Page 17 - Chytrý zpravodaj - Benátky nad Jizerou 04/2025
P. 17
ZPRAVODAJSTVÍ
nacistů, za všechny jmenujme vrchního velitele Luftwaffe a Hit- poděkovala hrdinům, o kterých se to ví, ale i těm, jejichž činy nikdy
lerova blízkého spolupracovníka Hermanna Göringa, nebo měly nebyly zdokumentovány, za odvahu při záchraně uměleckých děl.
najít místo v připravované umělecké galerii Třetí říše v tzv. Führer- Všem minulým, současným i budoucím.
museu, které mělo být součástí Evropského kulturního komplexu Za prvních květnových dnů roku 1945 byl i v Benátkách nalezen a vzá-
po velkolepé přestavbě Hitlerova milovaného Linze (Rakousko) pětí ztracen záhadný kufr, jehož obsah nebyl v této době ničím překva-
po skončení války. pujícím či snad šokujícím vzhledem k událostem – obsahoval bankovky
Zajímavostí je, že nacisté – stejně jako kterékoliv jiné diktátorské reži- naše (tedy do 8. května 1945 protektorátní koruny, poté byla měna opět
my – rozeznávali i tzv. umění „degenerované“. V červenci roku 1937 byla obnovena na československou korunu), německé a polské. Obsahem
v Mnichově otevřena výstava „zvrhlého umění“, která obsahovala 650 kufru byly také šperky a zlaté mince. Na tehdejší dobu doslova poklad,
maleb, kreseb, soch, tisků a knih od 71 umělců. Po celém Německu bylo který byl uložen do Sladovny, jakéhosi tehdejšího depozitáře podobně
předtím zabaveno přes 16 000 děl, která nevyhovovala především ide- zabavených cenných předmětů. Ovšem druhý den byl poklad ztracen
ologicky. Lidová tvorba, odmítající veškerou netradiční estetiku, zdů- či uloupen, jehož vypátrání bylo i přes vyšetřování Sboru národní bez-
razňující germánskou tradici a sílu ve spojení s krví a zemí mohla jen pečnosti bezvýsledné.
těžko najít společnou řeč s myšlenkami kubismu, expresionismu nebo Válečná období byla likvidační
dadaismu. Díla, která se ocitla na černé listině, byla následně uložena také pro zvony, jenž se stávaly jis-
do skladišť, zničena nebo prodána do zahraničí. Za prodej nacistické tými oběťmi války pro její účely
Německo dostávalo valuty, které obohacovaly jeho státní pokladnu, a nevyhnuly se tomu ani ty bená-
na druhou stranu to byl asi jediný způsob, jak uchránit tehdejší skvosty tecké z kostela Narození Panny
pro současnou generaci. Marie – jde konkrétně o zvon sv.
Vezmeme-li v úvahu nacistickým Německem okupované země Vojtěcha, jehož datace sahá
(mimo Československo), citelně byla zasažena především Fran- do roku 1711. Za první světové vál-
cie, kde jen z pařížského Louvru nacisté odvezli tisíce obrazů ky roku 1916 byl zrekvírován
a soch. Nejcennější díla včetně obrazu Mony Lisy vedení muzea a na své původní místo se již ne-
naštěstí stihlo ukrýt. Okradena byla i jedna z tehdejších nejbo- vrátil. Není zdaleka jediným zvo-
hatších rodin – Rothschildové. Této kosmopolitní židovské rodi- nem se stejným osudem.
ně (Francie, Rakousko) byly odcizeny obrovské umělecké sbírky Aby náš článek nekončil příliš
soch, knih a obrazů. Nájezdu kořistníků se neubránila ani pet- smutně, dovolíme si ho odlehčit
rohradská Ermitáž. Tu nařídil vyplenit sám Adolf Hitler při 900 malým příspěvkem – originálním
dní dlouhém obklíčení tehdejšího Leningradu (dnes Petrohrad). dílem, které zanechali sovětští vo-
Za oběť padl i Kateřinský palác v Carském Selu poblíž Petro- jáci v květnu roku 1945 v Benát-
hradu. Odtud byla odvezena Jantarová komnata, která je po- kách nad Jizerou. Tato karikatura
važována za „osmý div světa“. Ta byla od roku 1942 vystavena Adolfa Hitlera vyjadřuje myšlenku,
na zámku v německém Königsbergu (dnes ruský Kaliningrad), Karikatura Adolfa Hitlera že nacismus je potřeba vymýtit až
aby byla od konce války považována za nezvěstnou. Podle ne- do kořene. Tento obraz byl později
podložených spekulací byla buď zničena, nebo ukryta v dosud darován našemu muzeu i s malým příběhem, bez nichž se sbírkové
neobjevených podzemních bunkrech. Tento krátký, ale zdaleka předměty víceméně neobejdou a tím navyšují jejich kulturní a vý-
nekompletní, seznam zakončíme v muzeích Athén a Říma, od- povědní hodnotu.
kud byly odvezeny vzácné sochy, mozaiky a artefakty antického Jana Náhlovská
Řecka a Říma. Některé z nich se později našly po válce v němec-
kých soukromých sbírkách.
Na území Protektorátu Čechy a Morava se hlavním cílem hledačů umě-
leckých děl pro budoucí nacistické „supermuzeum“ stal Pražský hrad,
který přišel o vzácné gotické a barokní obrazy a historické sbírky. Ko-
runovační klenoty, skryté v Korunní komoře Svatovítské katedrály na-
štěstí odcizeny nebyly. To, co nestihla švédská vojska v době třicetileté
války, dokončili nacisté v době okupace. Ano, hovoříme o Rudolfín-
ských sbírkách, ve kterých dodnes chybí některé obrazy od Leonarda
da Vinciho, Rembrandta Harmenszoon van Rijna, Albrechta Dürera či
Petera Paula Rubense. Příznivý osud naopak potkal Madonu z Veveří –
cennou gotickou malbu, která se na své původní místo po válce vrátila,
nebo obraz Apollo a Marsyas od Tiziana. Tento klenot pozdně rene-
sančního italského malířství z roku 1590 byl po celou válku ukryt a dnes
se jím mohou pyšnit na zámku v Kroměříži. Jeho historická hodnota je
nevyčíslitelná, nicméně je oceněn částkou přesahující jednu miliardu
korun.
Mezi díla odcizená na našem území, po kterých se stále pátrá, patří
Portrét dvořana od Hanse von Aachena, Cranachův Portrét ženy
nebo Madona s dítětem Petera Paula Rubense. Neznámý osud se
stále vznáší i nad dílem Františka Kupky Abstraktní kompozice
(jeden z avantgardních obrazů zmizel a doposud nebyl objeven).
Z historických předmětů nebyl nikdy nalezen Zlatý poklad z Che-
bu, který tvořily vzácné mince a artefakty, a gotické sochy z kláš-
tera ve Vyšším Brodě. Všechny tyto vzácné předměty jsou i přes
nánosy času zahlazující poslední stopy stále v hledáčku organizací
ochraňujících kulturní dědictví (UNESCO) nebo bojujících proti ne-
legálnímu obchodu s uměním (INTERPOL, EUROPOL, FBI) či vyšet-
řujících válečné zločiny (OSN), mezi které je rabování a drancování
zahrnuto.
Loupeže cenných uměleckých předmětů nabyly v době II. světové
války obludných rozměrů, a to nezmiňujeme díla nebo architekto-
nické poklady zničené přímo bojovou činností, kdy bylo kolikrát
nemožné brát ohledy na místa, kde byly boje vedeny. To vše mělo
zničující dopad na mnoho zemí a jejich kulturní dědictví. Dopad, Fotografie na této dvoustraně: Jana Náhlovská
který dodnes pociťuje nejen kulturní obec odborníků, ale i my,
všichni ostatní, kterým tak bylo odepřeno se z těchto děl těšit v mu-
zeích a obrazárnách. „Inter arma silent musae“ – když Múzy mlčí, je
na lidech, aby konali a nemlčeli. Z tohoto důvodu bych nyní ráda
16 17 10. dubna 2025