Page 5 - Chytrý zpravodaj - Jindřichův Hradec listopad 2021
P. 5
www.jh.cz LISTOPAD 2021 | 5
ODBOR ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Jindřichohradecké školy se pravidelně účastní projektů spolufinancovaných Evropskou unií
Jindřichohradecké školy se pravidelně účast- jak ve škole, tak i mimo školu apod. Řada aktivit kluzi. V první etapě byla čerpána také dotace
ní projektů spolufinancovaných Evropskou unií byla zaměřena také na podporu pedagogických na doučování žáků ohrožených školním neúspě-
v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj pracovníků, jednalo se např. o další vzdělávání chem. Od druhé etapy škola využívá navíc per-
a vzdělávání, nyní prostřednictvím výzvy Šablo- v oblasti společného vzdělávání, rozvoje mate- sonální šablonu pro kariérového poradce. Vol-
ny III vyhlášené Ministerstvem školství, mládeže matické gramotnosti, rozvoje čtenářské gramot- bou povolání provádí všechny žáky školy a je
a tělovýchovy. nosti, oblast ICT, cizích jazyků, nechyběla ani ob- dobré, když na škole pracuje člověk, který se tou-
O své zkušenosti se s námi podělila ředitel- last sociálně osobního rozvoje. Vedení školy se to problematikou zabývá. Škola v tomto období
ka Mgr. Šperlová ze 4. základní školy a ředitel zapojilo do sdílení zkušeností pedagogů z růz- získala také notebooky a tablety pro výuku žáků,
Mgr. Javorský ze 2. základní školy. ných škol, dalšího vzdělávání v oblasti mento- které byly potřebné zejména v době distanční
2. ZŠ v Janderově ulici se začátkem letošní- ringu apod. Kromě žáků a pedagogů školy by- výuky v roce 2020 i 2021. Velmi zajímavou aktivi-
ho školního roku zapojila do dalšího, již třetího la v projektech realizována také aktivita určená tou, kterou bylo možné podpořit v druhé etapě
projektu, který konkrétně nese název Šablony pro rodičovskou veřejnost s názvem Odbor- a škola jí využije také v etapě třetí, jsou projekto-
na dvojce a jehož cílem je podpora společného ně zaměřená tematická setkávání a spolupráce vé dny. Jedná se o celodenní výukový program
vzdělávání svých žáků. Ten stávající je realizova- s rodiči žáků ZŠ, díky kterým byly na škole orga- připravený odborným lektorem ve spolupráci
ný od 1. září 2021 do 30. června 2023 a bude díky nizovány besedy s přizvanými odborníky. Mezi s pedagogem školy. Tyto projektové dny se ko-
němu i nadále na škole zajištěna činnost školního témata těchto setkávání patřilo např. Dítě a je- nají ve škole i mimo školu. U mimoškolních pro-
speciálního pedagoga a realizace projektových ho čas strávený na mobilu, Volba profesní drá- jektů je finančně podpořena i doprava na místo
dnů v ZŠ. Jedná se opět o typ projektu známé- hy, Bezpečná komunikace na internetu, Proje- projektu. V programech dochází k propojování
ho též jako šablony, se kterými má škola zkuše- vy rizikového chování u dětí apod. Všechny tyto učiva napříč jednotlivými vyučovacími předmě-
nosti od ledna 2017. Díky finančním prostřed- aktivity přispěly a přispívají k podpoře výchovně ty. Celkově škola získala finanční podporu ve výši
kům v souhrnné výši cca 4 mil. Kč za všechny vzdělávacího procesu na škole a k rozvoji žáků 2,7 mil. Kč, kterou využila co nejefektivněji a již se
3 etapy se škole podařilo zajistit činnost školního i pedagogických pracovníků. těší na zapojení do dalšího operačního progra-
speciálního pedagoga v rozsahu min. 0,5 úvaz- I 4. ZŠ se zapojila již od roku 2017 do všech třech mu s názvem Jan Amos Komenský, který by měl
ku, doučování žáků ohrožených školním neú- etap, kdy v celém projektu byly nejvíce využí- být podporou pro aktivity, které se jí osvědčily
spěchem, čtenářské kluby a kluby zábavné logi- vány personální šablony. Díky této podpoře je a ve kterých by ráda pokračovala.
ky a deskových her, využití ICT ve výuce, žáci se po celé období na škole speciální pedagog, kte- Školám lze tedy jen popřát, aby bylo možné té-
mohli bezplatně účastnit projektových dnů, a to rý pomáhá plnit úkoly plynoucí z vyhlášky o in- to podpory využívat i v následujících obdobích.
Začátek školního roku 2021/2022 a nabídka zájmových aktivit pořádaných místními školami
Školní rok 2021/2022 byl po většině zahájen drob- z projektu Malý velký kamarád společně došli čové hry. Při náboru k volnočasovým aktivitám
nými adaptačními aktivitami či pobyty. Například na letiště v J. Hradci, kde v rámci sociálně-osob- spolupracuje škola s jinými organizacemi. Tyto
při 2. ZŠ se adaptační pobyt konal již tradičně. nostního rozvoje (starší pomáhají mladším) aktivity se pak odehrávají v areálu školy. Jedná
Z důvodu dodržení protiepidemických opatře- pouštěli draky a posléze společně u táboráku se o hudební obory nabízené hudební školou
ní vyrazili učitelé s žáky na turistickou základnu daný projekt vyhodnotili a občerstvili se opeče- Yamaha, dále Fresh Aerobik, Aerobic Lena a bas-
do Dolního Radíkova hned čtyřikrát, s letošními ným špekáčkem. ketbal.
i loňskými šesťáky. Adaptační pobyty se uskuteč- Všechny základní školy se snaží vycházet žá- 5. ZŠ nabízí kroužek pěvecký, robotiky, softba-
nily s cílem poskytnout žákům nově příchozím kům maximálně vstříc a vzdělávání jim zpříjem- lu či sportovní hry, které žáci určitě s nadšením
na druhý stupeň prostor mimo školní třídu, ve kte- nit pořádáním zájmových kroužků. uvítají.
rém se mohly lépe poznat, jak uvedl pan ředitel Na 1. ZŠ se mohou žáci těšit na sportovní či lite- Na 6. ZŠ se žáci prvního stupně mohou účastnit
Javorský. Dopoledne žáci strávili v duchu pozná- rární kroužek, na různé tvořivé činnosti, kresle- čtyř kroužků sportovních her, dvou kroužků vý-
vacích her, odpoledne pak společnými sportov- ní a grafiku. V přípravě je také francouzský jazyk. tvarné výchovy, zdravotnického a keramického
ními výkony, kde se bojovalo o minuty k večerce. Na 2. ZŠ žáky čeká dopravní výchova, plavání, kroužku, badmintonu, basketbalu a hravé anglič-
Po opečení špekáčků nastala hodina pravdy, třída případně bruslení a lyžařský kurz. tiny. Druhý stupeň je zaměřen na sport, a to bad-
si rozdělila úkoly tak, aby je žáci zvládli co nejlépe, 3. ZŠ pořádá pro své žáky následující kroužky – minton, volejbal a nohejbal. Též lze navštěvovat
odměnou jim byly minuty k dobru a tím čas na- výtvarný, přírodovědný, sportovní, dramatický, kroužek první pomoci a německé konverzace.
víc na stezku odvahy. Druhý den bylo dopoledne taneční, korálkování, sborový zpěv a zájmové Mateřské školy se mimo jiné věnují rozvoji ja-
zaměřeno na téma prevence, a to na problémo- čtení. Na druhém stupni žáky jistě upoutá mul- zykových dovedností ve formě anglického ja-
vé jevy v kolektivu. Počasí všem 4 třídám, které se timediální kroužek, psaní všemi deseti či činnost zyka pro předškoláky hravou formou, pořádání
adaptačních pobytů zúčastnily, přálo. školní kapely. plaveckých výcviků či rozvíjení dětí po pohybo-
V letošním září byl i na 3. ZŠ realizován celoškol- 4. ZŠ organizuje kroužky zaměřené na pohybo- vé stránce.
ní projekt „Pusť si svého draka“, kde nejen žáci vé aktivity – country tance, florbal, fotbal, mí- Kateřina Kubíčková