Page 4 - na prokliky
P. 4
RADNICE RADNICE
4 5
Máme výsledky z veřejného výzkumu na téma v roztříštěném stavu bez uceleného kon-
nové vizuální komunikace města. Chcete je ceptu, pak to má neblahý vliv na to, jak
člověk tyto informace vnímá, jakým způ-
slyšet? sobem se k němu tyto informace dostávají
a jestli vůbec. Pak lidé mohou mít dojem,
že město s nimi nekomunikuje dostateč-
Průzkum s širokou veřejností provedla v květnu a červnu tohoto roku výzkumnice Dominika Potužáková ně transparentně. Protože třeba nějaké
s kolegyněmi. Potvrdilo se, že občané mají jasno v barvách, které město používá, a také to, jak silně je u nich informace zapadly, či šly na veřejnost ka-
zakořeněná hvězda ze znaku města. Vyjádřili se ke stylu komunikačních toků, kde jim informace chybí i kde naopak nálem, který si lidé neosvojili za svůj nebo
přetékají a jsou nesrozumitelné. vůbec nepoužívají.
Cítí občané žlutou a modrou barvu
Město potřebuje jednotnou vizuál- jako svou domácí nebo to vidí jinak? Kte-
ní identitu a komunikaci směrem k ve- ré barvy průzkumem rezonovaly? A co
řejnosti nejen za účelem připravenosti vztah ke znaku města se šternberskou
na budoucí digitalizaci města, ale také hvězdou versus současné logo?
protože se domnívá, že vizuální identita Ano, Benešáci jsou hrdí jak na svo-
a komunikační strategie jsou nyní roz- ji šternberskou hvězdu, kterou považují
tříštěné, zmatečné a nezažité jak obyva- za velmi vážený znak města s dlouhole-
teli, tak správou města. tou historií, tak i na to, že žlutá a modrá
Cílem výzkumu s veřejností bylo: barva se pojí s jejich městem. Někteří do- Obr. Hlavní výhody města Benešov identifikované a zvizualizované z dotazníku ši-
1. Prozkoumat obecné vnímání města konce zmiňovali, že pokaždé když někde roké veřejnosti. Nejvíce lidé zmiňovali, že je vše blízko a dostupné – jak Praha a krásná
Benešov jeho obyvateli a návštěvní- ve světě vidí žlutou či modrou barvu ane- příroda, tak i občanské zázemí.
ky. bo osmicípou hvězdu, připomene jim to
2. Zjistit asociace obyvatel a návštěv- Benešov. Tento znak je tedy velice „zarytý“ S výstupem z veřejného průzkumu v benešovské dopravě. V rámci rady měs-
níků s jednotlivými prvky vizuální v srdcích Benešáků. se mohou občané také seznámit na ta jsme si již potvrdili, že budou zahájeny
identity (barvy, znaky, významné Výstup průzkumu měl především Veřejném fóru města Benešov, které práce na tvorbě nové rozvojové koncepce
události a osobnosti, historie, loka- sloužit jako podklad pro tvorbu nové se koná 11. října od 17.30 hod. v KD města a také na tvorbě nového územního
lity apod.). identity města, pracovala jsi však s výstu- Karlov. Přijměte srdečné pozvání. plánu. A kvalitní veřejný prostor? Beru to
3. Vysledovat, jak je současná komuni- py i na poli komunikace. Kde jsou devízy jako jasný podnět, abychom přišli s kon-
kační strategie města vnímána oby- a na čem se dá stavět? A jak vnímají výstup výzkumu radní krétním řešením. Abychom nový vytvořili.
vateli a návštěvníky. Myslím, že by obyvatelé velmi uvítali, Jana Čechová a místostarosta Benešova Dovolím si ještě zmínit, že jsou oblasti,
Tento ojedinělý průzkum měl kom- když by k nim vedení města promlouvalo Zdeněk Zahradníček? kde je už nyní vidět pokrok. Mezi ně patří
plexně představit náladu občanů soutěží- více transparentněji a v moderním stylu. Jana Čechová například zlepšení péče o městskou zeleň
cím grafikům. Šlo o naladění na stejnou Aby využilo nejrůznějších komunikačních Z hlediska potřeb z průzkumu nejčas- nebo nové možnosti sportovně relaxační-
vlnu. Jedině ten, kdo dobře pochopí, co kampaní skrz různá média a o svých zá- těji zaznívá, že lidem v Benešově chybí ho vyžití na Sladovce.
město pro jeho obyvatele znamená, doká- Obr. Vybraná loga jiných měst jako součást jejich vizuálních identit, ke kterým se měrech, cílech, plánech a budoucím roz- kvalitní veřejný prostor, postrádají rozvo- Zdeněk Zahradníček
že zpracovat identitu k oboustranné spo- mimo jiné také vyjadřovali účastníci participačního workshopu. voji více informovalo. Pak by si u svých jovou koncepci města a v neposlední řadě Výstupy vycházející z průzkumu jsou
kojenosti. Právě průzkum a jeho výstup občanů našlo přízeň a větší podporu v bu- zmiňují problémy v dopravě. To jsou věci, pro mne zajímavé. Jsou tam prvky, v nichž
potvrdil také myšlenky pracovního týmu, Potvrzuje to, že občané mají o partici- Z výstupů z výzkumu bohužel vzešlo, dování klidného, byť živého maloměsta pl- které jsou opravdu hodně důležité. V sou- máme na město a život v něm stejný po-
který podklady pro grafickou soutěž, kte- paci zájem? že komunikace vcelku je vnímána spíše ného kvalitních podniků a společenských časné době finalizujeme generel dopravy, hled, jsou tam však i oblasti, které jsme
rou si pod „svá bedra“ vzala renomovaná Ano, naprosto. Myslím, že se po tomto nesourodě, roztříštěně a bez jakéhokoliv akcí podporující komunitu. který by měl přispět k řešení problémů dosud nevnímali jako nutné k řešení.
společnost Czechdesign, zpracovával. výzkumu cítí tak, že konečně někdo měl celistvého konceptu. Toto se ale bohu- Jana Čechová
Veřejný průzkum se uskutečnil po- zájem jim naslouchat a že se mohou podí- žel propisuje např. i do níže zmiňované Především jsem ráda, že se lidé do
mocí získaného dotačního titulu „Au- let na utváření a rozvoji jejich města. transparentnosti komunikace. Pokud průzkumu zapojili. Počet těch, kteří byli
tomatizace služeb MěÚ Benešov“, reg. Vyšlo z průzkumu i nečekané pozitiv- jsou totiž jakékoliv informace podávány ochotni se vyjádřit, byl na poměry Benešo-
č. CZ.03.4.74/0.0/0.0/19_109/0016721. ní překvapení a v čem je Benešov dle re- va mimořádný. Díky tomu máme poměr-
Dominiko, popiš nám, jak se ti s Bene- spondentů originální? ně detailní zpětnou vazbu, jak Benešáci
šáky pracovalo? Čekala jsi takový aktivní Myslím, že jako největší pozitiva oby- vnímají svoje město, jaké jsou jejich před-
zájem? vatelé shledávají to, že město je tak ako- stavy i jak hodnotí současnou komunikaci
Byla jsem velmi mile překvapená, jak rát malé s dobrou občanskou vybavenos- úřadu. Ne všechny reakce byly pozitivní
aktivně se obyvatelé Benešova zapojili tí a kde si všude dojdou pěšky. Dále jsou a to je dobře. Jsou to důležité indicie, aby-
do průzkumu. Zjistila jsem, že takovýto Benešáci velmi hrdí na okolní přírodu, chom se zaměřili na problémy, které lidi
průzkum veřejnosti se zde nikdy neudál kterou shledávají krásnou a unikátní pálí.
a bylo to cítit i z nálady a akčnosti do- a také víceméně hned dostupnou z města. Město Benešov i jeho pracovní tým
tazovaných. Nejen, že většina spontánně A v neposlední řadě lokace města. Bene- velmi stály o to, aby vizuální identita byla
a s velkým zájmem odpovídala téměř na šov je pořád blízko hlavního města Prahy, všeobecně přijímána, a proto podklady
všechny otevřené otázky v dotazníku, ale ale zároveň je odtud velmi dobré spojení vychází právě z tohoto průzkumu s veřej-
i výzkumné plakáty v ulicích Benešova se na jih, a tedy i do zahraničí, jakožto i na ností. Grafici s tímto výstupem z průzku-
plnily rychlým tempem. Cítím z obyvatel východ a Moravu. mu pracovali. Měli jej od počátku tvorby
Benešova silnou potřebu se vyjádřit, říct Jak vnímají občané města současný svých návrhů pro Benešov plně k dispozi-
svůj názor a podílet se na zlepšování žití stav výstupů z radnice a jeho organizací, ci. Mohli tak lépe pochopit vás, Benešáky.
v tomto městě. když se na to díváme z grafického úhlu? Takto zásadní změnu je třeba svěřit
do rukou odborníků. Odborná porota
Foto: Použití projektivních metod na ve složení Kateřina Přidalová (teoretička
participačním workshopu pomohlo poro- designu), Roman Černohous (grafický
zumět tomu, jak může být město vnímáno designér, typograf) a Miroslav Roubí-
svými obyvateli. Obr. Použití projektivních metod na participačním workshopu pomohlo porozu- ček (grafický designér ze studia Colmo),
mět tomu, jak může být město vnímáno svými obyvateli. měla převahu. K výběru byli s poradním