Page 39 - Chytrý Zpravodaj - Brandýsko březen 2021
P. 39
39 | MĚSTSKÉ LISTY Církevní okénko BŘEZEN
odvěký boj se zlem Evangelický sbor v Brandýse nad Labem
(Horova 1885 - Vyšší Hrádek)
Ve středu 3. února jsme si v našem církevním sboru v Brandýse
připomenuli šestisté výročí masakru husitů německými havíři Bohoslužby každou neděli od 9.30 ve vytápěné modlitebně.
v Kutné Hoře. Příběh je dobře znám z učebnic dějepisu. V případě trvání nouzového stavu vysíláme bohoslužby online na
tomto linku: https://meet.jit.si/biblicka_v_brandyse, heslo je ctvrtek.
Kromě bohoslužeb se můžete online připojit (stejný link jako na
bohoslužby) k setkávání nad biblí (čtvrtky sudého týdne od 18.00).
V současnosti čteme Janovo evangelium.
Online probíhá i angličtina na faře a meditace v tichu s Ivanou
Adámkovou.
Zájemci o tato setkání mohou napsat na ivana.boleslav@gmail.com.
Kontakt na faráře Jiřího Kvapila je kvapiljiri@centrum.cz.
Husité, kteří se dobrovolně vzdali ka- Dnes je těžké domýšlet, co by se
tolickému vojsku věrnému Zikmundu stalo, kdyby husité vyčkali návratu
Lucemburskému v Chotěboři, byli svých spolubojovníků a bojovali s pře-
přes sliby a přísahy zaručující jim bez- silou katolického vojska. Stejně tak je
pečný odchod z obleženého města za- zbytečné ptát se, proč husité tehdy
jati. Někteří byli dokonce bezpro- vzdali obranu opevněného města.
středně upáleni ve venkovských sto- Snad aby ochránili měšťany před utr-
dolách. Zbytek pak odvlečen do Kutné pením obléhání a pomsty v případě
Hory, kde byli předáni německým ha- prohry? Protože věřili přísahám rytířů
vířům. Ti je ještě živé svrhli do opuště- vynesených ve jménu společně uctíva-
ných štol. Zavražděno bylo přibližně ného Boha? Protože měli strach?
700 bezbranných mužů, žen a dětí. Podstatné je, že všichni, kdo se ten-
Po porážce první křížové výpravy se krát vzdali, ať již z jakýchkoliv pohnu-
husitská vojska pokusila upevnit svo- tek, byli bez milosti pobiti. Tragické
je postavení i ve východočeských měs- vzdání se zlu pod zárukou slibu zá-
tech. Obsadila posádku Chotěboř, ale chrany života nás ostatně v našich dě-
po týdnech ležení začaly docházet po- jinách provázela i později
traviny, a tak se velká část vojska roz- (Mnichovská zrada 1938, Rozmetání
hodla vydat pro zásoby a nadále se ve pražského jara 1968).
městě nezdržovat, aby svým pobytem Po přečtení tragické chotěbořské
nebyla pro měšťany přítěží. Po odjez- zrady si můžeme položit otázku. Jak
du husitské posádky oblehla Chotěboř se ve chvílích strachu o život, o práci,
vojska příznivců Zikmunda o cokoli chováme v našich životech
Lucemburského a pod příslibem ušet- my? Držíme se pravdy, nebo raději
ření obyvatel i vojenské posádky zís- pro zachování klidu ustupujeme zlu?
kala bez boje jeho kapitulaci. Měšťané, Husité v Chotěboři zjistili, že s lidmi
kteří ještě včera vítali husitské bojov- rozhodnutými vraždit se nedá smlou-
níky jako své ochránce, po vstupu ka- vat. Obecně, zlu se nelze vzdát a dou-
tolíků do města zcela otočili a zajaté fat v jeho milost. Zlu se nesmí ustupo-
husity pomáhali odzbrojit a podíleli se vat ani se mu podbízet. Se zlem je
i na jejich vraždění. nutné za každou cenu, vždy a všude
K totální změně postoje postačily bojovat. Ať už se náš boj jeví jakkoliv
Chotěbořským dva měsíce a ozbroje- ztracen, ať jsme plni strachu a stojíme
ná armáda nepřítele v jejich městě. osamoceni proti celému světu nebo ať
Takových radikálních změn postojů jsou naše motivace pro přijetí porážky
můžeme v dějinách našich zemí vidět jakékoliv, zlo zůstane zlem a nesmíme
bezpočet. Máme však mezi nimi i ta- věřit, že z kapitulace před ním může
kové, kteří svůj postoj i před hrozbou vzejít cokoliv dobrého.
smrti nezměnili, nezradili a nesli ná- My křesťané víme, že zlo nemá ab-
sledky svého rozhodnutí. Šest let před solutní moc. Víme, že bylo poraženo
chotěbořskými dokázal nezměnit ná- a zmrtvýchvstáním Krista prohrálo.
zor M. Jan Hus, o rok později jeho Zlo je živeno jen naším strachem
přítel M. Jeroným Pražský. a strach často samotou. Ale Kristus
Příběh krutosti z naší české historie vstal z mrtvých a bude tu s námi podle
může pro nás mít ale překvapivě aktu- svého slibu až do konce všech časů. Je
ální poselství. Husitská historie je již tu, mezi námi. Právě teď a právě tady
od Bílé hory na našem území desinter- a dává nám sílu nepodléhat strachu
pretována. Ale i tehdy žili na tomto a samotě. To bylo řečeno 3. února
území lidé jako my - muži, ženy, děti. 2021 ve sboru Církve československé
I oni tehdy, jako my dnes, byli stavěni husitské v Brandýse při 600. výročí
před životní rozhodnutí, měli stejné připomenutí památky smrti stovek
emoce, žili v naději i se stejným stra- mužů, žen a dětí.
chem. Mgr. Pavel Fogl