Page 21 - Chytrý zpravodaj - Ostrava-Jih listopad 2021
P. 21
NAPŘÍČ JIHEM
Pavlovovy ulice. V roce 1951 byla kolej prodloužena o 434 metrů Dne 1. listopadu 1977 byl položen tramvajový oblouk mezi ulice-
k ulici Výškovická a v roce 1955 k nynější stanici Kotva. Dne 28. listo- mi Ruská a Palkovského, čímž došlo k lepšímu propojení v tomto
padu 1965 byla dráha rozšířena o dalších 1,3 kilometru. Nové koleje místě se křižujících tratí. Dvoukolejná 2,013 kilometru dlouhá trať
byly tentokrát položeny v úseku ulice Výškovická a po celé délce v ose páteřní ulice Plzeňská v úseku mezi současnými stanicemi
ulice Svornosti, kde byla na okraji Bělského lesa vybudována točna. Úřad městského obvodu Jih a Hulvácká byl předán do provozu
První tramvaj se tam otočila 28. listopadu 1965. 7. května 1978. Došlo tak k mnohem rychlejšímu spojení mezi Hra-
bůvkou a Porubou/Mariánskými Horami. K 1. červnu 1981 byla uve-
PŘESTAVBA SÍTĚ V 60. LETECH dena do provozu menší 1,2 kilometru dlouhá trať vedoucí po ulicích
Zásadní tramvajovou stavbou se stalo budování dráhy vedoucí Na Obvodu a Místecká, která spojila vítkovické nádraží s třídou Dr.
po ulici Plzeňská od novoveské vodárny k ulici Palkovského, kde se Martínka. Rozrůstající se sídliště Dubina se 30. dubna 1985 dočkalo
trať napojila do již existujícího kolejiště na ulici Závodní. Došlo tím nové trati, která vedla od stanice Josefa Kotase k dnešní stanici
k značně rychlejšímu propojení Poruby a Zábřehu. První tramvaje Václava Jiříkovského (tehdy Dubina). Brzy poté byl zahájen také
vyjely po nové trati 3. dubna 1960. provoz na 2,26 kilometru dlouhé tramvajové propojce, která byla
V rámci budování Polanecké spojky došlo k přeložení tramva- postavena v ulicích Ruská a Výškovická mezi nynějšími stanicemi
jových kolejí z Rudné ulice podél budované železniční trati. První Ředitelství Vítkovic a Zábřeh vodárna. První cestující využili této
tramvaj od smyčky před vítkovickým nádražím směrem do Pavlovo- trasy 1. září 1987.
vy ulice a do Bělského lesa projela 13. srpna 1964. Od srpna 1997 probíhala na katastru Vítkovic stavba jedné z nej-
Jen necelé dva měsíce nato byla zrušena jednokolejná dráha ve- důležitějších tras, a to 2,413 kilometru měřící úsek vedoucí podél
doucí z Vítkovic do Pískových dolů. Úsek tramvajové linky č. 8 o dél- ulice Místecká od vítkovických vysokých pecí směrem k sídlišti
ce 1,5 kilometru byl nahrazen autobusy. Také jednokolejka vedoucí v Hrabůvce. Pravidelná doprava linek 1 a 10 nakonec byla zahájena
do Bělského lesa byla k 28. dubnu 1969 zrušena a nově nahrazena 15. prosince 1999. V říjnu 2021 probíhala modernizace tohoto úseku,
tratí o délce 2,2 kilometru v osách ulic Horní a Dr. Martínka, jež kon- aby tudy tramvaje mohly jezdit rychlostí až 80 km/h.
čila smyčkou v místě dnešní stanice Hrabůvka kostel. První soupravy
tam přivezly cestující 8. prosince 1969. V SOUČASNÉM STOLETÍ
V průběhu 2. poloviny 20. století byla na území Ostravy-Jihu
OD 70. LET DO KONCE 20. STOLETÍ postupně dotvořena základní síť tramvajové dopravy. V posledních
Nebývalo zvykem, aby se rodící ostravské sídliště dočkalo již na dvaceti letech docházelo k výstavbě dalších úseků jen ojediněle.
svém počátku tramvajové dopravy. Výjimku tvořilo sídliště Nové Dne 17. prosince 2005 byl zahájen provoz na novém úseku trati smě-
Výškovice, které se začalo budovat na sklonku 60. let. Již 28. října řující od původní točny na Dubině k nové točně, která byla vybu-
1972 byl zahájen provoz na nové trati vedoucí po ulici Výškovická od dována před tehdejším hypermarketem Interspar. K 31. srpnu 2014
stanice kino Luna o délce 1,511 kilometru. byl uveden do provozu nový tramvajový oblouk mezi ulicí Rodinná
Jak už bylo řečeno, v roce 1975 byla zrušena část trati vedoucí a dráhou vedoucí podél Polanecké spojky k ulici Pavlovova, kterého
do Hrabové. Proto na konci ulice Závodní vznikla u kina Edison pro- začala využívat nová linka 15 jezdící mezi Dubinou a Výškovicemi.
vizorní tramvajová smyčka. Dne 28. dubna 1978 byla otevřena nová
propojka tratí mezi ulicemi Závodní a Dr. Martínka. Spojila zastávky CO MOŽNÁ NEVÍTE
Provaznická a Hrabůvka kostel a její stavba spočívala ve vybudová- Věděli jste, že naším obvodem projíždí dvanáct ze šestnácti ost-
ní tramvajového tunelu, tzv. minimetra. Výstavbou propojky došlo ravských tramvajových linek? Kromě denních linek 1, 3, 6, 10, 11, 12, 15
k zániku prozatímních točen v Závodní ulici a v třídě Dr. Martínka. a 17 jsou to také celodenní linky 2 a 7 a noční linky 18 a 19. Obyvatelé
Jihu mohou v současnosti využít pětatřiceti tramvajových zastávek.
Délka všech tratí na Jihu je necelých 20 kilometrů. Zásadní rekon-
strukcí prošla v poslední době trať na ulicích Výškovická a Pavlo-
vova. V plánu je též přestavba tramvajového úseku mezi stanicemi
Josefa Kotase a Dubinou, kde by tramvaje měly zrychlit na 80 km/h.
Nejsložitější křížení tramvajových tratí nalezneme na rozhraní Zá-
břehu a Vítkovic, kde se setkávají ulice Ruská, Závodní a Palkovské-
ho. Dalším zajímavým křížením tratí je rondel v Hrabůvce, kde mají
tramvaje přednost před automobily.
Na území obvodu nalezneme různá protihluková opatření. Mezi
Zábřehem-Družstvem a vítkovickým hřbitovem jsou na ulici Závodní
položeny pryžové koberce, mezi stanicemi Moravská a Dřevoprodej
betonové nízké protihlukové stěny, na ulici Dr. Martínka jsou v ko-
lejišti kvetoucí záhony nízkých rostlin, na Výškovické zase travnaté
pásy. Všechna opatření vedou ke snížení hluku při průjezdu tramvají.
Valná část kolejnic v nejvíce obydlených částech obvodu je opatřena
pryžovými tlumiči hluku.
Obvodem se stále ještě prohání tramvaje Tatra T3 z éry minulého
režimu, ale také jedny z nejmodernějších tramvají v Evropě od spo-
lečnosti Stadler, které nabízejí například i USB nabíjení či klimatizo-
vané vozy. Oproti nepohodlným parním vozům z roku 1913 docela
pokrok, nemyslíte?
Petr Lexa Přendík
21 www.ovajih.cz