Page 20 - Chytrý zpravodaj - Ostrava-Jih listopad 2021
P. 20

NAPŘÍČ JIHEM


        TRAMVAJOVÁ DOPRAVA NA JIHU


        OD POČÁTKŮ K DNEŠKU















































        Tramvajová doprava má na území našeho obvodu již více než stoletou tradici. První tramvaj projela Zábřehem roku 1913 a od těch
        časů se síť kolejí neustále zahušťovala. Aktuálně patří území Jihu k částem Ostravy, kde naleznete nejvíce tramvajových zastávek
        i tratí. Na následující dvoustraně představíme nejen postupný vznik jednotlivých tratí, ale také zajímavosti ze současnosti.

        NEJSTARŠÍ TŘI DRÁHY                                     Až 28. dubna 1929 byla do Zábřehu protažena první elektrická
          První tramvajovou trať začaly budovat Vítkovické železárny, re-  tramvajová trať Společnosti moravských místních drah. Koleje ved-
        spektive jejich vlastník Vítkovické horní a hutní těžířstvo (VHHT) v le-  ly od ulice Lidická ve Vítkovicích po současných ulicích Zengrova
        tech 1912–1913 mezi areálem vysokých pecí ve Vítkovicích a dnešním   a Rudná, přičemž konečná stanice se nacházela v místech nynějšího
        sídlištěm Pískové doly, kde byla v blízkosti Odry v roce 1895 místním   mostu Mládeže. V roce 1941 byla trať prodloužena podél dnešní ulice
        židem I. V. Goldbergrem založena pískovna. Z té Vítkovické železár-  Plzeňská o 1,1 kilometru až k německým kasárnám v Bělském lese.
        ny odebíraly pro svou slévárnu kvalitní bílý písek, který byl hlavním   Po válce byla trať ještě o kousek prodloužena a jezdila odsud přímá
        impulzem ke stavbě trati. První parní tramvaj vyjela na tzv. drobnou   linka až do Hlučína.
        dráhu 3. července 1913. Na trati naši pradědové mohli vidět dvouná-  V pořadí třetí trať vybudovalo opět VHHT. Trať odbočovala z ulice
        pravový parní vůz soustavy ing. Janke a také třínápravové lokomotivy   Ruská z dráhy vedoucí do Pískových dolů, procházela celou Závodní
        vítkovické závodní dráhy táhnoucí vlečné vozy pro cestující nebo ná-  ulicí a následně pokračovala po dnešních ulicích U Haldy a Aviati-
        kladní vagony. Soupravy jezdily maximální rychlostí 20 km/h. Renta-  ků. Přibližně u dnešní autobusové zastávky Benzina se nacházela
        bilita trati byla zajištěna díky osobní i nákladní přepravě. V roce 1918   konečná zastávka. První parní souprava na kolejích zasyčela 5. října
        byla na dráhu napojena také První zábřežská strojová cihelna na-  1930 a také tato dráha byla v březnu 1934 elektrifikována. V roce
        cházející se u dnešního heliportu na ulici Výškovická. Dne 29. března   1948 byla trať prodloužena po dnešní cyklostezce vedoucí kolem
        1934 vyjely na trať poprvé elektrické tramvajové vozy (lidově zvané   kostela sv. Kateřiny v Hrabové až do Ščučí, kam tramvaje zajížděly
        komárek), které zajišťovaly přepravu cestujících až do zániku dráhy   až do zrušení Hrabovského úseku (1. září 1975).
        dne 30.  září  1964.  Nejstarší  trať Jihu  vedla  po  ulicích  Ruská,  Dolní
        a U Hrůbků, vlečky pak odbočovaly do dnešních ulic Říční a Rezkova.   POVÁLEČNÝ VÝVOJ
        Více informací a fotografií k dráze naleznete v bývalé konečné stanici   Když se po válce v roce 1947 začalo stavět sídliště v oblasti ná-
        u dnešní autobusové zastávky Pískové doly, kde byl 8. října 2021 od-  městí SNP, bylo třeba jej napojit na tramvajovou dopravu. Od 1. květ-
        halen v bývalé drážní telefonní skříni památník dráhy, jeden z projektů   na 1950 byla v provozu odbočka z dráhy vedoucí do Bělského lesa,
        loňského participativního rozpočtu Ostravy-Jihu.      která sestávala z jednokolejné trati o délce 883 metrů v ose dnešní


                                                           20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25