Page 19 - Chytrý zpravodaj - Čáslav 02 2022
P. 19

Život ve městě               19




                 ROZHOVOR S PETROU HRUBIŠOVOU

                                                                                                                IM

                                                                    Předloni  tomu  bylo  200  let  od  narození  Boženy
                                                                 Němcové. Hodně se při té příležitosti řešilo, zda je její
                                                                 slavná Babička vhodným čtením pro dnešní mládež, ji-
                                                                 nými slovy, zda je má i v 21. století čím zaujmout. Jaký
                                                                 máte na Babičku názor vy?

                                                                    Božena  a  její  Babička  je  věčné  téma.  Shodou  okolností
                                                                 jsem nedávno dostala darem nové vydání Babičky s opravdu
                                                                 nádhernými ilustracemi Míly Fürstové. Jeden můj učitel kdy-
                                                                 si řekl: „V té knize se vlastně nic nestane. Babička přijíždí na
                                                                 Staré bělidlo a umře.“ Já osobně si myslím, že Babička oprav-
                                                                 du  není  četba  pro  děti. Dnešní žáci  a  studenti totiž mnohdy
                                                                 neznají  dobový  kontext,  historické  pozadí.  Domnívám  se,  že
                                                                 v Babičce přece nejde jen o tolik vyzdvihovanou hodnotu, kte-
                                                                 rou reprezentuje bodrá venkovská žena, jakási nositelka obec-
                                                                 ných a navždy platných pravd. Chci říct, že význam té knihy
                                                                 není jen v tom, že poukazuje na to, jak se k sobě mají lidé cho-
                                                                 vat a že máme vést děti k úctě ke stáří, protože pouze s tím
                                                                 v dnešní době neobstojíme. Ale možná, když se zamyslíme nad
                                                                 tím, proč Babičku Němcová vlastně napsala – v té době sama
                                                                 nemocná,  hluboce  zarmoucená  ztrátou  syna,  pod  policejní
                                                                 kontrolou a bez prostředků –, najdeme významy jiné, hlubší.

                                                                    Co si obecně myslíte o soupisech takzvaně doporu-
                                                                 čené školní literatury?

                                                                    Děkuji za tuto otázku. Myslím, že soupis, řekněme jakési
                                                                 vodítko  pro  děti  nemůže  uškodit,  ale  takový  seznam  by  měl
                                                                 mít široký rozptyl, aby děti nabyly dojmu, že si můžou vybrat.
                                                                 Jinými slovy, my jim dáme svobodu pohybu v určitých v man-
                                                                 tinelech, o kterých se dohodneme, že jsou správné. Víte, my
                                                                 v dětském oddělení se často setkáváme právě se soupisy po-
                                                                 vinné literatury, které jsou ohraničené rokem 1980. Není to jen
                                                                 o neochotě dětí číst, ale také o vůli učitelů. Není proto výjim-
           O představení vás poprosím i u Dětské čtenářské výzvy   kou, že si desetiletý školák přijde pro Julese Verna nebo Káju
        2022. Co přesně musejí dítě nebo teenager udělat, aby se   Maříka. Nemám nic proti Verneovi, ale dnešní děti už prostě
        stali „superčtenářem“?                                   nejsou schopny číst tak dlouhé texty, navíc ani téma pro ně
                                                                 není nijak atraktivní; Kája Mařík je sice na svou dobu cool roš-
           Stačí  si  na  našem  webu  muzeumcaslav.cz  v  sekci  Aktuality   ťák, ale představuje svět, který je současným dětem vzdálen
        stáhnout hrací kartu a přečíst si podmínky výzvy. Pak už stačí jen   několik světelných let. A proto vítáme ze strany učitelů každý
        číst, číst a číst! Za každou přečtenou knihu, dle speciálního kritéria,   nový svěží vítr, který k nám do oddělení pošlou svým promyšle-
        dostanou děti od paní knihovnice razítko do hrací karty. Kdo posbí-  ným seznamem doporučené četby.
        rá všech šest, respektive deset razítek, bude zařazen do slosování
        o ceny. Hrajeme ve dvou věkových kategoriích 5–8 let a 9–15 let.   Na závěr se nemůžu nezeptat, jaké autory čtete ráda
        Soutěž potrvá téměř až do konce listopadu. Podrobnější podmínky,   vy sama. Stává se vám, že si po celodenní práci mezi
        hrací karty a další informace jsou k dispozici rovněž v knihovně.  knihami  chcete  doma  od  „písmenek“  raději  odpoči-
                                                                 nout?
           Sledujete  nějaké  trendy,  co  se  žánru  nebo  typu  knih
        týče, které momentálně čtenáře nejvíce oslovují? Ideálně    Čtení je můj denní chléb, nedovedu si představit den bez
        nejen ty dětské, ale i dospělé.                          čtení.  Běžně  mívám  rozečteno  několik  knih  najednou  a  stří-
                                                                 dám je podle nálady (nebo podle termínu vrácení). Teď zrov-
           Trendy vždy byly a budou, jsou ale hodně proměnlivé a nestálé,   na mám například rozečteny Znamení neznámého: Rozhovory
        jak už z definice trendu vyplývá. Nejvíce se určitě čtou detektivky,   o spiritualitě od autorského dua Vizina, Němec. Jinak z čes-

        severská krimi stále vede. A pak jsou tu takové výkřiky do tmy, jako   kých autorů vybírám Jáchyma Topola, Petra Stančíka, Michala
        bylo třeba Milénium nebo Padesát odstínů šedi, po kterých dnes   Vrbu, Petra Borkovce, Petra Hrušku, Petru Soukupovou, Petru
        pes  neštěkne.  Stálicí  jsou  však  románové  ságy  pro  ženy.  Děti  si   Hůlovou,  ráda  se  vracím  k  textům  I.  M.  Jirouse,  F.  Hrubína,
        rády chodí pro Deník malého poseroutky či knihy Davida Walliam-  V. Holana, J. Skácela, J. Glazarové, J. Havlíčka – je jich pros-
        se, v kurzu jsou příběhy o nemocných nebo osudem jinak stižených   tě spousta! Ze světové literatury mě v poslední době baví Karl
        zvířátkách a trendy jsou i knihy s tematikou Minecraftu.  Ove Knausgård, Katja Kettu či Dörte Hansen.
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24