Page 10 - Benátky nad Jizerou 02/2024
P. 10
ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Základní škola 17. listopadu
Základní škola Benátky nad Jizerou, nám. 17. listopadu
v měsíci leden 2024
Plastíkův kouzelný kufřík
Protože máme rádi pokusy, přihlásili jsme se do projektu Nadace ORLEN
Unipetrol „Pomáháme růst mladým chemikům“. S radostí oznamujeme,
že naše žádost o Plastíkův kufřík byla vyhodnocena kladně. Získali jsme
tak vzdělávací balíček skládající se z kufříku s pokusnou sadou, pracov-
ních sešitů pro děti, příručky pro učitele a další materiály.
Vzdělávací program Plastík a jeho kouzelný kufřík je projekt, který žá-
kům nabízí exkurzi do světa chemie skrze zábavné pokusy.
10. leden – Mezinárodní den tuleňů, lachtanů a velryb
V tento významný den se připomíná, že tuleni, lachtani a velryby jsou
vzácní savci, kterých v přírodě ubývá, a tak je potřeba je chránit. Proto
i u nás ve škole proběhlo projektové dopoledne, kdy jsme si o těchto
ohrožených živočiších povídali, vyhledávali informace na internetu, sle- Ráďa v černé skrýši Relaxujeme
dovali videa, malovali a vybarvovali obrázky… Víte, že lachtan vydrží
pod vodou na jedno nadechnutí až půl hodiny? Psychorelaxace – Snoezelen
Pobyt ve snoezelenu využíváme ve škole hlavně k relaxaci. Prostor je vy-
baven tak, aby vyhovoval potřebám žáků školy. Ti mají nejraději bazé-
nek s míčky, lampu s optickými vlákny, rádi se válí na polštářích a lebedí
si v černé skrýši. Aktivity ve snoezelenu pomáhají ke snížení hyperak-
tivity, agrese, napomáhají k navazování mezilidských vztahů. Pro naše
žáky jsou vždy příjemným zážitkem.
Pedagogové školy
Základní škola Otevřeno
Proč se vlastně jmenujeme Základní škola Otevřeno?
Asi vás nepřekvapí, že název má vícero důvodů. Především je jednou
z našich základních hodnot smysluplné učení. Jsme otevřeni novinkám
ve vzdělávání - zjištěním kognitivních věd o tom, jak se lidé vlastně doo-
pravdy učí. Tak jako doktoři dávno opustili metody používané v lékařství
devatenáctého století, tak i my, v Otevřenu, čteme, přemýšlíme, disku-
tujeme, vzděláváme se, aby náš přístup odpovídal aktuálním znalostem.
Vlevo: Den tuleňů, lachtanů a velryb Neznamená to, že by lidský mozek fungoval jinak, než před dvě stě lety,
Vpravo: Hurá, máme kufřík na pokusy s plasty ale dnes o učení prostě víme víc a žádná škola tohle nemůže ignorovat.
Hodiny angličtiny Tato naše otevřenost má široký dopad například na čas začátku vyu-
Angličtinu máme rádi. Učíme se sice základy jazyka, zato hravou for- čování, na organizaci rozvrhu do větších bloků s častými přestávkami,
mou. Učíme se lehce a zvesela. na absenci známkování, ale časté a průběžné testování, poskytování
dalších způsobů formativní zpětné vazby, na výrazné omezení domá-
cích úkolů, na budování nesoutěživého, ale spolupracujícího prostředí
ve škole a na mnoho dalších aspektů naší každodenní školní reality.
Proč si kupovat školní trička, když si je můžeme vyrobit
Další význam slova Otevřeno vidíme v kreativitě, kterou podporujeme
u dětí i dospělých. V životě přece neřešíme jen uzavřené problémy, které
mají jedno správné řešení, které si můžeme nakonec přečíst v učebnici.
Naopak v našich životech převažují problémy, které si vyžadují otevře-
nou mysl a hledání co nejlepší alternativy z velkého množství možností.
Zveme děti k řešení takových reálných problémů, např. v rámci projek-
tové výuky nebo v rámci celoškolního shromáždění.
Název Otevřeno vyjadřuje také naši otevřenost světu. Nechceme, aby
se děti učily v lavicích o tom, co je za okny. Od začátku letošního škol-
ního roku jsme uspořádali v naší malé škole několik desítek expedic,
výletů do muzeí, galerií, divadel, workshopů a setkání s odborníky,
vzdělávacích vycházek a mnoho dalšího.
A poslední význam, který nás napadá, je otevřenost návštěvám.
Opakujeme slovíčka V loňském roce jsme získali certifikát Rodiče vítáni, ale nejde jen
Zpravodaj Benátecka 10