plastu. Prodavač se na
       žovníků, byla volným sdružením lidí, kteří se                            něj podíval s podobným údivem, jako řidič na
       pohybovali  okolo  umění  jako  tvůrci  či  jako                         mě, a řekl, že tohle vůbec nepůjde k sobě. Já
       teoretici. Společně měli blízko k pivu, přede-                           vím, odpověděl sochař. – Tak co s tím, chla-
       vším však patřili k těm, kdo vnášeli do české-                           pe, budete dělat? – Budete se asi divit, ale
       ho umění moderní formy 60. a 70. let. Zakla-                             Sněhurku a sedm trpaslíků.
       dateli Křižovnické školy a jejími doživotními                            Bylo nám – zejména Karlu Neprašovi a jeho
       řediteli, byla dvojice přátel a výtvarníků Karel                         ženě  Naděždě  Plíškové,  rovněž  příslušni-
       Nepraš a Jan Steklík. Druhý jmenovaný byl
       sice  dílem  Pražák  a  půlkou  života  Brňák,                           ci  Křižovnické  školy  –  líto,  že  na  zahájení
       mimo  jiné  dvorní  ilustrátor  próz  Jana  Ská-                         výstavy  nedorazil  Jan  Steklík.  Vynahradil
       cela a také legendárního časopisu Host do                                nám to dvěma výstavami v čítárně Městské
                                                                                knihovny (2013 – Výlet do Broumova, 2016
       domu, nikdy však nepřestal být obyvatelem                                – Znovu v Broumově), jež uskutečnil se svou
       rodného Ústí nad Orlicí. Jako takový měl ně-
       kolikeré vazby k Broumovu: představovali je                              výtvarnou souputnicí Annegret Heinl z Kolí-
       zdejší absolventi ústecké textilní školy, míst-                          na nad Rýnem. Při zahájení té první dostal
       ní  „Oušťák“  František  Jaroš,  výtvarník  Petr                         Jan  Steklík  od  pořadatelů  k  nadcházejícím
                                                                                75. narozeninám knihu Horsta Bauera Brou-
       Staněk nebo Stanislav Pitaš, jehož s „Křižov-                            movsko. Při jejím převzetí se vyznal ze svého
       níky“ spojoval underground. Není divu, že se
       časem objevila myšlenka na zdejší výstavu   Šťastně se mi pak podařilo s místní firmou   dlouholetého vztahu k našemu kraji.
       křížovnických ředitelů.                                                  Oba  ředitelé  Křižovnické  školy  čistého  hu-
                                           domluvit, že o několik dnů později nám zby-
       Výstavu Karla Nepraše a Jana Steklíka jsme   tek objektů přiveze Avií, jež se bude vracet   moru  bez  vtipu  žel  již  nežijí.  Přínos  jejich
       zamýšleli uskutečnit v síni Staré radnice, na-  z Brna prázdná. Byl jsem doma a čekal na   hravé tvorby byl pro české umění významný
       konec jsme se ale domluvili s Muzeem Brou-  náklad (proč se nedovezl přímo do muzea,   a vážný – a také, jak dokládají někteří histori-
       movska, jehož prostory byly pro tento podnik   se  už  nepamatuju).  Vůz  v  domluveném   ci umění, dosud nedoceněný.
       daleko  vhodnější.  Pro  zdar  výstavy  hodně   čase přijel a do chodby jsme z něho vyložili
       udělal  tehdejší  pracovník  muzea  Ivo  Švor-  litinové  umyvadlo,  různé  trubky,  armatury
       čík, Steklíkův spolužák z malířské akademie.   a porcelánové izolátory. Když bylo hotovo,
       Právě s ním jsme se jedné letní soboty roku   řidič  na  mě  s  despektem  pohlédl  a  zeptal
       1997  vydali  do  Ústí  pro  papírové  exponáty   se: Můžete mně, prosím vás, říct, proč to-
       Jana  Steklíka.  Daleko  dobrodružnější  byla   hle vezeme až z Brna? – Vy nevíte, že jste
       následující cesta s městským řidičem Štefa-  vezli  výstavu  profesora  Akademie  výtvar-
       nem Viglášem do Brna. Odtamtud jsme měli   ných umění?, odpověděl jsem. Šofér jen ne-
       převézt plastiky Karla Nepraše, v té době už   chápavě zkroutil hlavou. Když jsem pak na
       profesora Akademie výtvarných umění, z vý-  dvoukoláku vezl součástky výstavy do mu-
       stavy  v  divadle  Husa  na  provázku.  V  něm   zea, známí, jež jsem potkával, si mysleli, že


                                                                                                                34
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39