Page 34 - Chytrý zpravodaj - Benešov 03 2022
P. 34
KULTURA KULTURA
34 35
..........................................................................................................................................................................INZERCE
Salon umělců Benešovska
Salon umělců Benešovska navazuje na tradiční model regionálních výtvarných přehlídek, který zároveň rozšiřuje,
aby nebyl pouhým recyklováním minulosti, ale aby obstál i v současném světě. Prostřednictvím vypsaného „open
call” se přihlásilo šedesát umělců, na výstavě jsou k vidění práce dvaceti devíti z nich.
Celkově je vystaveno více než padesát
děl a výtvarných souborů, které předsta-
vují širokou škálu výtvarných technik,
forem designu i nových médií a ukazuje
i hraniční polohy jednotlivých umělec-
kých a výtvarných přístupů. Každý divák
může sám objevit, zda ho více osloví abs-
traktní tvorba Vladimíra Albrechta, po-
hádkové kresby Anny Kamarýtové nebo
videa od Marie Pacltové.
Pestrost výstavy je i ve vztahu, který
mají jednotliví umělci k regionu roz-
kládajícímu se mezi Sázavou, Vltavou a
Blaníkem. Pro někoho je samotný kraj
zdrojem inspirace, pro jiné místo nostal-
gických vzpomínek či oblast, ve které se
rozhodli žít a aktivně se zapojit do jeho
proměny – například skrze architekto-
nické projekty v okolí.
Díla na výstavu byla vybírána tak, aby
co nejlépe reprezentovala tvorbu jed-
notlivých autorů. Při celkovém pohledu
na výstavu lze nalézt společná témata a
divák může zkoumat, jakým způsobem
se u jednotlivých autorů proměňuje je-
jich zpracování. Skvělým příkladem je
proměnlivost krajiny u jednotlivých au-
torů. V obrazech od Stanislava Přího-
dy či dronové fotografii Jakuba Ladýře který ji ve svých fotografických kolážích Obr.: Karolína Šrámková
se objevují konkrétní místa, která jsou dekonstruuje a hledá skrze ní i možnosti No. 82, 2021
místním důvěrně známá. Oproti tomu v analogové fotografie v současném umění. akryl na plátně, 100 cm x 120 cm
dílech Kateřiny Smetanové se krajina Podobně se dá dívat i na proměnu fi-
proměňuje jen v barevné skvrny zachycu- gury. Na obrazech hlavně mladší genera- nou malbou. Lucie Vacková ve svých ob-
jící její pohyb a neuchopitelnost. Krajinu ce se objevuje lidská postava či její tvář v razech žen často propojuje módu a esteti-
ve svém díle zkoumá i Václav Kopecký, realistickém ztvárnění. Adam Řeháček ku padesátých a šedesátých let s jemnou
figuru umisťuje do prostředí, které pro- pastelovou barevností.
Obr.: Jan Dvořák pojuje reálné prvky s historickými a lite- Na výstavě se nacházejí i solitéři, je-
Vesnická kompozice, 2020 rárními odkazy. Pavel Sequens oproti jichž tvorba je nejen v regionálním kon-
olej, plátno, 70 cm x 100 cm tomu realistickou tvář nabourává samot- textu ojedinělá. Vladimír Vondrejs se
věnuje již dlouhou dobu tvorbě tense-
gritů: objektů, které si udržují celistvost
díky vyvážení vnitřního napětí. Oldřich
Sládek se prosazuje hned v několika
uměleckých oblastech, zde se prezentuje
svou kolekcí medailí pro hokejové šam-
pionáty v Ostravě a kolekcí autorských
šperků.
Salon není jen příležitostí pro bene-
šovské umělce, profesionální či amatér-
ské, k prezentaci svých děl. Je to i pří-
ležitost k navazování vztahů, budování
umělecké a výtvarné komunity a také
prostor pro zpětnou vazbu, která je pro
jakýkoli umělecký vývoj zásadní – ať už
přichází od diváků, či kolegů-.
Salon výtvarníků Benešovska 2022
24. 2. – 24. 4. 2022
Muzeum umění a designu Benešov
Barbora Pavliš, kurátorka výstavy