Page 25 - Chytrý zpravodaj - Brandýsko leden 2022
P. 25
25 | MĚSTSKÉ LISTY Školství LedeN
žáků v programu Na kus řeči nebo na prezentovala Sára Srbová. Adventní jí a snad naše šikovné zpěváky covid gům a žákům za jejich práci. Rodičům
vítání občánků našeho města do živo- čas jsme chtěli zahájit tradičně na ná- nezastaví. Výtvarný obor přispěl svým za trpělivost, vstřícnost a součinnost
ta. Škola se zúčastnila hudebním do- městí našich měst, bohužel to nebylo betlémem na zámeckou výstavu při akcích, které se konají mimo bu-
provodem i oslav svátku sedmnácté- možné. Nakonec žáci zahráli na ná- Brandýské Vánoce a podílel se spolu dovy školy.
ho listopadu na brandýském gymná- dvoří zámku v přímém přenosu, který s ostatními ZUŠkami v regionu na Brandýská základní umělecká ško-
ziu. Dokonce se žáci z klavírního od- k zahájení adventního času organizo- tvorbě kalendáře 2022 pro MAP II. la není žádná mladice, už jí bude se-
dělení školy, přes všechna omezení valo naše město. Koncertování na Brandýsko. dmdesát dva let. Chci jí spolu se svými
výuky, dokázali připravit na náročné zámku se vrátilo do nádherně zrekon- Vyučování probíhalo a stále probí- kolegy a spolupracovníky popřát do
umělecké soutěže. V Říčanech na struované kaple a přes všechna covi- há v kombinované podobě. Žáci se učí dalšího roku své existence hodně ta-
Středočeském Pianoforte naši školu dová opatření i karantény byl první střídavě prezenčně a distančně. lentovaných dětí a krásných umělec-
reprezentovali Lucie Máchalová, adventní zámecký koncert v kapli plný Jedinou výhodou oproti loňskému ro- kých projektů.
Viktorie Ciruková, Elen Plíšková nádherných výkonů. Jeho záznam na- ku je, že jsme na tento způsob výuky Šťastný a úspěšný nový rok 2022!
a David Werner. V soutěži Antonína jdete na webu školu. Koncerty pěvec- technicky připraveni a vybaveni. Jaromíra Stránská
Dvořáka v Praze naši školu krásně re- kého sboru Kantiléna nás teprve čeka- Tímto chci poděkovat všem pedago- ředitelka školy
Jaký byl rok 2021?
numerologie má na tuto otázku jasnou odpověď. Pokud sečteme
čísla roku 2021, vyjde číslo pět. Právě pětka patří v numerologii
k jednomu z nejdynamičtějších čísel, které je symbolem změny
a výrazného přechodu, je mu však připisována i velká nestabilita.
Z hlediska nejen numerologie byl rok Okleštěné maturitní zkoušky do-
2021 velmi mimořádným. Od nás sa- padly nad očekávání dobře, velmi po-
motných vyžadoval spoustu změn. mohly i mimořádné opravné termíny,
Museli jsme opustit svou komfortní a tak lze říci, že absolventi 2021 opusti-
zónu a být otevřeni novým, často velmi li svou školu se ctí. Bohužel přišli
nečekaným výzvám. Rok 2020 končil o spoustu akcí spojených s ukončením
pro školy rotační výukou, za kterou studia (stužkovací večírek, maturitní
jsme po mnoha týdnech výuky distan- ples…) a to už se jim nikdy nevrátí.
ční byli rádi. Pevně jsme doufali, že Škola bez žáků je velmi smutná in-
v lednu do školy nastoupíme alespoň stituce, kterou bychom už nikdy ne- dlouhodobá sociální izolace se na ně- představení Živý betlém, které se ale
v tomto režimu. Nestalo se tak. chtěli zažít. Od září pracujeme a učíme kterých studentech velmi negativně bohužel opět nemohlo konat, tak snad
První žáci, kteří se do školy mohli v běžném režimu a až na malé výjimky podepsala. Proto jsme rádi, že se opět příští rok.
vrátit prezenčně, byli v květnu matu- se naši žáci ani učitelé nepotýkali s ne- vracíme do normálu, že proběhly tra- Rok 2021 byl i ve znamení konce
ranti. V tomto měsíci proběhly i přijí- mocí ani karanténou. V důsledku udá- diční akce jako Medový den, dny ote- ISŠ Františka Melichara, která byla
mací zkoušky a didaktické maturitní lostí v minulém a vlastně i předminu- vřených dveří, stužkovací večírky. z nařízení kraje sloučena v roce 2018
testy. Ostatní ročníky se do školy vrá- lém roce zaznamenáváme, stejně jako Těšíme se na maturitní ples, lyžařský s naší školou. Bohužel jsme nedokázali
tily až v červnu, kdy se musely zvlád- ostatní školy, zvýšený počet žáků s po- kurz, exkurze a další běžné školní akce, zvrátit rozhodnutí zřizovatele, který
nout maturitní zkoušky a třetí ročníky ruchami soustředění, psychickými které nám a našim žákům byly po té- s budoucností učňovských oborů této
v polovině měsíce nastoupily k plnění a sociálními problémy. Snažíme se měř dva roky odepřeny. Do poslední školy s bohatou historií nepočítá.
prázdninové praxe. předcházet těmto obtížím, nicméně chvíle jsme s žáky nacvičovali tradiční Ing. Michal Ornst, ředitel SZeŠ
loučíme se s „Melicharkou“ Františka Melichara a Střední země- žáci učebních oborů strojní mechanik
integrovaná střední škola Františka Melichara navazovala na čin- dělské školy. Nově vznikající celek ne- (zámečník) a stravovací a ubytovací
se název Střední zemědělská škola.
služby závěrečné zkoušky a noví žáci
nost Odborného učiliště národního podniku Brandýské strojírny Výuka v maturitních i učebních obo- již nebyli přijati.
a slévárny Brandýs nad labem, které vzniklo v roce 1956 jako pod- rech nadále pokračovala v původních Končí činnost školy, která od roku
nikové učiliště. vyučovaly se zde strojírenské obory: zámečník, ná- prostorách budov v areálu školy. 1956 připravovala na profesní život
strojař a současně zde probíhala smluvní výuka pro jiné podniky. Sloučením se vedení školy a pedago- mnoho mladých lidí. Celá řada z nich
V letech 1980-1985 zde bylo zřízeno střední školy, který byl ze strany gický sbor začali sžívat a připravovat pokračovala ve studiu a rozšiřovala si
elokované pracoviště Střední průmys- MŠMT ČR přijat, a od tohoto roku nové vize jedné konkurenceschopné své odborné znalosti pro uplatnění na
lové školy pro pracující Kladno. byla v Brandýse nad Labem-Staré školy, která měla i nadále nabízet ma- trhu práce. Na škole pracoval tým
Rozhodnutím Krajského národního Boleslavi zřízena Integrovaná střední turitní i tříleté učební obory. Ale ani to speciálních pedagogů, kteří se zamě-
výboru (KNV) Praha byla činnost škola. Od 1. září 2004 nesla škola nebyl záměr zřizovatele. Mělo dojít řovali na žáky s handicapem. Škola
SOU ukončena v r. 1984 a od tohoto jméno Františka Melichara, vynálezce k postupnému utlumení bývalé ISŠ. byla úspěšná i v mimoškolních aktivi-
roku bylo zřízeno Zvláštní odborné a zakladatele dnes již bývalé továrny Toto rozhodnutí vyvolalo mnoho tách, sportovních utkáních nebo od-
učiliště strojírenské, které zajišťovalo na výrobu zemědělské techniky. emocí a negativních postojů žáků, ro- borných soutěžích. Spolupracovala
profesní přípravu absolventů zvlášt- Do roku 2017 bylo na škole možné dičů, pedagogů, krajské hospodářské také s Pedagogickou fakultou Karlovy
ních škol v učebních oborech strojí- studovat čtyři studijní obory s maturi- komory, vedení základních škol univerzity v Praze a umožňovala tak
renská výroba a stavební výroba. V ro- tou a pět tříletých učebních oborů typu v Brandýse n. L. i okolí, sociálních realizovat praktickou výuku budou-
ce 1992 bylo zaměření školy rozšířeno H zaměřených pro současné potřeby partnerů, kde žáci pracovali v rámci cím pedagogům.
o Speciální rodinnou školu pro absol- pracovního trhu a typu E pro žáky se praktického vyučování, ale i veřejnosti. Děkujeme všem pedagogům a za-
ventky zvláštních škol, neboť nabídka speciálními vzdělávacími potřebami. Ani tento postoj však nebyl přesvědči- městnancům, kteří této škole věnovali
dalšího vzdělávání pro ně nebyla v re- V jarním období roku 2017 bylo vým argumentem pro zřizovatele, aby svůj profesní život a připravili tak do
gionu dostatečná. zřizovatelem v rámci programu byly zachovány alespoň některé učební života mnoho mladých lidí.
V roce 1994 vypracovalo vedení Optimalizace škol rozhodnuto o slou- obory. A tak v závěru školního roku Ing. Hana Englmaierová, zástupkyně
školy projekt na zřízení Integrované čení Střední integrované školy 2020/2021 úspěšně vykonali poslední ředitele SZeŠ Brandýs nad Labem