Page 39 - Chytrý Zpravodaj - Brandýsko březen 2021
P. 39

39  |  MĚSTSKÉ LISTY                            Církevní okénko                                             BŘEZEN
      odvěký boj se zlem                                          Evangelický sbor v Brandýse nad Labem

                                                                              (Horova 1885 - Vyšší Hrádek)
      Ve středu 3. února jsme si v našem církevním sboru v Brandýse
      připomenuli šestisté výročí masakru husitů německými havíři    Bohoslužby každou neděli od 9.30 ve vytápěné modlitebně.
      v Kutné Hoře. Příběh je dobře znám z učebnic dějepisu.       V případě trvání nouzového stavu vysíláme bohoslužby online na
                                                                   tomto linku: https://meet.jit.si/biblicka_v_brandyse, heslo je ctvrtek.
                                                                    Kromě bohoslužeb se můžete online připojit (stejný link jako na
                                                                   bohoslužby) k setkávání nad biblí (čtvrtky sudého týdne od 18.00).
                                                                             V současnosti čteme Janovo evangelium.
                                                                    Online probíhá i angličtina na faře a meditace v tichu s Ivanou
                                                                                        Adámkovou.
                                                                  Zájemci o tato setkání mohou napsat na ivana.boleslav@gmail.com.
                                                                       Kontakt na faráře Jiřího Kvapila je kvapiljiri@centrum.cz.





      Husité, kteří se dobrovolně vzdali ka-  Dnes  je  těžké  domýšlet,  co  by  se
      tolickému vojsku věrnému Zikmundu   stalo,  kdyby  husité  vyčkali  návratu
      Lucemburskému  v  Chotěboři,  byli   svých spolubojovníků a bojovali s pře-
      přes sliby a přísahy zaručující jim bez-  silou katolického vojska. Stejně tak je
      pečný odchod z obleženého města za-  zbytečné  ptát  se,  proč  husité  tehdy
      jati.  Někteří  byli  dokonce  bezpro-  vzdali  obranu  opevněného  města.
      středně  upáleni  ve  venkovských  sto-  Snad aby ochránili měšťany před utr-
      dolách. Zbytek pak odvlečen do Kutné   pením  obléhání  a  pomsty  v  případě
      Hory, kde byli předáni německým ha-  prohry? Protože věřili přísahám rytířů
      vířům. Ti je ještě živé svrhli do opuště-  vynesených ve jménu společně uctíva-
      ných  štol.  Zavražděno  bylo  přibližně   ného  Boha?  Protože  měli  strach?
      700 bezbranných mužů, žen a dětí.  Podstatné  je,  že  všichni,  kdo  se  ten-
        Po porážce první křížové výpravy se   krát vzdali, ať již z jakýchkoliv pohnu-
      husitská vojska pokusila upevnit svo-  tek,  byli  bez  milosti  pobiti.  Tragické
      je postavení i ve východočeských měs-  vzdání  se  zlu  pod  zárukou  slibu  zá-
      tech. Obsadila posádku Chotěboř, ale   chrany života nás ostatně v našich dě-
      po týdnech ležení začaly docházet po-  jinách   provázela   i   později
      traviny, a tak se velká část vojska roz-  (Mnichovská zrada 1938, Rozmetání
      hodla vydat pro zásoby a nadále se ve   pražského jara 1968).
      městě nezdržovat, aby svým pobytem   Po  přečtení  tragické  chotěbořské
      nebyla pro měšťany přítěží. Po odjez-  zrady  si  můžeme  položit  otázku.  Jak
      du husitské posádky oblehla Chotěboř   se ve chvílích strachu o život, o práci,
      vojska   příznivců   Zikmunda   o  cokoli  chováme  v  našich  životech
      Lucemburského a pod příslibem ušet-  my?  Držíme  se  pravdy,  nebo  raději
      ření obyvatel i vojenské posádky zís-  pro zachování klidu ustupujeme zlu?
      kala bez boje jeho kapitulaci. Měšťané,   Husité v Chotěboři zjistili, že s lidmi
      kteří ještě včera vítali husitské bojov-  rozhodnutými vraždit se nedá smlou-
      níky jako své ochránce, po vstupu ka-  vat. Obecně, zlu se nelze vzdát a dou-
      tolíků do města zcela otočili a zajaté   fat v jeho milost. Zlu se nesmí ustupo-
      husity pomáhali odzbrojit a podíleli se   vat  ani  se  mu  podbízet.  Se  zlem  je
      i na jejich vraždění.        nutné  za  každou  cenu,  vždy  a  všude
        K  totální  změně  postoje  postačily   bojovat. Ať už se náš boj jeví jakkoliv
      Chotěbořským dva měsíce a ozbroje-  ztracen, ať jsme plni strachu a stojíme
      ná  armáda  nepřítele  v  jejich  městě.   osamoceni proti celému světu nebo ať
      Takových  radikálních  změn  postojů   jsou naše motivace pro přijetí porážky
      můžeme v dějinách našich zemí vidět   jakékoliv, zlo zůstane zlem a nesmíme
      bezpočet. Máme však mezi nimi i ta-  věřit, že z kapitulace před ním může
      kové, kteří svůj postoj i před hrozbou   vzejít cokoliv dobrého.
      smrti nezměnili, nezradili a nesli ná-  My křesťané víme, že zlo nemá ab-
      sledky svého rozhodnutí. Šest let před   solutní moc. Víme, že bylo poraženo
      chotěbořskými dokázal nezměnit ná-  a  zmrtvýchvstáním  Krista  prohrálo.
      zor  M.  Jan  Hus,  o  rok  později  jeho   Zlo  je  živeno  jen  naším  strachem
      přítel M. Jeroným Pražský.   a  strach  často  samotou.  Ale  Kristus
        Příběh krutosti z naší české historie   vstal z mrtvých a bude tu s námi podle
      může pro nás mít ale překvapivě aktu-  svého slibu až do konce všech časů. Je
      ální poselství. Husitská historie je již   tu, mezi námi. Právě teď a právě tady
      od Bílé hory na našem území desinter-  a  dává  nám  sílu  nepodléhat  strachu
      pretována.  Ale  i  tehdy  žili  na  tomto   a  samotě.  To  bylo  řečeno  3.  února
      území lidé jako my - muži, ženy, děti.   2021 ve sboru Církve československé
      I oni tehdy, jako my dnes, byli stavěni   husitské  v  Brandýse  při  600.  výročí
      před  životní  rozhodnutí,  měli  stejné   připomenutí  památky  smrti  stovek
      emoce, žili v naději i se stejným stra-  mužů, žen a dětí.
      chem.                                        Mgr. Pavel Fogl
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44