Page 17 - Chytrý zpravodaj - Benátky nad Jizerou 04/2025
P. 17

ZPRAVODAJSTVÍ

       nacistů, za  všechny jmenujme vrchního velitele Luftwaffe a  Hit-  poděkovala hrdinům, o kterých se to ví, ale i těm, jejichž činy nikdy
       lerova blízkého spolupracovníka Hermanna Göringa, nebo měly   nebyly zdokumentovány, za odvahu při záchraně uměleckých děl.
       najít místo v připravované umělecké galerii Třetí říše v tzv. Führer-  Všem minulým, současným i budoucím.
       museu, které mělo být součástí Evropského kulturního komplexu   Za prvních květnových dnů roku 1945 byl i v Benátkách nalezen a vzá-
       po  velkolepé přestavbě Hitlerova milovaného Linze (Rakousko)   pětí ztracen záhadný kufr, jehož obsah nebyl v této době ničím překva-
       po skončení války.                                     pujícím či snad šokujícím vzhledem k událostem – obsahoval bankovky
       Zajímavostí je, že nacisté – stejně jako kterékoliv jiné diktátorské reži-  naše (tedy do 8. května 1945 protektorátní koruny, poté byla měna opět
       my – rozeznávali i tzv. umění „degenerované“. V červenci roku 1937 byla   obnovena na československou korunu), německé a polské. Obsahem
       v Mnichově otevřena výstava „zvrhlého umění“, která obsahovala 650   kufru byly také šperky a zlaté mince. Na tehdejší dobu doslova poklad,
       maleb, kreseb, soch, tisků a knih od 71 umělců. Po celém Německu bylo   který byl uložen do Sladovny, jakéhosi tehdejšího depozitáře podobně
       předtím zabaveno přes 16 000 děl, která nevyhovovala především ide-  zabavených cenných předmětů. Ovšem druhý den byl poklad ztracen
       ologicky. Lidová tvorba, odmítající veškerou netradiční estetiku, zdů-  či uloupen, jehož vypátrání bylo i přes vyšetřování Sboru národní bez-
       razňující germánskou tradici a sílu ve spojení s krví a zemí mohla jen   pečnosti bezvýsledné.
       těžko najít společnou řeč s myšlenkami kubismu, expresionismu nebo              Válečná období  byla  likvidační
       dadaismu. Díla, která se ocitla na černé listině, byla následně uložena         také pro zvony, jenž se stávaly jis-
       do skladišť, zničena nebo prodána do zahraničí. Za prodej nacistické            tými oběťmi války pro její účely
       Německo dostávalo valuty, které obohacovaly jeho státní pokladnu,               a nevyhnuly se tomu ani ty bená-
       na druhou stranu to byl asi jediný způsob, jak uchránit tehdejší skvosty        tecké z  kostela Narození Panny
       pro současnou generaci.                                                         Marie – jde konkrétně o  zvon sv.
       Vezmeme-li v úvahu nacistickým Německem okupované země                          Vojtěcha,   jehož   datace   sahá
       (mimo Československo), citelně byla zasažena především Fran-                    do roku 1711. Za první světové vál-
       cie, kde  jen  z  pařížského  Louvru nacisté  odvezli  tisíce  obrazů           ky roku 1916 byl zrekvírován
       a soch. Nejcennější díla včetně obrazu Mony Lisy vedení muzea                   a  na  své původní místo se již ne-
       naštěstí stihlo ukrýt. Okradena byla i jedna z tehdejších nejbo-                vrátil. Není zdaleka jediným zvo-
       hatších rodin – Rothschildové. Této kosmopolitní židovské rodi-                 nem se stejným osudem.
       ně (Francie, Rakousko) byly odcizeny obrovské umělecké sbírky                   Aby náš článek nekončil příliš
       soch, knih a obrazů. Nájezdu kořistníků se neubránila ani pet-                  smutně, dovolíme si ho odlehčit
       rohradská Ermitáž. Tu nařídil vyplenit sám Adolf Hitler při 900                 malým příspěvkem – originálním
       dní dlouhém obklíčení tehdejšího Leningradu (dnes Petrohrad).                   dílem, které zanechali sovětští vo-
       Za oběť padl i Kateřinský palác v Carském Selu poblíž Petro-                    jáci  v  květnu  roku 1945  v  Benát-
       hradu. Odtud byla odvezena Jantarová komnata, která je po-                      kách nad  Jizerou.  Tato karikatura
       važována za „osmý div světa“. Ta byla od  roku 1942 vystavena                   Adolfa Hitlera vyjadřuje myšlenku,
       na zámku v německém Königsbergu (dnes ruský Kaliningrad),    Karikatura Adolfa Hitlera  že nacismus je potřeba vymýtit až
       aby byla od konce války považována za nezvěstnou. Podle ne-                     do kořene. Tento obraz byl později
       podložených spekulací byla buď zničena, nebo ukryta v dosud   darován našemu muzeu i s malým příběhem, bez nichž se sbírkové
       neobjevených podzemních bunkrech. Tento krátký, ale zdaleka   předměty víceméně neobejdou a tím navyšují jejich kulturní a vý-
       nekompletní, seznam zakončíme v muzeích Athén a Říma, od-  povědní hodnotu.
       kud byly odvezeny vzácné sochy, mozaiky a artefakty antického                                   Jana Náhlovská
       Řecka a Říma. Některé z nich se později našly po válce v němec-
       kých soukromých sbírkách.
       Na území Protektorátu Čechy a Morava se hlavním cílem hledačů umě-
       leckých děl pro budoucí nacistické „supermuzeum“ stal Pražský hrad,
       který přišel o vzácné gotické a barokní obrazy a historické sbírky. Ko-
       runovační klenoty, skryté v Korunní komoře Svatovítské katedrály na-
       štěstí odcizeny nebyly. To, co nestihla švédská vojska v době třicetileté
       války, dokončili nacisté v době okupace. Ano, hovoříme o Rudolfín-
       ských sbírkách, ve kterých dodnes chybí některé obrazy od Leonarda
       da Vinciho, Rembrandta Harmenszoon van Rijna, Albrechta Dürera či
       Petera Paula Rubense. Příznivý osud naopak potkal Madonu z Veveří –
       cennou gotickou malbu, která se na své původní místo po válce vrátila,
       nebo obraz Apollo a Marsyas od Tiziana. Tento klenot pozdně rene-
       sančního italského malířství z roku 1590 byl po celou válku ukryt a dnes
       se jím mohou pyšnit na zámku v Kroměříži. Jeho historická hodnota je
       nevyčíslitelná, nicméně je oceněn částkou přesahující jednu miliardu
       korun.
       Mezi díla odcizená na našem území, po kterých se stále pátrá, patří
       Portrét dvořana od Hanse von Aachena, Cranachův Portrét ženy
       nebo Madona s dítětem Petera Paula Rubense. Neznámý osud se
       stále vznáší i  nad dílem Františka Kupky  Abstraktní kompozice
       (jeden z avantgardních obrazů zmizel a doposud nebyl objeven).
       Z historických předmětů nebyl nikdy nalezen Zlatý poklad z Che-
       bu, který tvořily vzácné mince a artefakty, a gotické sochy z kláš-
       tera ve Vyšším Brodě. Všechny tyto vzácné předměty jsou i přes
       nánosy času zahlazující poslední stopy stále v hledáčku organizací
       ochraňujících kulturní dědictví (UNESCO) nebo bojujících proti ne-
       legálnímu obchodu s uměním (INTERPOL, EUROPOL, FBI) či vyšet-
       řujících válečné zločiny (OSN), mezi které je rabování a drancování
       zahrnuto.
       Loupeže cenných uměleckých předmětů nabyly v době II. světové
       války obludných rozměrů, a to nezmiňujeme díla nebo architekto-
       nické poklady zničené přímo bojovou činností, kdy bylo kolikrát
       nemožné brát ohledy na místa, kde byly boje vedeny. To vše mělo
       zničující dopad na  mnoho zemí a  jejich kulturní dědictví. Dopad,                                           Fotografie na této dvoustraně: Jana Náhlovská
       který dodnes pociťuje nejen kulturní obec odborníků, ale i  my,
       všichni ostatní, kterým tak bylo odepřeno se z těchto děl těšit v mu-
       zeích a obrazárnách. „Inter arma silent musae“ – když Múzy mlčí, je
       na lidech, aby konali a nemlčeli. Z tohoto důvodu bych nyní ráda

 16  17   10. dubna 2025
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22