Page 4 - na prokliky
P. 4

RADNICE                                                                                                                RADNICE
                                                                                                               4                                                                                                                      5


       Máme výsledky z veřejného výzkumu na téma                                                                              v roztříštěném stavu bez uceleného kon-

       nové vizuální komunikace města. Chcete je                                                                              ceptu, pak to má neblahý vliv na to, jak
                                                                                                                              člověk tyto informace vnímá, jakým způ-
       slyšet?                                                                                                                sobem se k němu tyto informace dostávají
                                                                                                                              a jestli vůbec. Pak lidé mohou mít dojem,
                                                                                                                              že město s nimi nekomunikuje dostateč-
       Průzkum  s  širokou  veřejností  provedla  v  květnu  a  červnu  tohoto  roku  výzkumnice  Dominika  Potužáková        ně  transparentně.  Protože  třeba  nějaké
       s kolegyněmi. Potvrdilo se, že občané mají jasno v barvách, které město používá, a také to, jak silně je u nich        informace zapadly, či šly na veřejnost ka-
       zakořeněná hvězda ze znaku města. Vyjádřili se ke stylu komunikačních toků, kde jim informace chybí i kde naopak       nálem, který si lidé neosvojili za svůj nebo
       přetékají a jsou nesrozumitelné.                                                                                       vůbec nepoužívají.
                                                                                                                                Cítí  občané  žlutou  a  modrou  barvu
         Město  potřebuje  jednotnou  vizuál-                                                                                 jako svou domácí nebo to vidí jinak? Kte-
       ní  identitu a  komunikaci směrem  k ve-                                                                               ré  barvy  průzkumem  rezonovaly?  A  co
       řejnosti  nejen  za  účelem  připravenosti                                                                             vztah  ke  znaku  města  se  šternberskou
       na  budoucí  digitalizaci  města,  ale  také                                                                           hvězdou versus současné logo?
       protože se domnívá, že vizuální identita                                                                                 Ano,  Benešáci  jsou  hrdí  jak  na  svo-
       a  komunikační  strategie  jsou  nyní  roz-                                                                            ji  šternberskou  hvězdu,  kterou  považují
       tříštěné, zmatečné a nezažité jak obyva-                                                                               za  velmi  vážený  znak  města  s  dlouhole-
       teli, tak správou města.                                                                                               tou historií, tak i na to, že žlutá a modrá
         Cílem výzkumu s veřejností bylo:                                                                                     barva se pojí s jejich městem. Někteří do-  Obr. Hlavní výhody města Benešov identifikované a zvizualizované z dotazníku ši-
        1.  Prozkoumat obecné vnímání města                                                                                   konce zmiňovali, že pokaždé když někde  roké veřejnosti. Nejvíce lidé zmiňovali, že je vše blízko a dostupné – jak Praha a krásná
           Benešov jeho obyvateli a návštěvní-                                                                                ve světě vidí žlutou či modrou barvu ane- příroda, tak i občanské zázemí.
           ky.                                                                                                                bo  osmicípou  hvězdu,  připomene  jim  to
        2.  Zjistit  asociace  obyvatel  a  návštěv-                                                                          Benešov. Tento znak je tedy velice „zarytý“   S výstupem z veřejného průzkumu  v benešovské dopravě. V rámci rady měs-
           níků  s  jednotlivými  prvky  vizuální                                                                             v srdcích Benešáků.                 se  mohou  občané  také  seznámit  na  ta jsme si již potvrdili, že budou zahájeny
           identity  (barvy,  znaky,  významné                                                                                  Výstup  průzkumu  měl  především  Veřejném  fóru  města  Benešov,  které  práce na tvorbě nové rozvojové koncepce
           události a osobnosti, historie, loka-                                                                              sloužit  jako  podklad  pro  tvorbu  nové  se  koná  11.  října  od  17.30  hod. v  KD  města a také na tvorbě nového územního
           lity apod.).                                                                                                       identity města, pracovala jsi však s výstu- Karlov. Přijměte srdečné pozvání.  plánu. A kvalitní veřejný prostor? Beru to
        3.  Vysledovat, jak je současná komuni-                                                                               py i na poli komunikace. Kde jsou devízy                                jako jasný podnět, abychom přišli s kon-
           kační strategie města vnímána oby-                                                                                 a na čem se dá stavět?                A  jak  vnímají  výstup  výzkumu  radní  krétním řešením. Abychom nový vytvořili.
           vateli a návštěvníky.                                                                                                Myslím,  že  by  obyvatelé  velmi  uvítali,  Jana  Čechová  a  místostarosta  Benešova  Dovolím  si  ještě  zmínit,  že  jsou  oblasti,
         Tento  ojedinělý  průzkum  měl  kom-                                                                                 když by k nim vedení města promlouvalo  Zdeněk Zahradníček?             kde je už nyní vidět pokrok. Mezi ně patří
       plexně představit náladu občanů soutěží-                                                                               více transparentněji a v moderním stylu.   Jana Čechová                 například zlepšení péče o městskou zeleň
       cím grafikům. Šlo o naladění na stejnou                                                                                Aby využilo nejrůznějších komunikačních   Z hlediska potřeb z průzkumu nejčas- nebo nové možnosti sportovně relaxační-
       vlnu. Jedině ten, kdo dobře pochopí, co                                                                                kampaní skrz různá média a o svých zá- těji  zaznívá,  že  lidem  v  Benešově  chybí  ho vyžití na Sladovce.
       město pro jeho obyvatele znamená, doká-  Obr. Vybraná loga jiných měst jako součást jejich vizuálních identit, ke kterým se   měrech, cílech, plánech a budoucím roz- kvalitní veřejný prostor, postrádají rozvo-  Zdeněk Zahradníček
       že zpracovat identitu k oboustranné spo- mimo jiné také vyjadřovali účastníci participačního workshopu.                voji  více  informovalo.  Pak  by  si  u  svých  jovou koncepci města a v neposlední řadě    Výstupy vycházející z průzkumu jsou
       kojenosti.  Právě průzkum a  jeho výstup                                                                               občanů našlo přízeň a větší podporu v bu- zmiňují problémy v dopravě. To jsou věci,  pro mne zajímavé. Jsou tam prvky, v nichž
       potvrdil také myšlenky pracovního týmu,   Potvrzuje to, že občané mají o partici-  Z  výstupů  z  výzkumu  bohužel  vzešlo,   dování klidného, byť živého maloměsta pl- které jsou opravdu hodně důležité. V sou- máme na město a život v něm stejný po-
       který podklady pro grafickou soutěž, kte- paci zájem?                   že  komunikace  vcelku  je  vnímána  spíše     ného kvalitních podniků a společenských  časné době finalizujeme generel dopravy,  hled, jsou  tam však i oblasti, které jsme
       rou si pod „svá bedra“ vzala renomovaná   Ano, naprosto. Myslím, že se po tomto  nesourodě,  roztříštěně  a  bez  jakéhokoliv   akcí podporující komunitu.   který  by  měl  přispět  k  řešení  problémů  dosud nevnímali jako nutné k řešení.
       společnost Czechdesign, zpracovával.   výzkumu cítí tak, že konečně někdo měl  celistvého  konceptu.  Toto  se  ale  bohu-                                                                        Jana Čechová
         Veřejný průzkum se uskutečnil po- zájem jim naslouchat a že se mohou podí- žel  propisuje  např.  i  do  níže  zmiňované                                                                        Především  jsem  ráda,  že  se  lidé  do
       mocí získaného dotačního titulu „Au- let na utváření a rozvoji jejich města.   transparentnosti  komunikace.  Pokud                                                                            průzkumu  zapojili.  Počet  těch,  kteří  byli
       tomatizace služeb MěÚ Benešov“, reg.   Vyšlo z průzkumu i nečekané pozitiv- jsou  totiž  jakékoliv  informace  podávány                                                                        ochotni se vyjádřit, byl na poměry Benešo-
       č. CZ.03.4.74/0.0/0.0/19_109/0016721.   ní překvapení a v čem je Benešov dle re-                                                                                                               va mimořádný. Díky tomu máme poměr-
         Dominiko, popiš nám, jak se ti s Bene- spondentů originální?                                                                                                                                 ně  detailní  zpětnou  vazbu,  jak  Benešáci
       šáky pracovalo? Čekala jsi takový aktivní   Myslím, že jako největší pozitiva oby-                                                                                                             vnímají svoje město, jaké jsou jejich před-
       zájem?                              vatelé shledávají to, že město je tak ako-                                                                                                                 stavy i jak hodnotí současnou komunikaci
         Byla  jsem  velmi  mile  překvapená,  jak  rát malé s dobrou občanskou vybavenos-                                                                                                            úřadu.  Ne  všechny  reakce  byly  pozitivní
       aktivně  se  obyvatelé  Benešova  zapojili  tí a kde si všude dojdou pěšky. Dále jsou                                                                                                          a to je dobře. Jsou to důležité indicie, aby-
       do  průzkumu.  Zjistila  jsem,  že  takovýto  Benešáci  velmi  hrdí  na  okolní  přírodu,                                                                                                      chom se zaměřili na problémy, které lidi
       průzkum  veřejnosti  se  zde  nikdy  neudál  kterou  shledávají  krásnou  a  unikátní                                                                                                          pálí.
       a  bylo  to  cítit  i  z  nálady  a  akčnosti  do- a také víceméně hned dostupnou z města.                                                                                                        Město  Benešov  i  jeho  pracovní  tým
       tazovaných. Nejen, že většina spontánně  A v neposlední řadě lokace města. Bene-                                                                                                               velmi stály o to, aby vizuální identita byla
       a s velkým zájmem odpovídala téměř na  šov je pořád blízko hlavního města Prahy,                                                                                                               všeobecně  přijímána,  a  proto  podklady
       všechny otevřené otázky v dotazníku, ale  ale zároveň je odtud velmi dobré spojení                                                                                                             vychází právě z tohoto průzkumu s veřej-
       i výzkumné plakáty v ulicích Benešova se  na jih, a tedy i do zahraničí, jakožto i na                                                                                                          ností. Grafici s tímto výstupem z průzku-
       plnily rychlým tempem. Cítím z obyvatel  východ a Moravu.                                                                                                                                      mu pracovali. Měli jej od počátku tvorby
       Benešova silnou potřebu se vyjádřit, říct   Jak  vnímají  občané  města  současný                                                                                                              svých návrhů pro Benešov plně k dispozi-
       svůj názor a podílet se na zlepšování žití  stav výstupů z radnice a jeho organizací,                                                                                                          ci. Mohli tak lépe pochopit vás, Benešáky.
       v tomto městě.                      když se na to díváme z grafického úhlu?                                                                                                                       Takto  zásadní  změnu  je  třeba  svěřit
                                                                                                                                                                                                      do  rukou  odborníků.  Odborná  porota
                                                                                  Foto:  Použití  projektivních  metod  na                                                                            ve složení Kateřina Přidalová (teoretička
                                                                               participačním workshopu pomohlo poro-                                                                                  designu),  Roman  Černohous  (grafický
                                                                               zumět tomu, jak může být město vnímáno                                                                                 designér,  typograf)  a  Miroslav  Roubí-
                                                                               svými obyvateli.                                 Obr. Použití projektivních metod na participačním workshopu pomohlo porozu-  ček (grafický designér ze studia Colmo),
                                                                                                                              mět tomu, jak může být město vnímáno svými obyvateli.                   měla převahu. K výběru byli s poradním
   1   2   3   4   5   6   7   8   9