Page 10 - Chytrý zpravodaj - Benátky nad Jizerou 04/2025
P. 10

ZÁKLADNÍ ŠKOLY

       Dále v březnu jela tradičně skupinka dětí, které navštěvují kroužek ro-
       botiky, reprezentovat naši školu na Robotiádu do Brna. Jedná se o sou-
       těž, na kterou se sjíždějí děti z celé republiky, aby se s vlastnoručně
       vyrobenými a  naprogramovanými roboty ze sad Lego Boots a  Lego
       MindStorm utkaly v několika soutěžích.
       Podmínky a pravidla jednotlivých soutěží jsou stanovená v předstihu
       tak, že děti staví své roboty takovým způsobem, aby v zadaných úko-
       lech mohli obstát.
       Naši reprezentanti se letos účastnili se dvěma roboty v soutěži „Sumo”.
       V této soutěži má za úkol jeden robot vytlačit z vyznačeného území
       konkurenčního robota.
       V úplném konci března se znovu účastníme akce mladoboleslavských
       škol „Jak se žije u sousedů”, kdy se dvojice dětí jedou podívat na jeden
       den do jiné základní školy, aby viděly jak to na různých školách chodí.
       Děti si zažijí výuku, jsou pozvané také na oběd a mají vyhrazen čas, kdy
       se mohou zeptat na co chtějí vedení školy.
       V minulém roce byly, jak děti z naší školy, které vyrazily do základních
       škol v Mladé Boleslavi, tak děti, které naopak navštívily naší školu, velmi
       nadšené a byl to zajímavý zážitek.
       Velmi nás samozřejmě potěšil článek, který vyšel v Boleslavském deníku    Robotiády se zúčastnily děti z celé repbliky
       8. března 2025 – „Top 10 základních škol na Boleslavsku”. Průzkum seřadil
       školy na Boleslavsku podle úspěšnosti loňských deváťáků u přijímacích   Základní škola Do života
       testů na střední školu. Článek uvádí dvě benátecké školy na předních příč-
       kách, a to ZŠ na Husově náměstí na 3. místě a naší ZŠ Otevřeno na 4. místě.  Konečně začíná jaro a s ním přichází i chuť trávit čas co nejvíce venku. My
                                     Zuzana Vopravilová Hamplová  máme pro tyto svěží dny ve škole pravidelně naplánovaný další celoškol-
                                                              ní projekt: Zdraví&sport. Zahájili jsme ho příznačně - snídaní. S dětmi
                                                              jsme si kladli otázky, jestli a co snídají. Dali jsme i slovo odborníkovi, aby
                                                              uvedl na správnou míru různé mýty a představy, které o zdravém ranním
                                                              stravování kolují. A navíc jsme se i v cizojazyčném okénku dozvěděli, jak
                                                              se snídaně řekne v 11 jazycích, které ve škole na různé úrovni ovládáme.
                                                              Naši žáci na druhém stupni se v rámci výběru druhého cizího jazyka
                                                              neomezují, umožňujeme jim učit se kterýkoliv jazyk a jeho studium/ sa-
                                                              mostudium v potřebné míře podporujeme. Dochází pak k pololetnímu
                                                              komisionálnímu  přezkoušení.
                                                              Jarní prázdniny byly letos už opravdu jarní s posledním termínem v re-
                                                              gionech, což mělo velkou výhodu v počasí, které přímo vybízelo k dobi-
                                                              tí energie v přírodě, pěšky nebo třeba na kole.
                                                              My jsme pak v projektu navázali další sportovní nabídkou: přichystali
                                                              jsme dětem ukázkové lekce tenisu a k naší velké radosti byl jejich zájem
                                                              velký. Následoval pak i workshop fitness, pilates a skákacích bot. Rádi
                                                              bychom dětem v rámci projektu nabízeli nové sporty, které by třeba
         Tři dny jsme si užili i lyžování, sáňkování a snowboardování
                                                              samy od sebe nevyzkoušely, a doufáme, že se jim některé zalíbí.
                                                              Společně se zdravím tělesným myslíme i na zdraví duševní, proto máme
                                                              na  programu také několik besed, přednášek či workshopů z  oblasti
                                                              prevence rizikového chování a podpory wellbeingu. Nejlépe si děti pa-
                                                              matují informace sdílené v autentických prožitcích, které mohou zpro-
                                                              středkovat lidé ochotní dělit se o své životní příběhy. Velmi nám k tomu
                                                              pomáhá spolupráce s místními akčními skupinami, knihovnami a další-
                                                              mi kulturními institucemi, za jejichž nabídky děkujeme.
                                                              V  měkkých dovednostech v  programu Skills Builder se posouváme již
                                                              k šesté dovednosti Cílevědomost. Nejprve se zaměřujeme na schopnost vy-
                                                              naložit úsilí. Proč je to důležité a jak to může v konkrétním případě vypadat?
                                                              V dalším kroku se rozvíjí schopnost plánování - jak si nastavit cíle a rozložit
                                                              si jejich dosahování na jednotlivé dílčí  kroky. Následně se děti učí pracovat
                                                              na schopnosti reflexe, přijímat a využívat zpětnou vazbu od ostatních.
                                                              Právě cílevědomost se nám dobře trénuje i ve spojení se sportem. Při-
                                                              chystali jsme dětem takovou malou školní olympiádu. Nejde nám o
         Vlevo: Děti se podílely každý den na  přípravě snídaně, oběda a večeře    soutěžní klání, spíše si chceme společně užít radost z pohybu a z překo-
         Vpravo: K denním povinnostem patřil i úklid          návání vlastních možností.
                                                                                         Ing. Přemysl Kopecký, ředitel školy



















         S vlastnoručně vyrobenými roboty na Robotiádě v Brně   Výuka venku

                                                                                           Zpravodaj Benátecka     10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15