Page 10 - Chytrý zpravodaj - Jindřichův Hradec 11/2025
P. 10
Z NAŠICH ŠKOL A ŠKOLEK
Žáci 3. ZŠ navštívili Osvětim
Ve dnech 1. a 2. října se žáci 9. ročníků jin- ky. Ve Věličce si prohlédli unikátní solné do- Pochopení tragických událostí je pouče-
dřichohradecké 3. ZŠ zúčastnili dějepisné ly, ve kterých se těží sůl již od 13. století. ním z historie, na které nelze zapomenout.
exkurze, během které navštívili Osvětim, Toto místo je právem zapsáno na Seznam Linda Michalisková (tř. 9. A) napsala: „Ex-
Věličku a Krakov. Osvětim (něm. Auschwitz) světového dědictví UNESCO. Závěrečným kurze ve mně zanechala velký dojem, uvě-
byl největším nacistickým koncentračním místem naší exkurze bylo druhé největší domovala jsem si vážnost a sílu tohoto mís-
a vyhlazovacím táborem, kterým prošlo polské město Krakov. Bylo v minulosti síd- ta… Myslím, že to, co se v Osvětimi dělo,
v období 2. světové války více než 1 mili- lem polských králů a žáci si prohlédli nejen je ostuda lidstva a měli bychom se z toho
on lidí ze všech zemí okupovaných fašis- historické centrum a královský hrad Wawel, poučit. Jsem ráda, že mi škola umožnila se
tickým Německem, z toho převážně Židů. ale také židovskou čtvrť Kazimierz s několi- do Osvětimi podívat a doporučuji to každé-
Místo, které se stalo symbolem nelidskosti ka synagogami. mu, kdo se tam odváží.“
a genocidy, žáci navštívili v roce, kdy si při- Během dvoudenní exkurze si žáci doplni-
pomínáme 80 let od konce 2. světové vál- li a rozšířili své znalosti ze školních lavic. Jana Burianová
Vstupní brána do tábora Auschwitz I s nápisem Arbeit macht frei. Nejpůsobivější částí solného dolu Věličky je velká podzemní kaple.
Na 4. ZŠ rozvíjíme ekologické
cítění i badatelského ducha
Žáci se učí poznávat přírodu nejen z učebnic, ale především vlastní
zkušeností. Badatelská výuka a praktické činnosti v hodinách příro-
dopisu i v badatelském kroužku vedou děti
k tomu, aby si vytvořily hlubší vztah k pří-
rodě a odpovědnost za její ochranu.
V šestém ročníku si například žáci zkou-
šejí modelaci buněk – prokaryotických
i eukaryotických. Díky vlastní tvořivé prá-
ci si dokážou lépe představit jejich stavbu
i funkce a pochopit zázraky života v mi-
krosvětě.
Sedmáci se letos pustili do pitvy ryby, při které se seznámili s typic-
kými rybími orgány, jako je plynový měchýř nebo rybí oko. Praktic-
ká ukázka pomohla dětem porozumět přizpůsobení živočichů vod-
nímu prostředí a vyvolala mezi nimi velký zájem o další bádání.
Součástí výuky je i dlouhodobé pozorování živých organismů. něné keře, může přinést větvičky pro naše malé svěřence. V blíz-
Od října máme v učebně přírodopisu živé housenky martináče pa- ké době se housenky začnou kuklit a pak se žáci postarají o jejich
jasanového. Žáci budou sledovat jejich vývoj od housenky přes kuk- chov ve vlastnoručně připravené síťované voliéře.
lu až po dospělého motýla. Cílem je nejen pozorování proměn Tyto aktivity přinášejí dětem nejen nové vědomosti, ale především
v přírodě, ale i rozvíjení ohleduplnosti k živým tvorům. radost z objevování, spolupráce a respekt k živé přírodě.
Housenky se živí větvičkami šeříku, bobkovišně a ptačího zobu,
a tak se do projektu mohou zapojit i ostatní – kdo má doma zmí- Iveta Chattová
10 | JINDŘICHOHRADECKÝ ZPRAVODAJ

