Page 10 - Chytrý zpravodaj - Benátky nad Jizerou 04/2025
P. 10
ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Dále v březnu jela tradičně skupinka dětí, které navštěvují kroužek ro-
botiky, reprezentovat naši školu na Robotiádu do Brna. Jedná se o sou-
těž, na kterou se sjíždějí děti z celé republiky, aby se s vlastnoručně
vyrobenými a naprogramovanými roboty ze sad Lego Boots a Lego
MindStorm utkaly v několika soutěžích.
Podmínky a pravidla jednotlivých soutěží jsou stanovená v předstihu
tak, že děti staví své roboty takovým způsobem, aby v zadaných úko-
lech mohli obstát.
Naši reprezentanti se letos účastnili se dvěma roboty v soutěži „Sumo”.
V této soutěži má za úkol jeden robot vytlačit z vyznačeného území
konkurenčního robota.
V úplném konci března se znovu účastníme akce mladoboleslavských
škol „Jak se žije u sousedů”, kdy se dvojice dětí jedou podívat na jeden
den do jiné základní školy, aby viděly jak to na různých školách chodí.
Děti si zažijí výuku, jsou pozvané také na oběd a mají vyhrazen čas, kdy
se mohou zeptat na co chtějí vedení školy.
V minulém roce byly, jak děti z naší školy, které vyrazily do základních
škol v Mladé Boleslavi, tak děti, které naopak navštívily naší školu, velmi
nadšené a byl to zajímavý zážitek.
Velmi nás samozřejmě potěšil článek, který vyšel v Boleslavském deníku Robotiády se zúčastnily děti z celé repbliky
8. března 2025 – „Top 10 základních škol na Boleslavsku”. Průzkum seřadil
školy na Boleslavsku podle úspěšnosti loňských deváťáků u přijímacích Základní škola Do života
testů na střední školu. Článek uvádí dvě benátecké školy na předních příč-
kách, a to ZŠ na Husově náměstí na 3. místě a naší ZŠ Otevřeno na 4. místě. Konečně začíná jaro a s ním přichází i chuť trávit čas co nejvíce venku. My
Zuzana Vopravilová Hamplová máme pro tyto svěží dny ve škole pravidelně naplánovaný další celoškol-
ní projekt: Zdraví&sport. Zahájili jsme ho příznačně - snídaní. S dětmi
jsme si kladli otázky, jestli a co snídají. Dali jsme i slovo odborníkovi, aby
uvedl na správnou míru různé mýty a představy, které o zdravém ranním
stravování kolují. A navíc jsme se i v cizojazyčném okénku dozvěděli, jak
se snídaně řekne v 11 jazycích, které ve škole na různé úrovni ovládáme.
Naši žáci na druhém stupni se v rámci výběru druhého cizího jazyka
neomezují, umožňujeme jim učit se kterýkoliv jazyk a jeho studium/ sa-
mostudium v potřebné míře podporujeme. Dochází pak k pololetnímu
komisionálnímu přezkoušení.
Jarní prázdniny byly letos už opravdu jarní s posledním termínem v re-
gionech, což mělo velkou výhodu v počasí, které přímo vybízelo k dobi-
tí energie v přírodě, pěšky nebo třeba na kole.
My jsme pak v projektu navázali další sportovní nabídkou: přichystali
jsme dětem ukázkové lekce tenisu a k naší velké radosti byl jejich zájem
velký. Následoval pak i workshop fitness, pilates a skákacích bot. Rádi
bychom dětem v rámci projektu nabízeli nové sporty, které by třeba
Tři dny jsme si užili i lyžování, sáňkování a snowboardování
samy od sebe nevyzkoušely, a doufáme, že se jim některé zalíbí.
Společně se zdravím tělesným myslíme i na zdraví duševní, proto máme
na programu také několik besed, přednášek či workshopů z oblasti
prevence rizikového chování a podpory wellbeingu. Nejlépe si děti pa-
matují informace sdílené v autentických prožitcích, které mohou zpro-
středkovat lidé ochotní dělit se o své životní příběhy. Velmi nám k tomu
pomáhá spolupráce s místními akčními skupinami, knihovnami a další-
mi kulturními institucemi, za jejichž nabídky děkujeme.
V měkkých dovednostech v programu Skills Builder se posouváme již
k šesté dovednosti Cílevědomost. Nejprve se zaměřujeme na schopnost vy-
naložit úsilí. Proč je to důležité a jak to může v konkrétním případě vypadat?
V dalším kroku se rozvíjí schopnost plánování - jak si nastavit cíle a rozložit
si jejich dosahování na jednotlivé dílčí kroky. Následně se děti učí pracovat
na schopnosti reflexe, přijímat a využívat zpětnou vazbu od ostatních.
Právě cílevědomost se nám dobře trénuje i ve spojení se sportem. Při-
chystali jsme dětem takovou malou školní olympiádu. Nejde nám o
Vlevo: Děti se podílely každý den na přípravě snídaně, oběda a večeře soutěžní klání, spíše si chceme společně užít radost z pohybu a z překo-
Vpravo: K denním povinnostem patřil i úklid návání vlastních možností.
Ing. Přemysl Kopecký, ředitel školy
S vlastnoručně vyrobenými roboty na Robotiádě v Brně Výuka venku
Zpravodaj Benátecka 10