Page 25 - Chytrý zpravodaj - Brandýsko leden 2022
P. 25

25  |  MĚSTSKÉ LISTY                                 Školství                                                LedeN

      žáků v programu Na kus řeči nebo na   prezentovala  Sára  Srbová.  Adventní   jí a snad naše šikovné zpěváky covid   gům a žákům za jejich práci. Rodičům
      vítání občánků našeho města do živo-  čas jsme chtěli zahájit tradičně na ná-  nezastaví. Výtvarný obor přispěl svým   za trpělivost, vstřícnost a součinnost
      ta. Škola se zúčastnila hudebním do-  městí našich měst, bohužel to nebylo   betlémem  na  zámeckou  výstavu   při akcích, které se konají mimo bu-
      provodem  i  oslav  svátku  sedmnácté-  možné.  Nakonec  žáci  zahráli  na  ná-  Brandýské Vánoce a podílel se spolu   dovy školy.
      ho listopadu na brandýském gymná-  dvoří zámku v přímém přenosu, který   s  ostatními  ZUŠkami  v  regionu  na   Brandýská základní umělecká ško-
      ziu. Dokonce se žáci z klavírního od-  k zahájení adventního času organizo-  tvorbě  kalendáře  2022  pro  MAP  II.   la není žádná mladice, už jí bude se-
      dělení  školy,  přes  všechna  omezení   valo  naše  město.  Koncertování  na   Brandýsko.  dmdesát dva let. Chci jí spolu se svými
      výuky,  dokázali  připravit  na  náročné   zámku se vrátilo do nádherně zrekon-  Vyučování probíhalo a stále probí-  kolegy  a  spolupracovníky  popřát  do
      umělecké  soutěže.  V  Říčanech  na   struované kaple a přes všechna covi-  há v kombinované podobě. Žáci se učí   dalšího roku své existence hodně ta-
      Středočeském  Pianoforte  naši  školu   dová  opatření  i  karantény  byl  první   střídavě  prezenčně  a  distančně.   lentovaných dětí a krásných umělec-
      reprezentovali  Lucie  Máchalová,   adventní zámecký koncert v kapli plný   Jedinou výhodou oproti loňskému ro-  kých projektů.
      Viktorie  Ciruková,  Elen  Plíšková   nádherných výkonů. Jeho záznam na-  ku je, že jsme na tento způsob výuky   Šťastný a úspěšný nový rok 2022!
      a David Werner. V soutěži Antonína   jdete na webu školu. Koncerty pěvec-  technicky  připraveni  a  vybaveni.   Jaromíra Stránská
      Dvořáka v Praze naši školu krásně re-  kého sboru Kantiléna nás teprve čeka-  Tímto  chci  poděkovat  všem  pedago-  ředitelka školy

      Jaký byl rok 2021?



      numerologie má na tuto otázku jasnou odpověď. Pokud sečteme
      čísla roku 2021, vyjde číslo pět. Právě pětka patří v numerologii
      k jednomu z nejdynamičtějších čísel, které je symbolem změny
      a výrazného přechodu, je mu však připisována i velká nestabilita.
      Z hlediska nejen numerologie byl rok   Okleštěné  maturitní  zkoušky  do-
      2021 velmi mimořádným. Od nás sa-  padly nad očekávání dobře, velmi po-
      motných  vyžadoval  spoustu  změn.   mohly i mimořádné opravné termíny,
      Museli  jsme  opustit  svou  komfortní   a tak lze říci, že absolventi 2021 opusti-
      zónu a být otevřeni novým, často velmi   li  svou  školu  se  ctí.  Bohužel  přišli
      nečekaným výzvám. Rok 2020 končil   o spoustu akcí spojených s ukončením
      pro  školy  rotační  výukou,  za  kterou   studia  (stužkovací  večírek,  maturitní
      jsme po mnoha týdnech výuky distan-   ples…) a to už se jim nikdy nevrátí.
      ční  byli  rádi.  Pevně  jsme  doufali,  že   Škola bez žáků je velmi smutná in-
      v lednu do školy nastoupíme alespoň   stituce,  kterou  bychom  už  nikdy  ne-  dlouhodobá sociální izolace se na ně-  představení  Živý  betlém,  které  se  ale
      v tomto režimu. Nestalo se tak.  chtěli zažít. Od září pracujeme a učíme   kterých  studentech  velmi  negativně   bohužel opět nemohlo konat, tak snad
        První žáci, kteří se do školy mohli   v běžném režimu a až na malé výjimky   podepsala. Proto jsme rádi, že se opět   příští rok.
      vrátit prezenčně, byli v květnu matu-  se naši žáci ani učitelé nepotýkali s ne-  vracíme do normálu, že proběhly tra-  Rok  2021  byl  i  ve  znamení  konce
      ranti. V tomto měsíci proběhly i přijí-  mocí ani karanténou. V důsledku udá-  diční akce jako Medový den, dny ote-  ISŠ  Františka  Melichara,  která  byla
      mací  zkoušky a didaktické maturitní   lostí v minulém a vlastně i předminu-  vřených  dveří,  stužkovací  večírky.   z nařízení kraje sloučena v roce 2018
      testy. Ostatní ročníky se do školy vrá-  lém roce zaznamenáváme, stejně jako   Těšíme se na maturitní ples, lyžařský   s naší školou. Bohužel jsme nedokázali
      tily až v červnu, kdy se musely zvlád-  ostatní školy, zvýšený počet žáků s po-  kurz, exkurze a další běžné školní akce,   zvrátit  rozhodnutí  zřizovatele,  který
      nout maturitní zkoušky a třetí ročníky   ruchami  soustředění,  psychickými   které nám a našim žákům byly po té-  s budoucností učňovských oborů této
      v polovině měsíce nastoupily k plnění   a  sociálními  problémy.  Snažíme  se   měř  dva  roky  odepřeny.  Do  poslední   školy s bohatou historií nepočítá.
      prázdninové praxe.           předcházet  těmto  obtížím,  nicméně   chvíle jsme s žáky nacvičovali tradiční   Ing. Michal Ornst, ředitel SZeŠ

      loučíme se s „Melicharkou“                                 Františka Melichara a Střední země-  žáci učebních oborů strojní mechanik

      integrovaná střední škola Františka Melichara navazovala na čin-  dělské školy. Nově vznikající celek ne-  (zámečník)  a  stravovací  a  ubytovací
                                                                 se  název  Střední  zemědělská  škola.
                                                                                              služby  závěrečné  zkoušky  a  noví  žáci
      nost Odborného učiliště národního podniku Brandýské strojírny   Výuka v maturitních i učebních obo-  již nebyli přijati.
      a slévárny Brandýs nad labem, které vzniklo v roce 1956 jako pod-  rech nadále pokračovala v původních   Končí činnost školy, která od roku
      nikové učiliště. vyučovaly se zde strojírenské obory: zámečník, ná-  prostorách budov v areálu školy.  1956  připravovala  na  profesní  život
      strojař a současně zde probíhala smluvní výuka pro jiné podniky.  Sloučením se vedení školy a pedago-  mnoho mladých lidí. Celá řada z nich
      V letech 1980-1985 zde bylo zřízeno   střední  školy,  který  byl  ze  strany   gický  sbor  začali  sžívat  a  připravovat   pokračovala ve studiu a rozšiřovala si
      elokované pracoviště Střední průmys-  MŠMT  ČR  přijat,  a  od  tohoto  roku   nové  vize  jedné  konkurenceschopné   své odborné znalosti pro uplatnění na
      lové  školy  pro  pracující  Kladno.   byla  v  Brandýse  nad  Labem-Staré   školy, která měla i nadále nabízet ma-  trhu  práce.  Na  škole  pracoval  tým
      Rozhodnutím  Krajského  národního   Boleslavi zřízena Integrovaná střední   turitní i tříleté učební obory. Ale ani to   speciálních pedagogů, kteří se zamě-
      výboru  (KNV)  Praha  byla  činnost   škola.  Od  1.  září  2004  nesla  škola   nebyl  záměr  zřizovatele.  Mělo  dojít   řovali  na  žáky  s  handicapem.  Škola
      SOU ukončena v r. 1984 a od tohoto   jméno Františka Melichara, vynálezce   k postupnému utlumení bývalé ISŠ.   byla úspěšná i v mimoškolních aktivi-
      roku  bylo  zřízeno  Zvláštní  odborné   a zakladatele dnes již bývalé továrny   Toto  rozhodnutí  vyvolalo  mnoho   tách,  sportovních  utkáních  nebo  od-
      učiliště strojírenské, které zajišťovalo   na výrobu zemědělské techniky.  emocí a negativních postojů žáků, ro-  borných  soutěžích.  Spolupracovala
      profesní  přípravu  absolventů  zvlášt-  Do roku 2017 bylo na škole možné   dičů,  pedagogů,  krajské  hospodářské   také s Pedagogickou fakultou Karlovy
      ních  škol  v  učebních  oborech  strojí-  studovat čtyři studijní obory s maturi-  komory,  vedení  základních  škol   univerzity  v  Praze  a  umožňovala  tak
      renská výroba a stavební výroba. V ro-  tou a pět tříletých učebních oborů typu   v  Brandýse  n.  L.  i  okolí,  sociálních   realizovat  praktickou  výuku  budou-
      ce 1992 bylo zaměření školy rozšířeno   H  zaměřených  pro  současné  potřeby   partnerů,  kde  žáci  pracovali  v  rámci   cím pedagogům.
      o Speciální rodinnou školu pro absol-  pracovního trhu a typu E pro žáky se   praktického vyučování, ale i veřejnosti.   Děkujeme  všem  pedagogům  a  za-
      ventky zvláštních škol, neboť nabídka   speciálními vzdělávacími potřebami.  Ani tento postoj však nebyl přesvědči-  městnancům, kteří této škole věnovali
      dalšího vzdělávání pro ně nebyla v re-  V  jarním  období  roku  2017  bylo   vým argumentem pro zřizovatele, aby   svůj profesní život a připravili tak do
      gionu dostatečná.            zřizovatelem  v  rámci  programu   byly zachovány alespoň některé učební   života mnoho mladých lidí.
        V  roce  1994  vypracovalo  vedení   Optimalizace škol rozhodnuto o slou-  obory.  A  tak  v  závěru  školního  roku   Ing. Hana Englmaierová, zástupkyně
      školy  projekt  na  zřízení  Integrované   čení  Střední  integrované  školy   2020/2021 úspěšně vykonali poslední   ředitele SZeŠ Brandýs nad Labem
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30