Page 10 - Chytrý zpravodaj - Jindřichův Hradec 11/2025
P. 10

Z NAŠICH ŠKOL A ŠKOLEK


       Žáci 3. ZŠ navštívili Osvětim



       Ve dnech 1. a 2. října se žáci 9. ročníků jin-  ky. Ve Věličce si prohlédli unikátní solné do-  Pochopení  tragických  událostí  je  pouče-
       dřichohradecké 3. ZŠ zúčastnili dějepisné   ly, ve kterých se těží sůl již od 13. století.   ním z historie, na které nelze zapomenout.
       exkurze,  během  které  navštívili  Osvětim,   Toto místo je právem zapsáno na Seznam   Linda Michalisková (tř. 9. A) napsala: „Ex-
       Věličku a Krakov. Osvětim (něm. Auschwitz)   světového dědictví UNESCO. Závěrečným   kurze ve mně zanechala velký dojem, uvě-
       byl  největším  nacistickým  koncentračním   místem  naší  exkurze  bylo  druhé  největší   domovala jsem si vážnost a sílu tohoto mís-
       a  vyhlazovacím  táborem,  kterým  prošlo   polské město Krakov. Bylo v minulosti síd-  ta… Myslím, že to, co se v Osvětimi dělo,
       v období 2. světové války více než 1 mili-  lem polských králů a žáci si prohlédli nejen   je ostuda lidstva a měli bychom se z toho
       on lidí ze všech zemí okupovaných fašis-  historické centrum a královský hrad Wawel,   poučit. Jsem ráda, že mi škola umožnila se
       tickým Německem, z toho převážně Židů.   ale také židovskou čtvrť Kazimierz s několi-  do Osvětimi podívat a doporučuji to každé-
       Místo, které se stalo symbolem nelidskosti   ka synagogami.              mu, kdo se tam odváží.“
       a genocidy, žáci navštívili v roce, kdy si při-  Během dvoudenní exkurze si žáci doplni-
       pomínáme 80 let od konce 2. světové vál-  li a rozšířili své znalosti ze školních lavic.      Jana Burianová




























       Vstupní brána do tábora Auschwitz I s nápisem Arbeit macht frei.  Nejpůsobivější částí solného dolu Věličky je velká podzemní kaple.


       Na 4. ZŠ rozvíjíme ekologické

       cítění i badatelského ducha



       Žáci se učí poznávat přírodu nejen z učebnic, ale především vlastní
       zkušeností. Badatelská výuka a praktické činnosti v hodinách příro-
       dopisu i v badatelském kroužku vedou děti
       k tomu, aby si vytvořily hlubší vztah k pří-
       rodě a odpovědnost za její ochranu.
       V šestém ročníku si například žáci zkou-
       šejí  modelaci  buněk  –  prokaryotických
       i eukaryotických. Díky vlastní tvořivé prá-
       ci si dokážou lépe představit jejich stavbu
       i funkce a pochopit zázraky života v mi-
       krosvětě.
       Sedmáci se letos pustili do pitvy ryby, při které se seznámili s typic-
       kými rybími orgány, jako je plynový měchýř nebo rybí oko. Praktic-
       ká ukázka pomohla dětem porozumět přizpůsobení živočichů vod-
       nímu prostředí a vyvolala mezi nimi velký zájem o další bádání.
       Součástí  výuky  je  i  dlouhodobé  pozorování  živých  organismů.   něné keře, může přinést větvičky pro naše malé svěřence. V blíz-
       Od října máme v učebně přírodopisu živé housenky martináče pa-  ké době se housenky začnou kuklit a pak se žáci postarají o jejich
       jasanového. Žáci budou sledovat jejich vývoj od housenky přes kuk-   chov ve vlastnoručně připravené síťované voliéře.
       lu  až  po  dospělého  motýla.  Cílem  je  nejen  pozorování  proměn   Tyto aktivity přinášejí dětem nejen nové vědomosti, ale především
       v přírodě, ale i rozvíjení ohleduplnosti k živým tvorům.  radost z objevování, spolupráce a respekt k živé přírodě.
       Housenky se živí větvičkami šeříku, bobkovišně a ptačího zobu,
       a tak se do projektu mohou zapojit i ostatní – kdo má doma zmí-                                Iveta Chattová
       10  | JINDŘICHOHRADECKÝ ZPRAVODAJ
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15