Page 20 - Chytrý zpravodaj - Ostrava-Jih listopad 2021
P. 20
NAPŘÍČ JIHEM
TRAMVAJOVÁ DOPRAVA NA JIHU
OD POČÁTKŮ K DNEŠKU
Tramvajová doprava má na území našeho obvodu již více než stoletou tradici. První tramvaj projela Zábřehem roku 1913 a od těch
časů se síť kolejí neustále zahušťovala. Aktuálně patří území Jihu k částem Ostravy, kde naleznete nejvíce tramvajových zastávek
i tratí. Na následující dvoustraně představíme nejen postupný vznik jednotlivých tratí, ale také zajímavosti ze současnosti.
NEJSTARŠÍ TŘI DRÁHY Až 28. dubna 1929 byla do Zábřehu protažena první elektrická
První tramvajovou trať začaly budovat Vítkovické železárny, re- tramvajová trať Společnosti moravských místních drah. Koleje ved-
spektive jejich vlastník Vítkovické horní a hutní těžířstvo (VHHT) v le- ly od ulice Lidická ve Vítkovicích po současných ulicích Zengrova
tech 1912–1913 mezi areálem vysokých pecí ve Vítkovicích a dnešním a Rudná, přičemž konečná stanice se nacházela v místech nynějšího
sídlištěm Pískové doly, kde byla v blízkosti Odry v roce 1895 místním mostu Mládeže. V roce 1941 byla trať prodloužena podél dnešní ulice
židem I. V. Goldbergrem založena pískovna. Z té Vítkovické železár- Plzeňská o 1,1 kilometru až k německým kasárnám v Bělském lese.
ny odebíraly pro svou slévárnu kvalitní bílý písek, který byl hlavním Po válce byla trať ještě o kousek prodloužena a jezdila odsud přímá
impulzem ke stavbě trati. První parní tramvaj vyjela na tzv. drobnou linka až do Hlučína.
dráhu 3. července 1913. Na trati naši pradědové mohli vidět dvouná- V pořadí třetí trať vybudovalo opět VHHT. Trať odbočovala z ulice
pravový parní vůz soustavy ing. Janke a také třínápravové lokomotivy Ruská z dráhy vedoucí do Pískových dolů, procházela celou Závodní
vítkovické závodní dráhy táhnoucí vlečné vozy pro cestující nebo ná- ulicí a následně pokračovala po dnešních ulicích U Haldy a Aviati-
kladní vagony. Soupravy jezdily maximální rychlostí 20 km/h. Renta- ků. Přibližně u dnešní autobusové zastávky Benzina se nacházela
bilita trati byla zajištěna díky osobní i nákladní přepravě. V roce 1918 konečná zastávka. První parní souprava na kolejích zasyčela 5. října
byla na dráhu napojena také První zábřežská strojová cihelna na- 1930 a také tato dráha byla v březnu 1934 elektrifikována. V roce
cházející se u dnešního heliportu na ulici Výškovická. Dne 29. března 1948 byla trať prodloužena po dnešní cyklostezce vedoucí kolem
1934 vyjely na trať poprvé elektrické tramvajové vozy (lidově zvané kostela sv. Kateřiny v Hrabové až do Ščučí, kam tramvaje zajížděly
komárek), které zajišťovaly přepravu cestujících až do zániku dráhy až do zrušení Hrabovského úseku (1. září 1975).
dne 30. září 1964. Nejstarší trať Jihu vedla po ulicích Ruská, Dolní
a U Hrůbků, vlečky pak odbočovaly do dnešních ulic Říční a Rezkova. POVÁLEČNÝ VÝVOJ
Více informací a fotografií k dráze naleznete v bývalé konečné stanici Když se po válce v roce 1947 začalo stavět sídliště v oblasti ná-
u dnešní autobusové zastávky Pískové doly, kde byl 8. října 2021 od- městí SNP, bylo třeba jej napojit na tramvajovou dopravu. Od 1. květ-
halen v bývalé drážní telefonní skříni památník dráhy, jeden z projektů na 1950 byla v provozu odbočka z dráhy vedoucí do Bělského lesa,
loňského participativního rozpočtu Ostravy-Jihu. která sestávala z jednokolejné trati o délce 883 metrů v ose dnešní
20