Page 30 - Chytrý zpravodaj - Brandýs nad Labem - Stará Boleslav 05/2022
P. 30

30  |  MĚSTSKÉ LISTY                            Církevní okénko                                             KVĚTEN

      Problémem není Ježíš, ale věrohodnost církví


      Farářka Církve československé husitské Ivana Peterková působí   Jedna z  žen farářek CČSH se díky   Kostel sv. Vavřince je od roku 1928
      v  Brandýse nad Labem-Staré Boleslavi již úctyhodných 41 let.   účasti  v  soutěži  ČT  StarDance  do-  propůjčen naší církvi městem
      Členové sboru ji samozřejmě velmi dobře znají. V rozhovoru před-  stala do širokého povědomí veřej-  Brandýs nad Labem- Stará Boleslav
      stavujeme tuto moudrou dámu i vám, čtenářům Městských listů.   nosti,  blog  Martiny  Viktorie   k bohoslužebným účelům. Je to zná-
                                                                 Kopecké sleduje bezmála pět milio-  má památka, které si vážíme. Přesto
                                   Miroslav Durchánek rozhodoval, do   nů lidí… Může to být jedna z cest,   jsme před rokem otevřeli nový sboro-
                                   které náboženské obce mě pošle. Už   jak církev a duchovní rozměr přiblí-  vý dům „Pavézu”. Tím jsme získali
                                   tehdy byl nedostatek duchovních.   žit i nevěřícím?        další prostor pro duchovní péči. Jde
                                   A  tak se rozhodovalo mezi Říčany,   Tážete se mě na naši farářku, která   především o biblické hodiny, duchov-
                                   Mělníkem a Brandýsem nad Labem.   působí  u  sv.  Mikuláše  na  ní péči o děti, ale také o místo setkává-
                                   Nejméně mě lákal Brandýs. Bylo to   Staroměstském náměstí Martinu   ní s lidmi na farním úřadě. Jde o mís-
                                   proto, že jsem osobně znala zdejší   Viktorii Kopeckou. Není jen farářkou   to, které je otevřeno pro všechny pří-
                                   farářku Drahomíru Tenglerovou,   na  Staroměstském  náměstí,  ale  jak   chozí. O  farní kancelář jsme přišli,
                                   která k nám do Počernic často přijíž-  jste uvedla, má zástupy těch, kterým   když jsme dostali výpověď z  prostor
                                   děla  kázat.  Neuměla  jsem  si  před-  je osobně blízkým člověkem. Ano, je   římskokatolické fary, která místnost
                                   stavit, že po její smrti bych zde měla   to jedna z cest, jak se přiblížit k lidem   potřebovala pro své potřeby. V Pavéze
                                   nastoupit. A  právě na toto místo   ve víře pochybujícím, či dokonce ne-  jsme také otevřeli dveře těm, kteří žijí
                                   jsem dostala státní souhlas a  od 1.   věřícím. Ale pro dnešního člověka je   v hmotné nouzi, a jim rozdáváme po-
                                   11. 1981 sem nastoupila jako farář-  největší problém malá věrohodnost   travinovou pomoc. K  našemu spole-
                                   ka.                           církví. Nejen v  historické  minulosti,   čenství patří nejen lidé z  Brandýsa
                                     V  Brandýse nad  Labem-Staré   ale  občas  i  v  současnosti  je  při  círk-  nad Labem-Staré Boleslavi, ale také
      Můžete nejprve říci něco málo o so-  Boleslavi jsem tedy již 41 let.   vích patrný rozpor mezi tím, co káží   z několika vesnic přiléhajících k naše-
      bě? Odkud pocházíte, kde jste pro-  Málokterý duchovní svoji službu vy-  a co dělají. Ježíš a jeho myšlenky jsou   mu městu. Celkem máme 334 členů.
      žila dětství a kdy jste se stala farář-  konává tolik let na jednom místě. Za   stále aktuální. Ježíš pro dnešního člo-
      kou CČSH?                    tu dobu jsem se setkala s mnoha du-  věka není problém. Problémem jsme   Máme za sebou Velikonoce, nejdů-
      Jsem Ivana Peterková, farářka Církve   chovními různých církví, kteří v  na-  my, kteří se k němu hlásíme.  ležitější svátek celého křesťanského
      československé husitské v  Brandýse   šem městě působili. A  ráda vzpomí-               roku. Jak jste je prožili zde v bran-
      nad Labem-Staré Boleslavi. Narodila   nám na ekumenickou spolupráci s ni-  Vaším svatostánkem  v  Brandýse   dýském sboru?
      jsem se v Praze, ale od mých tří měsíců   mi. Za léta služby jsem pokřtila, odda-  nad Labem je kostel sv. Vavřince…   Velikonoce jsou nejdůležitějšími křes-
      jsme žili v Horních Počernicích, které   la a  na poslední cestě vyprovodila   Jak početný je nyní brandýský sbor   ťanskými svátky. A přece v mnoha li-
      v  té době patřily do okresu Praha-  stovky lidí, kteří mi byli svěřeni do   CČSH? A  jakým aktivitám (mimo   dech jsou prožívány jako svátky jara.
      východ. Zde jsem na hornopočernické   duchovní péče.       bohoslužby) se společně věnujete?   Velikonoce jsou ale pohyblivými svát-
      faře prožívala svoje dětství a zde jsem
      také absolvovala základní školu. Od   Jaké jsou hlavní pilíře CČSH a jak se
      dětství jsem inklinovala k  malým dě-  v nich odráží odkaz a učení Mistra
      tem, a to mě táhlo k tomu, abych tímto   Jana Husa? V čem se liší od pilířů
      směrem zaměřovala své snažení. Měla   katolické církve?
      jsem podporu rodičů. Ale tehdejší spo-  Přestože se naše církev orientuje pře-
      lečenská situace v tom viděla provoka-  devším na poselství Bible, k  jejím
      ci. Jak by mohlo farářské dítě vychová-  podstatným myšlenkám patří ty, které
      vat generaci, která bude žít v komunis-  zastával Mistr Jan Hus. Jeho myšlen-
      tické budoucnosti? A tak přede mnou   ky jsou pro nás podstatné stejně tak,
      stálo rozhodnutí, co dál. Při Husově   jako jeho životní orientace. Právě naše
      bohoslovecké fakultě fungovala tak-  orientace na Husa způsobila to, že
      zvaná přípravka na studium bohosloví,   římskokatolická  církev  dospěla  až
      a to proto, že děti věřících rodičů často   k tomu, že z kacíře, pro které byl Hus
      nedostaly možnost absolvovat gymná-  dlouhá staletí, se v současné době stá-
      zium jako přípravu na vysokou školu.   vá církevní reformátor. Myslím si, že
      Ale v mém případě byl ještě jeden pro-  za tuto změnu je církev římskokatolic-
      blém. Podmínkou přijetí do přípravky   ká vděčná i nám.
      byl věk 16 let, a  mně bylo tehdy 15.
      Zásluhou veřejné správy jsem dostala   V katolické církvi je kněžská služ-
      výjimku a závěrečnou zkoušku, rovna-  ba doménou mužů. V  CČSH
      jící se maturitě, jsem vykonala v 17 le-  (i evangelické církvi) se setkáváme
      tech. Už tehdy jsem žila v bohoslovec-  i s farářkami. Co mohou právě ženy
      ké koleji, kde jsem pobyla šest roků. Na   v této roli nabídnout více a lépe než
      duchovní Církve československé husit-  muži?
      ské jsem byla vysvěcena patriarchou   Naše církev patřila k těm, která jako
      ThDr. Miroslavem Novákem a profe-  první pověřila kněžskou službou v té-
      sorem Nového zákona ThDr. Zdeňkem   to zemi ženy. Dnes je to v našem spo-
      Sázavou 31. 10. 1981 v  Horních   lečenství asi půl na půl. Je nesnadné
      Počernicích.                 rozlišit, v  čem je žena nebo muž
                                   v kněžské službě lepší. Je podstatné,
      Vzpomínáte si na své úplné začátky   jak  rozumíme  současnému  člověku,
      v  roli farářky? Jak nesnadné či   jak jsme schopni při něm stát a doká-
      snadné to bylo?              zat se s ním solidarizovat v jeho život-
      Po vysvěcení se pražský biskup   ních těžkostech.
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35